Selasa, 6 Disember 2011

Utusan Online - Selatan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Selatan


Menembak uji pengamal media

Posted:

Menembak uji pengamal media

Menembak uji pengamal media

Oleh RIZANIZAM ABDUL HAMID
utusanmelaka@utusan.com.my


CHUAH Ghee Lye (kanan) menunjukkan skil menembak bersama 23 wartawan, jurukamera dan jurufoto daripada agensi media dalam pertandingan menembak Piala Ketua Polis di Lapang Sasar IPK Bukit Beruang Melaka, baru-baru ini.


MELAKA 5 Dis. - Pengalaman memegang serta menggunakan senjata api bukanlah satu peluang yang diperoleh semua orang kerana senjata api dikawal mengikut Akta Senjata 1960 (Akta 206) dan Akta Senjata Api (penalti lebih berat) 1971 (Akta 37).

Bagi orang awam yang tidak mempunyai lesen senjata api, peluang mengendalikan senjata api mungkin hanya datang sekali seumur hidup.

Itupun, setelah mendapat 'lesen' mengendalikan senjata api di lapang sasar yang hanya boleh dikeluarkan oleh Ketua Polis Negeri.

Wakil-wakil daripada pelbagai agensi media di negeri ini baru-baru ini menyertai pertandingan menembak selepas kebenaran dikeluarkan olehKetua Polis Melaka, Datuk Chuah Ghee Lye baru-baru ini.

Seramai 23 wartawan, jurukamera dan jurufoto berkumpul di Lapang Sasar Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) negeri, Bukit Beruang Jumaat lalu untuk menyertai pertandingan menembak Piala Ketua Polis Melaka.

Sebelum pertandingan, tepat 9 pagi kami diberi penerangan oleh Pegawai Tapak Lapang Sasar IPK Melaka, Inspektor Ahmad Jamil Radzi mengenai langkah keselamatan yang perlu diutamakan sepanjang tiga jam pertandingan itu.

Juara pertandingan dimenangi kumpulan yang dibarisi oleh Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner Raja Shahrom Raja Abdullah, Meor Riduwan Meor Ahmad (Harian Metro), Siti Shahrosamirah Shaharman (Sinar Harian) dan Inspektor Slevester Sopitang yang mengumpul 396 mata.

Naib juara milik kumpulan diwakili Ketua Polis Daerah Jasin, Deputi Supritendan Che Suza Che Hitam, Tan Shin Ling (Kwang Poh Yit Poh), Rosli Hassan (Kosmo!) dan Inspektor Daud Awang mengumpul 389 mata.

Tempat ketiga dimenangi pasukan dianggotai oleh Ghee Lye , Ishak Dalib, (Melaka Hari Ini), J.A. Jason Gerald (New Straits Times) dan Phua Cheng Luan (Nanyang).

Full content generated by Get Full RSS.

Kagum dapat sertai pertandingan menembak

Posted:

Kagum dapat sertai pertandingan menembak

Kagum dapat sertai pertandingan menembak


WARTAWAN Kosmo!, Rosli Hassan (kiri) menunjukkan skil menembak menggunakan pistol Walter P99 AS-9MM dalam pertandingan menembak Piala Ketua Polis di Lapang Sasar IPK Bukit Beruang Melaka, baru-baru ini.


MELAKA 5 Dis. - Bagi peserta menembak di kalangan media, peluang memegang dan menggunakan dua pucuk pistol jenis Walter P99 AS-9MM dan Revolver. 38IN SPL menjadi satu pengalaman yang amat berharga.

Rata-rata mereka berkata, ini adalah kali pertama dapat mengendalikan dua senjata api itu yang digunakan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam tugas membanteras jenayah.

Bagi wartawan eksekutif Kosmo!, Rosli Hassan, 36, dia begitu tertarik apabila diberi peluang tersebut dan ia merupakan kali pertama memegang senjata api sejak menjadi wartawan enam tahun lalu.

"Sebelum ini, saya pernah memasuki pertandingan paintball dan sangkakan ia semudah itu untuk membidik dan melepaskan tembakan dengan tepat.

"Tetapi selepas menggunakan sendiri dua senjata api ini, barulah saya tahu memang agak sukar untuk membidik sasaran dengan tepat walaupun jaraknya cuma 10 meter dan 15 meter," katanya.

Bagi wartawan Harian Metro, Yusmawati Mhd. Yusof, 26, program tersebut telah memberi kesedaran kepadanya tentang kesukaran untuk mengendalikan senjata api

"Ketika menggunakan dua senjata api ini, terutamanya walter, sentakan membuatkan saya tersentak kebelakang apabila melepaskan tembakan selain terkejut dengan bunyi das tembakan," katanya.

Jurugambar New Straits Times, Muhammad Rasul Azli Samad, 28, berkata, selepas pertandingan itu, dia berasa 'gian' untuk menyertai pertandingan menembak jika berpeluang.

"Bukan semua orang dapat merasai peluang ini, apatah lagi menggunakan peluru hidup dan ia sememangnya pengalaman pertama bagi saya yang cukup mengujakan," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

KDNK Melaka meningkat

Posted:

KDNK Melaka meningkat

KDNK Melaka meningkat

Oleh AMRAN MULUP
utusanmelaka@utusan.com.my


MOHD. Ali Rustam (empat dari kiri) memotong kek sempena ulang tahun ke-12 beliau menjadi Ketua Menteri Melaka sambil diperhatikan oleh ahli Exco dan pegawai kerajaan negeri pada majlis perhimpunan bulanan pentadbiran kerajaan Negeri Melaka di Seri Negeri, Melaka semalam.


MELAKA 5 Dis. – Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negeri ini menunjukkan peningkatan 0.2 peratus pada 2009 kepada 5.6 peratus tahun lalu.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, kadar tersebut menunjukkan perkembangan ekonomi yang positif di negeri ini selari dengan taraf Melaka negeri maju.

Menurutnya, peningkatan KDNK tahun lalu adalah impak daripada perancangan dan pelaksanaan pembangunan daripada pelbagai sektor dalam membangunkan negeri ini.

''Kadar pengangguran adalah paling rendah berbanding negeri-negeri lain iaitu 1.0 peratus pada 2010 dan 0.7 peratus pada suku kedua tahun ini.

''Di samping itu, jumlah penduduk pula bertambah daripada 635,791 orang pada 2000, meningkat kepada 821,110 pada tahun lalu dengan kadar pertumbuhan sebanyak 2.6 peratus," katanya berucap pada perhimpunan bulanan anjuran Jabatan Perangkaan Malaysia Melaka di Seri Negeri, Ayer Keroh di sini hari ini.

Pada majlis tersebut juga beliau turut memotong kek menyambut ulang tahun ke-12 pelantikannya sebagai Ketua Menteri.

Mohd. Ali meminta semua penjawat awam meningkatkan momentum untuk melaksanakan segala agenda dan dasar utama kerajaan terutama ke arah merealisasikan Melaka Maju Negeriku Sayang, Negeri Bandar Teknologi Hijau.

Menurutnya, penjawat awam dan institusi perkhidmatan awam adalah kumpulan yang sangat penting dalam memastikan apa yang dirancang dapat dilaksanakan dan kesannya sampai kepada rakyat.

''Jika kita mahu KDNK negeri meningkat dan kadar pengangguran semakin berkurangan semua penjawat awam perlu mendokong dan melaksanakan tindakan dengan tegas dan berkesan," ujarnya.

Menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) tidak lama lagi, beliau ingin melihat sejauh mana kesetiaan dan sokongan penjawat awam terhadap kerajaan negeri dan Persekutuan.

Bagaimanapun, beliau yakin penjawat awam adalah penyokong setia kerajaan kerana mereka juga adalah kerajaan yang bertanggungjawab.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved