Selasa, 6 Disember 2011

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Untuk perjalanan tanpa was-was

Posted:

Untuk perjalanan tanpa was-was

Untuk perjalanan tanpa was-was

Oleh SHOLINA OSMAN
Gambar WAHIDAH ZAINAL


Wanita kini tidak perlu berasa bimbang ketika menaiki teksi berseorangan.


PERASAAN seronok Nina apabila diarahkan bertugas selama beberapa hari ke luar negara kini bertukar dengan rasa berbelah bahagi.

Mana tidaknya, dia dikehendaki berada di Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT) yang juga baru pertama kali akan dijejaki, sekurang-kurangnya pada pukul 5 pagi.

Suka atau tidak, Nina memang tidak boleh mengelak daripada menempah teksi untuk ngambilnya dari rumah seawal pukul 3 pagi.

Nombor telefon teksi ke LCCT telah diperoleh dari laman web. Tetapi dia masih belum dapat membuat keputusan kerana sudah tentu pemandunya adalah lelaki.

Sekalipun Nina tidak mahu berprasangka buruk, dia tetap berhati-hati kerana perjalanan ke LCCT dari rumahnya akan memakan masa sejam dan melalui lebuh raya yang tentunya lengang di awal pagi.

Sebenarnya apa yang dialami oleh Nina adalah perkara sama yang dihadapi oleh wanita-wanita lain tiap kali memerlukan perkhidmatan teksi di waktu malam atau di awal pagi.

Walaupun setakat ini perbuatan jenayah dan gangguan seksual oleh pemandu teksi lelaki terhadap penumpang wanita di negara ini masih kecil, ia masih belum cukup untuk melenyapkan kerisauan kaum Hawa ketika menggunakan khidmat kenderaan awam tersebut terutama ketika berseorangan.

Justeru pelancaran projek Teksi Wanita baru-baru ini sememangnya berita yang ditunggu-tunggu oleh semua kaum Hawa.

Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM), Heng Seai Kei telah melancarkan Teksi Wanita sempena Hari Antarabangsa Menangani Keganasan Terhadap Wanita di Terminal Bersepadu Selatan, Kuala Lumpur pada 26 November lalu.

Projek itu mendapat kerjasama Abex Manufacturing Sdn. Bhd. dan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD).

Setakat ini empat syarikat bekerjasama menyediakan perkhidmatan Teksi Wanita iaitu Destination Transport, Zalnas Sdn. Bhd., Koperasi Pengangkutan Putrajaya dan Cyberjaya serta Sunlight Radio Taxi Sdn. Bhd.

Projek Dari Wanita Untuk Wanita itu bukan sahaja memberikan lebih keselesaan untuk menyewa perkhidmatan teksi pada bila-bila waktu, malah memberi peluang pekerjaan bagi meningkatkan pendapatan isi rumah.

Untuk permulaan, 50 pemandu teksi wanita dipilih menyertai projek perintis itu. Mereka terdiri daripada suri rumah, ibu tunggal dan pesara.

Projek Teksi Wanita itu secara tidak langsung akan memberi peluang kepada kebanyakan wanita di Malaysia yang semakin sukar mendapatkan pekerjaan disebabkan persaingan dan juga kelayakan akademik.

Dengan menceburkan diri sebagai pemandu teksi akan membolehkan mereka menyusun jadual harian termasuk memperuntukkan masa yang berkualiti dengan anak-anak.

Selain itu dengan juga dapat meningkatkan pendapatan keluarga, pendapatan sampingan untuk menyara hidup sekeluarga.

Usaha KPWKM menerusi projek Teksi Wanita adalah untuk meningkatkan potensi kaum wanita supaya seiringan dengan pembangunan negara termasuk memperkasakan wanita di dalam sektor ekonomi.

Bagaimanapun perkhidmatan Teksi Wanita disediakan secara on call sahaja setelah pemandu menerima panggilan dari penumpang atau syarikat.

Perkhidmatan on call itu bermula pukul 6 pagi hingga 12 tengah malam.

KPWKM juga telah mempromosi perkhidmatan itu dengan meletakkan pelekat Teksi Wanita kepada yang teksi kumpulan perintis pemandu wanita ini supaya mudah dilihat oleh penumpang.

Penumpang yang mahukan perkhidmatan ini boleh menelefon ke syarikat yang menyediakan perkhidmatan 'Teksi Wanita' ini menerusi talian 03-80240507, 03-26926000 dan 03-88884020.

Selain itu KPWKM juga mempelawa mana-mana wanita yang berminat bekerja sebagai pemandu teksi wanita boleh menghubungi Talian NUR di 15999 atau melayari laman web www.jpw.gov.my atau Abex di talian 03-89261412 (Syamimi).

Full content generated by Get Full RSS.

Pemandu teksi wanita berkebolehan

Posted:

Pemandu teksi wanita berkebolehan

Pemandu teksi wanita berkebolehan

Oleh SHOLINA OSMAN
Gambar WAHIDAH ZAINAL


PEMANDU Teksi Wanita pertama, Zaharah Abdul Rahman pada perasmian Teksi Wanita sempena Hari antarabangsa Menangani Keganasan terhadap Wanita di Terminal Bersepadu Selatan, bandar Tasik Selatan, baru-baru ini.


WANITA berusia 38 tahun ini telah melakukan pelbagai kerja demi untuk memperbaik taraf hidupnya di kota besar seperti Kuala Lumpur.

Walaupun tidak pernah merancang untuk menceburkan diri dalam kerjaya itu, namun sejak 10 tahun lalu itulah pekerjaan yang melekat di hatinya.

Tidak sukar untuk Faridah Idris anak kelahiran Melaka itu melayakkan dirinya sebagai pemandu teksi memandangkan dia memang berkebolehan memandu kereta.

Lebih menyeronokkan apabila niatnya untuk menjadi pemandu teksi di kota Kuala Lumpur yang sentiasa sibuk tidak pernah dilarang oleh ahli keluarga. Sebaliknya mereka memberikan galakan.

''Keluarga saya semuanya menjalankan perniagaan sendiri. Saya juga ibaratkan memandu teksi sebagai satu bidang perniagaan,'' katanya.

Semenjak itu, Faridah nekad untuk memilih bekerja sebagai pemandu teksi di Destination Transport (M) Sdn. Bhd.

Dirinya lebih berbangga kerana menjadi antara 50 pemandu teksi yang terlibat dalam projek rintis Teksi Wanita yang dilancarkan oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) pada 26 November lalu.

''Saya tidak pernah merancang kerjaya ini. Saya akui dengan bidang yang jarang diceburi oleh wanita ini memberikan pendapatan yang baik untuk diri saya,'' katanya.

Selain bekerja keras selepas waktu Subuh sehingga menjelangnya tengah malam, akuinya dia lebih suka bekerja daripada bercuti.

Malah wanita itu juga tidak pernah rasa tertekan jika saban hari terpaksa berhadapan dengan laluan baru kerana menganggap ia sebagai cabaran.

''Pengalaman melalui laluan baru saya suka kerana secara tidak langsung ini akan menambahkan pengalaman saya untuk mahir dengan jalan-jalan di sekitar Kuala Lumpur,'' katanya.

Cerita Faridah, sepanjang 10 tahun menjadi pemandu teksi dia tidak pernah berdepan dengan cabaran yang menakutkan.

Bagaimanapun jelas wanita itu, dia mempunyai ilmu mempertahankan diri kerana baginya itu penting kerana malang itu tidak berbau.

''Apa yang penting adalah niat kita untuk mencari rezeki. Alhamdulillah setakat ini saya bukan sahaja tidak bertemu dengan penumpang yang berniat jahat, malah tidak pernah kemalangan,'' katanya.

Jelas Faridah, sebagai pemandu teksi diaperlu mengetahui selok-belok dalam menjaga kenderaan.

Katanya, pengalaman menukar sendiri tayar merupakan cabaran yang pernah ditempuh ketika di awal pembabitan sebagai pemandu teksi.

Faridah memberitahu, seorang pemandu teksi bukan sahaja perlu pandai berkomunikasi, malah perlu rajin menimba pengetahuan untuk dikongsi dengan penumpang.

Bagi Faridah, dia bukan sahaja seorang pemandu teksi malah juga perlu bertanggungjawab untuk mempromosi tempat-tempat menarik di negara ini.

Sehubungan itu, katanya, dia bukan sahaja fasih berbahasa Inggeris malah turut menguasai beberapa perkataan mudah dalam bahasa Jepun, Arab dan Mandarin.

Bagi seorang lagi pemandu teksi wanita yang hanya mahu dikenali sebagai Yati, 53, menjadi pemandu teksi menyeronokkan berbanding kerjayanya sebagai pembantu di sebuah tadika sebelum itu.

Dia telah menjadi pemandu teksi dengan Destination Transport (M) Sdn. Bhd. sejak dua tahun lalu.

''Saya juga antara pemandu wanita yang terlibat dalam projek rintis kerajaan iaitu Teksi Wanita,'' katanya.

Bagi Yati, sepatutnya kaum wanita yang selama ini risau untuk menyewa teksi yang dipandu lelaki di waktu malam dan sebagainya boleh menggunakan perkhidmatan ini.

Katanya, Teksi Wanita menjadikan penumpang wanita lebih selesa untuk ke destinasi dituju.

Beliau berharap, projek yang dilaksanakan baru-baru ini itu akan mendapat sambutan yang menggalakkan di kalangan kaum wanita.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved