Isnin, 5 Disember 2011

Utusan Online - Kota


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Kota


Roboh rumah penduduk ditangguh

Posted:

Roboh rumah penduduk ditangguh

Roboh rumah penduduk ditangguh

Oleh MOHD. HAFIZ ABD. MUTALIB
kota@utusan.com.my


Abdul Halim Idris (tengah) berbincang dengan sebahagian penduduk ketika suasana tegang membantah pemaju memasuki Kampung Tengah 2 di Gombak, baru-baru ini.


GOMBAK 5 Dis. - Penduduk Kampung Tengah 2, Batu 6 di sini boleh menarik nafas lega walaupun untuk seketika apabila pihak pemaju bersetuju untuk menangguhkan kerja-kerja merobohkan rumah penduduk kampung itu.

Namun, persetujuan itu bukan dicapai dengan mudah, sebaliknya setelah penduduk bertegas untuk menghalang apa sahaja usaha pemaju untuk memasuki kampung mereka baru-baru ini.

Persetujuan itu juga dicapai di Balai Polis Gombak setelah kedua-dua pihak yang bertegang leher ditenangkan oleh pihak polis, yang kemudiannya mencadangkan supaya perbincangan diadakan di balai polis tersebut.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Kampung Tengah, Abdul Halim Idris berkata, selain penangguhan sementara itu, kedua-dua pihak juga bersetuju untuk mengadakan satu lagi perbincangan untuk menentukan tindakan selanjutnya.

"Dalam perbincangan lanjut itu nanti, penduduk melalui peguam yang dilantik akan mendapatkan nasihat mengenai ganti rugi dan pampasan yang setimpal," katanya ketika ditemui di balai polis Gombak baru-baru ini.

Katanya, memandangkan rayuan penduduk telah ditolak oleh mahkamah, tiada cara lain yang boleh penduduk lakukan selain daripada menuntut ganti rugi bagi meringankan beban mereka.

Sebelum itu, kira-kira 100 penduduk kampung berkenaan telah berkumpul sejak awal pagi bagi menghalang pemaju merobohkan rumah mereka dengan menghalang pemaju daripada memasuki kampung itu.

Ketegangan mula berlaku apabila penduduk bertegas untuk tidak membenarkan wakil pemaju masuk walaupun sudah diberi peringatan bahawa tindakan mereka itu adalah salah dan melanggar perintah mahkamah.

Bagaimanapun, kecekapan anggota polis yang hadir berjaya meredakan keadaan dan seterusnya membawa kedua-dua pihak ke meja perundingan.

Walaupun penduduk menyambut baik keputusan menangguhkan kerja-kerja merobohkan tetapi mereka tetap risau memikirkan tentang masa depan yang masih tidak menentu.

Full content generated by Get Full RSS.

Pampasan ditentu dalam perbincangan

Posted:

Pampasan ditentu dalam perbincangan

Pampasan ditentu dalam perbincangan

GOMBAK 5 Dis. - Tuntutan ganti rumah dan pampasan yang dimahukan oleh penduduk Kampung Tengah 2 di sini akan ditentukan dalam perbincangan yang akan diadakan tidak lama lagi.

Peguam pemaju yang memiliki hak milik tanah di situ, Nava Ananda Jiva berkata, pihak pemaju bersedia untuk berbincang bagi menyelesaikan masalah itu sebelum kerja-kerja meroboh dilakukan.

"Kerja-kerja meroboh tidak akan dilakukan sehingga satu perbincangan lanjut diadakan bersama penduduk nanti," katanya ketika ditemui selepas mengadakan perbincangan awal dengan wakil penduduk di balai polis Gombak baru-baru ini

Beliau berkata, usaha untuk merobohkan 10 buah rumah penduduk itu sepatutnya sudah dilakukan selepas mereka diberikan notis sebulan tetapi telah ditangguhkan berikutan wujud situasi yang tidak mengizinkan.

Beliau berkata, seboleh-bolehnya pihak pemaju tanah itu mahu segala urusan dengan penduduk di situ diselesaikan dengan cara yang baik.

"Sebab itu kita tidak robohkan rumah penduduk baru-baru ini, sebaliknya memberikan mereka ruang dan peluang untuk berbincang dan mengemukakan tuntutan," katanya.

Sementara itu, seorang penduduk kampung tersebut, Basri Basir, 51, berkata, apa yang penduduk tuntut adalah ganti rugi yang setimpal seperti rumah baru untuk 10 keluarga yang terlibat.

Katanya, mereka bukan menceroboh tanah itu tetapi dipindahkan ke situ oleh pemaju lain yang juga pemilik tanah itu sebelum ini.

"Selepas dipindahkan pada 1983, kami bangunkan kampung ini dengan tenaga dan kudrat penduduk sendiri. Sekarang, tiba-tiba sahaja kami mahu diusir. Langsung tidak ada tolak ansur," tegasnya.

Full content generated by Get Full RSS.

3 juta pengguna bakal terjejas

Posted:

3 juta pengguna bakal terjejas

3 juta pengguna bakal terjejas

Oleh AHMAD FADZLY ESA
kota@utusan.com.my


PENGARAH eksekutif Hal Ehwal Korporat Syabas, Abdul Halem Mat Som (dua dari kanan) mendengar penjelasan berhubung keadaan Sungai Selangor yang tercemar di Loji Rawatan Air Sungai Selangor Fasa 2 di Bukit Badong, Bestari Jaya, semalam.


KUALA SELANGOR 5 Dis. - Seramai tiga juta pengguna atau 60 peratus penduduk di Selangor dan Kuala Lumpur dikhuatiri akan mengalami gangguan bekalan air berikutan langkah empat buah loji rawatan air mengurangkan pengeluaran hari ini.

Loji-loji berkenaan, yang menggunakan sumber air Sungai Selangor di sini terpaksa mengurangkan kapasiti pengeluaran setelah sungai berkenaan didapati mengalami kekeruhan luar biasa mulai pukul 10.30 pagi ini.

Ketua Pegawai Eksekutif Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas), Datuk Ruslan Hassan memaklumkan, loji-loji terlibat ialah Loji Rawatan Air Sungai Selangor Fasa 1, Fasa 2 dan Fasa 3 serta Loji Rawatan Air Rantau Panjang.

"Keempat-empat loji ini membekalkan air bersih sebanyak 2,460 juta liter sehari (JLH) kepada 60 peratus penduduk di Selangor dan Kuala Lumpur.

"Syabas telah dimaklumkan oleh operator loji bahawa jumlah pengeluaran air terawat di keempat-empat loji telah dikurangkan kepada 1,000 JLH setelah kekeruhan luar biasa yang mencatatkan lebih 6,000 NTU (Nephelometric Turbidity Unit) berbanding 300 NTU pada waktu biasa dikesan di muka sauk loji rawatan air pada pagi ini," katanya.

Sehubungan itu, katanya, pihaknya telah mengaktifkan Pelan Tindakan Kecemasan (ERP) Kod Merah di lapan buah wilayah Syabas iaitu di Kuala Lumpur, Petaling, Gombak, Klang, Hulu Selangor, Kuala Selangor, Kuala Langat dan Sabak Bernam pada pukul 4 petang ini.

Syabas juga telah menyediakan sebanyak 42 buah lori tangki dan 230 tangki statik dalam keadaan tunggu sedia untuk dihantar ke kawasan-kawasan yang kritikal mengikut keutamaan.

Bagaimanapun, bantuan bekalan air yang disediakan itu tidak mampu untuk menampung keperluan bagi semua pengguna yang terlibat.

"Sekiranya gangguan bekalan air berskala besar ini berterusan melebihi lapan jam, Syabas akan memaklumkan perkara ini kepada Kerajaan Persekutuan dan kerajaan negeri agar bersiap sedia untuk tindakan kecemasan," tegasnya.

Tambah beliau, pihaknya begitu bimbang jika kejadian pencemaran air mentah ini berpanjangan sehingga melepasi pukul 8 malam hari ini.

"(Ini kerana) ia akan mengakibatkan gangguan bekalan air bersih kepada kira-kira 700,000 akaun bekalan air atau kira-kira tiga juta pengguna di sekitar Selangor dan Kuala Lumpur, selain daripada pengguna komersial dan industri," jelas beliau.

Setakat ini, katanya, pihak operator loji masih belum mengetahui punca pencemaran itu dan pihak berkuasa termasuk Lembaga Urus Air Selangor (LUAS), Jabatan Alam Sekitar (JAS) dan Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) masih menjalankan siasatan.

Pengguna di kawasan terlibat dinasihatkan agar berjimat menggunakan air sepanjang tempoh gangguan tersebut.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved