Ahad, 2 Oktober 2011

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Hasil bumi istimewa dari Bario

Posted:

Hasil bumi istimewa dari Bario

Hasil bumi istimewa dari Bario

Oleh NAZRUL AZIM SHARUDDIN
nazrul.sharuddin@utusan.com.my


GARAM bukit Bario dibungkus secara tradisional menggunakan daun ilat.


PERJALANAN kira-kira 30 minit ke kawasan telaga air masin Kampung Pa' Umor di Bario, Sarawak memerlukan pembuat garam meredah kawasan hutan yang sedikit berlumpur dan berbukit.

Biasanya, mereka akan membawa bersama keluarga tinggal sekurang-kurangnya selama dua minggu di bangsal garam bukit yang dibina di dalam hutan tersebut.

Sepanjang tempoh itu, mereka akan menghabiskan masa memproses garam sebelum giliran penggunaan bangsal diambil alih oleh keluarga lain pada minggu berikutnya.

Begitulah rutin aktiviti perusahaan tradisional garam bukit yang dijalankan oleh kaum Kelabit di kawasan Tanah Tinggi Kelabit, Bario, Sarawak.

Garam bukit di Bario ini merupakan salah satu daripada hasil bumi negeri Sarawak yang sememangnya diketahui kaya dengan sumber mineral semulajadi.

Selain Kampung Pa' Umor, terdapat beberapa lagi kampung lain di sekitar Bario yang turut mempunyai sumber telaga air masin.

Garam bukit dikatakan mempunyai khasiat zat besi, iodin, kalium dan magnesium semulajadi sesuai digunakan sebagai penambah perisa makanan selain mempunyai banyak kelebihan daripada segi kesihatan.

Antaranya seperti membantu melancarkan perjalanan darah, menyeimbang cas dalam badan, membunuh kuman dalam udara serta menyihatkan tubuh.

Menurut Ketua Kampung Pa' Umor, Pasang Iboh, 59, terdapat 17 keluarga di kampungnya yang mengusahakan aktiviti pembuatan garam bukit.

''Bangsal rumah garam bukit di kampung ini telah didirikan sejak 10 tahun lalu dan menjadi tempat membuat garam bukit penduduk di sini untuk menambah pendapatan.

"Dalam masa seminggu, mereka mampu membuat sebanyak 100 batang garam bukit yang dihasilkan dalam bentuk ketulan panjang,'' katanya ketika ditemui di kampungnya baru-baru ini.

Bercerita mengenai proses penyediaan garam bukit, Pasang memberitahu, ia bukanlah sesuatu yang mudah kerana melibatkan kerja-kerja agak rumit dan memakan masa berhari-hari.

Prosesnya bermula dengan menjerang air garam yang diambil daripada telaga masin menggunakan cara pembakaran kayu api di dalam kawah besar.

Selepas tempoh sehari semalam, air garam itu akan dibiarkan mengalami proses pengkristalan sebelum membentuk butiran garam halus.

''Pada peringkat ini, ia perlu sentiasa di kacau untuk mengelakkannya hangus yang boleh menjejaskan kualiti garam.

''Garam yang telah tersejat kemudiannya akan disejuk sebelum dimasukkan ke dalam buluh-buluh yang telah dipotong sepanjang lebih kurang 30 sentimeter (sm) setiap satu.

''Kemudian, bahagian bawah buluh akan ditebuk lubang kecil supaya air berlebihan dapat keluar bagi memastikan garam benar-benar kering,'' jelasnya.

Setelah itu, buluh-buluh tersebut akan dibakar di atas bara api sama seperti kaedah membakar lemang untuk mengeraskan garam di dalamnya.

Pembakaran akan dilakukan sehingga buluh terbakar dan akhirnya pecah untuk menghasilkan garam dalam bentuk ketulan keras.

Bahagian luar garam itu kemudiannya akan dikikis secara perlahan-lahan menggunakan pisau bagi menghilangkan tanda-tanda hitam pembakaran.

Untuk proses membungkus, ketulan garam akan dibalut dengan sejenis daun dikenali sebagai daun ilat dan diikat kemas menggunakan tali rotan.

Sebatang garam biasanya akan dijual pada harga antara RM10 hingga RM 15 dengan peningkatan kos sebanyak tiga kali ganda apabila memasuki pasaran luar seperti Miri dan Kuching.

Pasar produk Bario guna ICT

Posted:

Pasar produk Bario guna ICT

Pasar produk Bario guna ICT

Oleh NAZRUL AZIM SHARUDDIN
nazrul.sharuddin@utusan.com.my


TALIB Zulpilip (bertopi) pada perasmian AGRIMedia@Bario di Bario baru-baru ini.


BARIO yang bermaksud angin dalam bahasa Kelabit merupakan kawasan dataran tanah tinggi terletak di timur laut Sarawak mempunyai ketinggian kira-kira 1,100 meter dari aras laut.

Dihuni seramai lebih kurang 2,000 penduduk, aktiviti harian masyarakat Bario lebih tertumpu kepada perusahaan pertanian dan juga pembuatan kraf.

Antara produk yang dihasilkan adalah seperti beras, garam bukit, nanas, kulit kayu manis dan barangan kraf tempatan.

Namun, disebabkan lokasinya yang terletak di kawasan pedalaman, kesemua hasil perusahaan tersebut sukar untuk dibawa ke pasaran luar.

Justeru, Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) bersama Perbadanan Pembangunan Multimedia (MDeC) telah memperkenalkan projek promosi secara dalam talian dikenali sebagai AGRIMedia@Bario.

Menurut Pengarah Kanan Industri Asas Tani FAMA, Sharifah Hashim, AGRIMedia@Bario merupakan strategi pemasaran produk menerusi inovasi teknologi ICT.

''Ia mempunyai objektif menyebarkan maklumat dan informasi produk-produk yang dihasilkan oleh penduduk Bario kepada kepada masyarakat luar,'' katanya pada pelancaran projek itu di Bario baru-baru ini.

Majlis perasmian AGRIMedia@Bario telah dilakukan oleh Menteri Muda Pelancongan Sarawak, Datuk Talib Zulpilip.

Melihat tawaran aplikasi tersebut, ia mengetengahkan platform akses seperti kad pintar MyKad, capaian wayarles 3G dan khidmat pesanan ringkas (SMS).

Sebenarnya, sejak tahun 2008, FAMA dan MDeC telah bekerjasama mengaplikasikan pendekatan ICT untuk tujuan pemasaran produk pertanian.

Matlamatnya untuk membantu usahawan-usahawan di bawah bimbingan FAMA meningkatkan pendapatan mereka melalui pasaran maya.

Antara program-program yang telah berjaya adalah seperti e-pasartani, e-GBBS, e-IAT, e-SMS dan e-GeoMIS.

Di samping itu, para usahawan yang berdaftar turut berpeluang memasarkan produk mereka menerusi platform yang disediakan pihak FAMA seperti Pasar Tani dan juga Kedai Rakyat.

Sementara itu, Naib presiden Pendayaan Ekonomi Digital MDeC, Saifol Bahri Mohamad Shamlan pula memberitahu, pendekatan ICT tersebut bertujuan menarik perhatian pembeli mendapatkan produk yang mereka inginkan terus daripada pengeluar.

''Menerusi medium AGRIMedia@Bario ini, pembeli boleh mendapatkan maklumat dan gambaran jelas dalam bentuk video tentang bagaimana sesuatu produk itu diproses sebelum membuat pesanan.

''Pihak MDeC juga ketika ini sedang dalam proses meningkatkan infrastruktur dan kemudahan telekomunikasi di Bario untuk memudahkan aktiviti pemasaran produk secara dalam talian oleh penduduk di sini,'' katanya.

Laman AGRIMedia@Bario boleh dicapai menerusi akses web www.agrimedia.fama.gov.my

Dari sudut lain pula, AGRIMedia@Bario turut dilihat mampu memperkenalkan Bario kepada pelancong sekali gus menarik mereka berkunjung ke sana.

Melengkapkan tujuan itu, FAMA menerusi inisiatif tanggungjawab sosial korporat (CSR) bersama komuniti di situ telah meletakkan peta Bario di Lapangan Terbang Bario untuk tujuan mempromosi destinasi itu.

Majlis perasmian peletakan peta itu telah disempurnakan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, yang juga anak jati Bario, Datuk Seri Idris Jala.

Dengan adanya peta berkenaan, ia bakal menjadi tempat rujukan dan penerangan kepada para pelancong untuk mengenali lokasi serta tempat-tempat tarikan utama di Bario.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved