Selasa, 6 Disember 2011

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Mahkamah batal saman Mat Sabu terhadap Utusan

Posted:

Mahkamah batal saman Mat Sabu terhadap Utusan

Mahkamah batal saman Mat Sabu terhadap Utusan


Firoz Hussein Ahmad Jamaluddin (kanan) dan Mohd. Hafarizam Harun yang mewakili Utusan Melayu (Malaysia) Bhd. untuk membatalkan saman Mohamad Sabu di Mahkamah Jalan Duta, Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 6 Dis. - Saman Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu terhadap Utusan Melayu (M) Bhd. berhubung isu serangan komunis di Balai Polis Bukit Kepong, Johor, dibatalkan oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini.

Hakim Datuk John Louis O'hara membuat keputusan tersebut ketika membenarkan permohonan yang difailkan oleh Ketua Pengarang Kumpulan Utusan, Datuk Aziz Ishak dan penerbit akhbar tersebut untuk membatalkan saman dan pernyataan tuntutan Mohamad.

Ia ekoran daripada ketiadaan butir-butir yang mencukupi berhubung penerbitan yang didakwa berunsur fitnah bagi menyokong tuntutan saman itu.

Menurut hakim, tuntutan saman tersebut merupakan kes biasa dan jelas untuk ditolak disebabkan tiadanya kenyataan sokongan tersebut.

Mohamad selaku plaintif juga, ujar Hakim O'hara, perlu mengesahkan butiran penerbitan yang mencukupi dalam samannya seperti yang diperlukan di bawah undang-undang.

Katanya, kenyataan sokongan itu merupakan satu keperluan serta membentuk prasyarat yang dikehendaki di bawah Aturan 78 Kaedah 2 Kaedah-Kaedah Mahkamah Tinggi 1980 dalam writ saman fitnah.

Beliau yang menyifatkan tuntutan Mohamad sebagai remeh, menyusahkan, melampau dan menyalah gunakan proses mahkamah, menolak tuntutan itu dengan kos RM5,000.

Utusan Melayu dan Aziz yang diwakili dua peguam, Datuk Firoz Hussein Ahmad Jamaluddin dan Datuk Mohd. Hafarizam Harun pada 27 Oktober lalu telah memfailkan permohonan membatalkan saman Mohamad terhadap mereka yang dinamakan sebagai pihak defendan.

Peguam Mohamed Hanipa Maidin yang mewakili Mohamad bagaimanapun tidak hadir ketika keputusan itu dibacakan.

Mohamad, 57, yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu selaku plaintif memfailkan saman tersebut pada 14 September lalu.

Dalam pernyataan tuntutannya, plaintif mendakwa, pihak defendan dengan niat jahat telah menerbitkan satu artikel pada 27 Ogos lalu dan dua bahan terbitan pada keesokan harinya yang berbaur fitnah.

Penerbitan ketiga-tiga artikel terbabit adalah berhubung isu serangan komunis di Balai Polis Bukit Kepong, Johor.

Mohamad mendakwa, penyiaran bahan-bahan tersebut telah secara tidak langsung menggambarkan bahawa beliau penyokong pengganas komunis, telah terkeluar daripada ajaran Islam kerana menyokong komunis dan mengiktiraf Muhammad Indera.

Full content generated by Get Full RSS.

Perogol bersiri mengaku rogol

Posted:

Perogol bersiri mengaku rogol

Perogol bersiri mengaku rogol

Oleh AZRAN FITRI RAHIM
azran.rahim@utusan.com.my


JALALUDDIN Abdul Rahman menunjukkan buku Pelan Strategi Pencegahan Jenayah 2012 di Ibu Pejabat Kontinjen Negeri Kelantan, semalam. - UTUSAN/AIZZUL A. MAJID


KOTA BHARU 6 Dis. - Suspek yang ditahan pada 25 November lalu kerana disyaki perogol bersiri mengaku terlibat dalam kesemua 26 kes rogol dan cubaan rogol di negeri ini.

Ketua Polis Kelantan, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman berkata, pihaknya percaya setakat ini dapat menyelesaikan 16 kes rogol dan 10 kes menggunakan kekerasan untuk mencabul kehormatan.

Beliau berkata, suspek dipercayai menggunakan modus operandi sama ketika melakukan kesemua jenayah itu sejak 2009.

"Suspek yang kita buru selama ini telah tumpas. Memang tidak ada suspek lain. Suspek sendiri mengaku merogol gadis-gadis itu dan gadis-gadis itu juga mengenalinya.

"Kita masih melakukan siasatan terperinci meliputi cap jari, ujian asid deoksiribonukleik (DNA) dan keterangan-keterangan mangsa sebelum membolehkan suspek didakwa di mahkamah," katanya kepada pemberita di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kelantan di sini, hari ini.

Ahad lalu, seorang lelaki dipercayai suspek kes rogol bersiri membabitkan 19 gadis dan beberapa kes cubaan merogol di negeri ini, berjaya ditahan ketika cuba merogol mangsa terbarunya di dalam sebuah asrama pekerja wanita.

Modus operandi yang digunakan adalah dengan menunggu mangsa berseorangan, mengacukan pisau dan mengikat mangsa sebelum merogol.

Sementara itu, Jalaluddin berkata, pihaknya menahan tiga lelaki yang dipercayai terlibat dengan kes curi kenderaan menerusi Ops Lejang di dua lokasi di Pasir Mas malam tadi.

"Dalam kes pertama, polis berjaya menahan dua suspek berusia 48 tahun dan 28 tahun di Tendong, Pasir Mas, pada pukul 10.30 malam ketika mereka meleraikan salah sebuah daripada dua kereta dalam kawasan semak," katanya.

Katanya, tangkapan kedua dibuat selepas pihak polis terserempak dengan sebuah kenderaan pacuan empat roda Toyota Land Cruiser ketika melalui Jalan Tendong-Pasir Mas yang disyaki kereta curi berdasarkan satu laporan dibuat di Selangor.

"Ketika kenderaan itu cuba dihampiri polis, suspek cuba melarikan diri menghala ke Jalan Bunut Susu-Gelang Mas. Apabila tiba di Kampung Kubang Palas, Tendong, kereta terbabit hilang kawalan lalu terbabas ke sebelah kiri jalan. Ia melanggar dua batang pokok dan merempuh sebuah rumah di tepi jalan.

"Salah seorang keluar dari sebelah penumpang dan melarikan diri ke dalam semak manakala seorang lagi cuba melarikan diri tetapi berjaya ditangkap," katanya.

Tambahnya, hasil ujian air kencing yang dilakukan ke atas ketiga-tiga suspek dalam dua kes terbabit mendapati mereka positif dadah jenis methamphetamine.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved