Jumaat, 23 Disember 2011

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Bekas wakil rakyat DAP kekal dipenjara 10 tahun

Posted:

Bekas wakil rakyat DAP kekal dipenjara 10 tahun

Bekas wakil rakyat DAP kekal dipenjara 10 tahun

RASAH 23 Dis. – Mahkamah Tinggi Seremban dekat sini hari ini mengekalkan hukuman penjara 10 tahun ke atas bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) daripada DAP, M. Kuppusamy atas tuduhan pecah amanah melibatkan wang berjumlah hampir RM70,000, enam tahun lalu.

Hakim Datuk Zulkifli Bakar memutuskan demikian selepas menolak rayuan Kuppusamy, 61, yang juga seorang peguam untuk mengetepikan sabitan dan hukuman yang dijatuhkan ke atasnya oleh Mahkamah Sesyen.

Kuppusamy disabitkan bersalah atas tuduhan melakukan pecah amanah terhadap wang tuntutan insurans kemalangan daripada Syarikat Tahan Insurance Malaysia Bhd. sebanyak RM66,647.44 atas nama Zainal Abdul Majid, 65, yang telah diamanahkan kepadanya.

Dia melakukan kesalahan itu di CIMB Bank, Wisma Dewan Perniagaan Melayu Negeri Sembilan di sini antara 29 Oktober dan 6 Disember 2005.

Tertuduh yang pernah dipilih sebagai ADUN Rasah dari 1978 hingga 1982 dan juga ADUN Jimah selama satu penggal pada 1986 didakwa mengikut Seksyen 409 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebatan atau kedua-duanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Dua wanita Filipina edar heroin

Posted:

Dua wanita Filipina edar heroin

Dua wanita Filipina edar heroin

SHAH ALAM 23 Dis. - Dua wanita warga Filipina dihukum gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini selepas didapati bersalah atas tuduhan mengedar 71 biji kapsul berisi heroin, empat tahun lalu.

Hakim Datuk Siti Mariah Ahmad menjatuhkan hukuman tersebut selepas mendapati pembelaan kedua-dua tertuduh, Aisa Bello Mansong, 29, dan Elenor Kantor Sadullo, 51, merupakan penafian semata-mata.

Mengikut pertuduhan, Aisa dan Elenor didakwa mengedar dadah heroin seberat 497 gram yang diisi di dalam 71 biji kapsul kira-kira pukul 12.30 tengah malam, 29 November 2008 di Kedai Ubat Siong Onn, No. 51AG, Jalan Pandan Cahaya 2/3, Taman Cahaya, Ampang dekat sini.

Pendakwaan terhadap mereka dibuat mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 yang memperuntukkan hukuman mati mandatori.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Ridha Abdah Subri manakala tertuduh-tertuduh diwakili peguam- peguam bela, Ghazali Taib dan Haris Salleh.

Sepanjang perbicaraan kes tersebut, seramai lima saksi hadir memberi keterangan di peringkat pendakwaan manakala di peringkat pembelaan, hanya kedua-dua wanita itu dipanggil sebagai saksi.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved