Ahad, 2 Oktober 2011

Utusan Online - Timur


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Timur


Pengorbanan ibu bakar semangat kejayaan Noriah

Posted:

Pengorbanan ibu bakar semangat kejayaan Noriah

Pengorbanan ibu bakar semangat kejayaan Noriah


Tengku Teh Mariah Tengku Jewa (tiga dari kiri) bersama penerima-penerima anugerah cemerlang yang lain di Kuala Terengganu, semalam.


KUALA TERENGGANU 1 Okt. - Ketika berumur lima tahun, nasib Tengku Teh Mariah Tengku Jewa tidak ceria berbanding kanak-kanak lain ekoran kematian bapa tersayang, Tengku Jewa Tuan Man akibat sakit jantung.

Sejak detik itu, anak tunggal dalam keluarga itu dijaga oleh ibunya, Noriah Abdullah yang terpaksa menggalas tanggungjawab sebagai bapa untuk membesarkan serta menyekolahkannya.

Namun di sebalik kepayahan hidup akibat kematian bapanya, Tengku Jewa Tuan Man kira-kira 22 tahun lalu, Tengku Teh Mariah, 27, berjaya melakar kecemerlangan bidang pelajaran.

Buktinya hari ini, beliau mampu mendabik dada apabila bukan saja mencapai ijazah Sarjana Muda Kaunseling malah dua lagi anugerah pada Konvokesyen Universiti Malaysia Terengganu (UMT) Ke-9 di kampus universiti itu di Gong Badak dekat sini hari ini.

Beliau menerima anugerah Diraja setelah mencapai Purata Nilai Gred Kumulatif (PNGK) 3.84 selain terpilih sebagai graduan terbaik Fakulti Pembangunan Sosial dan graduan terbaik program Sarjana Kaunseling.

Ketika ditemui, beliau berkata, segala kejayaan itu adalah hasil pengorbanan besar dan berkat doa ibunya.

"Saya bersyukur pada Allah, akhirnya saya mendapat kejayaan ini, saya jadikan ibu saya sebagai sumber inspirasi kerana dia telah banyak berkorban untuk saya.

"Setiap kali saya peroleh kejayaan dalam pelajaran seperti hari ini, semuanya adalah hadiah untuk ibu dan ini adalah berkat doa serta restu ibu saya," katanya berasal dari Sik, Kedah sambil menahan sebak.

Tengku Teh Mariah berkata, buat masa ini, beliau sudah mendapat tawaran sebagai tutor atau pensyarah di universiti tempatan di samping merancang untuk menyambung pengajian sehingga peringkat doktor falsafah (Ph.D).

Dalam pada itu, bagi Ten Wei Peng, 25, yang memperoleh kepujian Sarjana Sains Matematik, tangan kanannya yang kudung sejak lahir tidak sekali-kali menghalang kejayaannya dalam pelajaran.

Sebaliknya kata beliau, kecacatan itu sentiasa membakar semangatnya untuk lebih gigih berusaha dalam memenuhi hasratnya membantu keluarga setelah kematian bapa ketika usianya 17 tahun.

"Pada mulanya memang orang nampak pelik sebab tangan kanan saya kudung tapi saya kuatkan semangat untuk berjaya seperti orang lain," kata anak sulung daripada tiga beradik yang berasal dari Sungai Siput, Perak.

Kembar Siam masih di wad ICU

Posted:

Kembar Siam masih di wad ICU

Kembar Siam masih di wad ICU

Oleh SITI AIRUNNISA ALAUI
pengarang@utusan.com.my


Pasangan kembar Siam, Nur Shazwanie Zulkifli (kanan) dan adiknya, Nurshazrinie masih dirawat di Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu, semalam.


KUALA TERENGGANU 1 Okt. - Kelahiran Nur Shazwanie Zulkifli dan Nur Shazrinie yang baru berusia seminggu disambut oleh ibu bapa mereka dengan perasaan bercampur gembira dan keresahan terutama mengenai masa depan yang bakal diharungi mereka.

Semasa dalam kandungan, ibu bapa mereka telah dimaklumkan tentang kemungkinan mendapat anak kembar, namun tidak sesekali menduga mereka bukan sekadar dilahirkan bersama malah berkongsi badan yang bercantum pada bahagian pusat hingga dada.

Kedua-dua mereka selamat dilahirkan dengan berat 4 kilogram pukul 11.12 pagi pada 22 September lalu di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) dekat sini kini masih ditempatkan di hospital itu untuk rawatan lanjut ekoran menghidap demam kuning.

Biarpun pemeriksaan awal pihak hospital mendapati mereka berkemungkinan berkongsi hati dan jantung, namun bapa kepada kedua bayi ini, Zulkifli Ngah, 41, dan ibunya, Noraini Mohamad, 31, reda dengan anugerah yang dikurniakan kepada mereka.

Ujar Zulkifli, seawal enam bulan pertama kandungan isterinya, dia telah mengetahui tentang risiko dan keadaan kedua-dua anaknya itu, namun tidak gentar dengan ujian Tuhan, malah menerimanya dengan hati terbuka.

Tambahnya, dia tidak terkejut ketika mengetahui isterinya mengandungkan anak kembar ekoran keluarga isterinya turut mempunyai keturunan kembar.

"Ketika menjalani imbasan semasa kandungan berusia enam bulan, pihak Hospital Kemaman memaklumkan bahawa bayi di dalam kandungan isteri saya seperti melekat dan ia disahkan juga oleh HSNZ ketika membuat imbasan di sana.

"Untuk kepastian, kami ke Hospital Kuala Lumpur dan mereka turut mengakui keadaan bayi itu dan ketika itu kami berserah dan berdoa agar bayi kami ini selamat dilahirkan biarpun bercantum di dada," katanya ketika ditemui di sini, hari ini.

Dia bersyukur kerana isterinya, Noraini tidak mengalami sebarang komplikasi dan dibenarkan pulang ke rumah keluarga di Kampung Gong Pak Maseh di sini manakala dia berulang alik ke hospital setiap hari untuk mengetahui perkembangan terkini bayi kembar Siam itu yang ditempatkan di unit rawatan rapi (ICU).

453 kereta curi berjaya dikesan

Posted:

453 kereta curi berjaya dikesan

453 kereta curi berjaya dikesan

PASIR PUTEH 1 Okt. - Polis mengesan 453 kereta buatan tempatan bernilai hampir RM1 juta yang dilaporkan dicuri dalam tempoh sembilan bulan bermula Januari tahun ini.

Timbalan Ketua Polis Kelantan, Datuk Mazlan Lazim berkata, berdasarkan maklumat siasatan mendapati sebahagian besar kereta dari jenis Proton dicuri oleh individu untuk dijual menerusi pasaran gelap di luar Kelantan dan sebahagian lagi berkemungkinan diseludup ke negara jiran.

Beliau berkata, kebanyakan kes kecurian itu dilakukan bersendirian dan tidak melibatkan sindiket besar tetapi memiliki rangkaian pasaran pembeli yang luas sehingga ke selatan Thailand.

"Ada di antara kereta itu dileraikan untuk dijadikan sebagai alat ganti untuk dijual di kawasan ladang di seluruh negara dan mungkin dijual terus kepada sindiket di negara jiran.

"Daripada jumlah kes itu, sebahagian kereta berjaya diperoleh semula dan suspek berjaya diberkas pihak polis," katanya kepada pemberita ketika ditemui selepas Program Komuniti Polis Bersama Masyarakat di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Pasir Puteh, di sini semalam.

Mazlan berkata, kegiatan curi kereta oleh individu termasuk penagih dadah sudah menjadi trend pada masa ini untuk mendapatkan sumber pendapatan dengan jalan mudah.

Selain kecurian kereta, katanya, dalam tempoh sama polis turut mengesan 1,913 kes curi motosikal yang sebahagian besarnya dari jenama Honda EX-5 yang dileraikan untuk mendapatkan enjin manakala kerangkanya pula dibuang ke dalam sungai dan parit.

"Ia diikuti dengan 631 kes pecah rumah, 218 jenayah seksual termasuk kes rogol secara bergilir-gilir yang turut membabitkan remaja perempuan berusia 14 hingga 15 tahun sebagai mangsa.

"Selain itu, sebanyak 250 kes pergaduhan yang membabitkan golongan remaja, dewasa dan warga tua mencecah usia 60 tahun," katanya.

Bagaimanapun, katanya, pada keseluruhannya indeks kadar jenayah di Kelantan semakin menurun iaitu dari 5,294 yang dicatatkan dalam tempoh sama tahun lepas menurun kepada 4,563 kes pada tahun ini.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved