Isnin, 5 Disember 2011

Utusan Online - Politik


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Politik


UMNO perlu beri peluang generasi muda

Posted:

UMNO perlu beri peluang generasi muda

UMNO perlu beri peluang generasi muda

Oleh AMIZUL TUNIZAR AHMAD TERMIZI
utusanperak@utusan.com.my


Dr. Mahathir Mohamad beramah mesra dengan orang ramai yang menghadiri Bicara Negarawan Bersama Tun Dr. Mahathir anjuran Majlis Bandaraya Ipoh di Ipoh, Perak, semalam. - Utusan/ Roy Azis Abd Aziz


IPOH 5 Dis. - Pemimpin UMNO yang sudah terlalu lama memegang jawatan di dalam parti perlu mengundurkan diri secara sukarela bagi memberi peluang kepada generasi muda dan mereka yang berkebolehan.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, golongan muda lebih cenderung menyertai dan menyokong parti lawan kerana mereka tidak mendapat peluang di dalam UMNO berikutan seseorang pemimpin memegang jawatan terlalu lama.

''Kalau kita tengok dalam UMNO, kalau nampak orang itu ada kelulusan tinggi sedikit, jangan bagi dia masuk (UMNO).

''Kalau masuk, nanti dia ambil jawatan ketua cawangan atau ketua bahagian atau jadi calon. Lama-lama, hendak cari calon jadi Menteri Besar Selangor pun tidak ada sebab orang ada kebolehan tidak boleh jadi ahli UMNO," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri Bicara Negarawan Bersama Tun Dr. Mahathir anjuran Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) di sini, hari ini.

Dr. Mahathir turut menasihatkan golongan muda supaya tidak mengharapkan jawatan apabila memasuki UMNO tetapi berjuang untuk agama, bangsa dan negara.

''Asalkan perjuangan itu diteruskan oleh parti cukuplah. Apa yang penting parti menang, bukan individu," katanya.

Sementara itu, menurut Dr. Mahathir, Ketua Wanita UMNO, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil yang dikaitkan dengan isu Pusat Fidlot Nasional (NFC) harus meletakkan jawatan jika tindakan itu memberi faedah kepada parti.

Bagaimanapun, katanya, terserah kepada Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat itu untuk membuat keputusan sama ada mahu mengundur diri atau sebaliknya.

''Itu terpulang kepada beliau (Shahrizat). Kalau dia berasa patut undur, dia undur," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Jangan ghairah kempen peroleh dua pertiga

Posted:

Jangan ghairah kempen peroleh dua pertiga

Jangan ghairah kempen peroleh dua pertiga

KUALA LUMPUR 5 Dis. – Pemimpin UMNO digesa tidak terlalu ghairah berkempen soal mendapatkan sokongan majoriti dua pertiga, sebaliknya bertawaduk menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) nanti.

Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim berkata, mereka termasuk pemimpin parti komponen Barisan Nasional (BN) perlu memikirkan 'selera' pengundi dan meminta mereka menyokong supaya kerajaan memperoleh mandat selesa.

''Ini pesanan saya kepada rakan-rakan BN. Kita harus bertawaduk dalam berkempen. Janganlah ghairah berkempen soal dua pertiga tetapi minta pengundi sokong supaya kerajaan dapat mandat selesa.

''Mereka juga jangan rasa angkuh dan sombong apabila berdepan dengan rakyat. Persepsi rakyat sebelum ini melihat pemimpin BN angkuh dan mengamalkan rasuah. Ini harus diperbetulkan.

''UMNO dan BN perlu berubah. Isu-isu kontroversi harus diselesaikan secepat mungkin,'' katanya pada sidang akhbar di Bandar Utama dekat sini, hari ini.

Zahrain berkata, Malaysia sedang menuju negara maju dan pemikiran serta perspektif rakyat kini berbeza berbanding dahulu.

''Dahulu mereka memikirkan soal perkara asas seperti kemudahan jalan raya. Tetapi kini mereka ketengahkan soal kebebasan dan kritikan terbuka.

''Oleh itu, UMNO dan BN yang menunjangi kerajaan ketika ini perlu menentukan masalah serta permintaan rakyat diambil kira,'' katanya.

Dalam perkembangan lain, katanya, Konsensus Ahli Parlimen Bebas sedia berbincang dengan Barisan Nasional (BN) berhubung PRU13 termasuk soal pembahagian kerusi.

Bagaimanapun, ujarnya, perbincangan itu tidak akan melibatkan pembangkang kerana pembawaan politik mereka yang tidak dapat diterima kalangan ahli konsensus berkenaan.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved