Khamis, 8 September 2011

Utusan Online - Utara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Utara


Medan Gopeng semakin 'sepi'

Posted:

Medan Gopeng semakin 'sepi'

Medan Gopeng semakin 'sepi'

Oleh ANI AWANG
utusanperak@utusan.com.my


Silveritage Galleria yang dulu meriah dan menjadi mercu tanda terkenal di Medan Gopeng, Ipoh.


IPOH 7 Sept. - Nama Medan Gopeng cukup terkenal bukan sahaja sebagai pusat perniagaan tetapi sebagai hentian pengangkutan awam termasuk teksi dan bas ekspres.

Mercu tanda kawasan itu adalah Silveritage Galleria yang menjadi pusat penting kepada kegiatan ekonomi di kawasan itu.

Bagaimanapun, Silveritage Galleria yang dibina oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (PKNP) dengan kos RM20 juta tidak semeriah dahulu.

Bangunan yang beroperasi sejak 2002 dan menempatkan kira-kira 50 lot kedai kini sepi tanpa sebarang aktiviti perniagaan kecuali beberapa kedai runcit.

Keadaan itu jelas berbeza ketika di awal kemunculannya apabila Silveritage Galleria menjadi medan kepada kepada pengusaha-pengusaha bumiputera untuk memperkenal dan memasarkan produk- produk mereka menerusi ekspo perdagangan dan perladangan.

Hari ini banyak lot perniagaan di situ kosong, hanya sebuah dewan serbaguna yang terletak di tengah-tengah bangunan tersebut beroperasi sekali-sekala bagi majlis tertentu sahaja.

Tidak keterlaluan dikatakan, jika tidak ada Terminal Bas Ekspres, Medan Gopeng sudah lama 'mati'.

Bagaimanapun, hasrat Medan Gopeng untuk bergantung 'hidup' kepada aktiviti bas ekspres juga tidak diharapkan ekoran berlaku krisis di antara pengusaha bas dan pengurusan berhubung

Krisis yang telah memasuki peringkat mahkamah mencapai kemuncak baru-baru ini apabila bekalan elektrik di kawasan itu dipotong sehingga menyebabkan operasi kaunter tiket dilakukan hanya dengan cahaya lilin.

Mengulas isu tersebut, Exco kanan kerajaan negeri, Datuk Hamidah Osman berkata, Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (PKNP) perlu mencari penyelesaian menyeluruh dan idea di luar kotak pemikiran bagi menghidupkan kembali pusat perniagaan berkenaan.

Katanya, potongan sewa masih belum memadai dan ini terbukti apabila tidak ada peniaga yang sanggung menerima tawaran tersebut walaupun diberikan sewa percuma selama enam bulan.

''Masalah ini tidak boleh dibiarkan kerana ia juga bersangkut paut nasib peniaga bumiputera," katanya.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Rapat berkata, kerajaan negeri akan berbincang dengan PKNP bagi mencari jalan mengelak Medan Gopeng menjadi gajah putih, lebih-lebih lagi selepas pembukaan terminal bas ekspres baru di Meru Raya tidak lama lagi.

Sewa kerap naik punca peniaga tawar hati

Posted:

Sewa kerap naik punca peniaga tawar hati

Sewa kerap naik punca peniaga tawar hati

IPOH 7 Sept. - Sewa yang kerap dinaikkan dalam tempoh enam bulan dikatakan antara faktor peniaga tidak berminat menjalankan perniagaan di Medan Gopeng.

Seorang peniaga, Nor Azura Ayub, 48, berkata, keadaan itu meletakkan peniaga dalam keadaan serba salah kerana pendapatan mereka juga tidak menentu.

"Kalau boleh Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (PKNP) kaji semula kadar sewa dan pelaksanaannya bagi menarik minat peniaga. Kawasan ini amat berpotensi untuk dimajukan," katanya.

Seorang lagi peniaga, Zaharin Abdul Rashid, 46, berkata, PKNP perlu menjalankan aktiviti bagi menarik kehadiran orang ramai ke kawasan itu.

Katanya, antara pembaharuan yang boleh dilakukan adalah dengan mengubah suai lot kedai kepada dewan bagi menganjurkan kegiatan perniagaan dan majlis perkahwinan.

"Walaupun sudah ada sebuah dewan tetapi membina dewan baru boleh membantu memajukan kawasan itu," katanya.

Syed Badrul Syed Musa, 50, berkata, berdasarkan kemudahan dan lokasi, PKNP sepatutnya tiada masalah menarik peniaga ke kawasan itu.

"Saya harap usaha menarik peniaga untuk menyewa di sini akan membantu memajukan kawasan ini," katanya.

Pekerja kaunter tiket, Normadiah Hashim, 50, berkata, pemasangan lebih banyak lampu dan landskap akan membantu menceriakan persekitaran Medan Gopeng.

"Kawasan ini banyak kemudahan dan peniaga boleh merebut peluang untuk berniaga di sini. Pembukaan kedai cenderamata dapat membantu mencantikkan kawasan Medan Gopeng kepada orang luar.

Cerita harimau jejas penduduk

Posted:

Cerita harimau jejas penduduk

Cerita harimau jejas penduduk

Oleh OPAT RATTANACHOT
uspetani@utusan.com.my


SEBAHAGIAN daripada penoreh getah meninjau kawasan kebun mereka selepas disahkan tiada harimau berkeliaran di Kampung Wang Pinang, dekat Kulim, Kedah, semalam. - UTUSAN/OPAT RATTANACHOT


KULIM 7 Sept. - Lebih 200 pekebun dan penoreh getah di Kampung Wang Pinang dan Kampung Padang Tembak dekat sini kesal dengan tindakan tidak bertanggungjawab pihak tertentu yang menyebarkan berita kononnya kawasan tersebut kini diancam harimau.

Menurut mereka, tindakan berkenaan bukan sahaja menyusahkan pekebun tetapi turut menjejaskan kehidupan penduduk kampung secara keseluruhannya.

Seorang penoreh getah, Yap Tat Ling, 45, berkata, pihaknya kecewa kerana terdapat segelintir individu cuba mereka-reka cerita kononnya terserempak harimau di kawasan berkenaan minggu lalu.

"Saya sudah menoreh getah di kawasan ini hampir seumur hidup saya. Malah, datuk dan bapa saya juga kerja di sini. Kami tidak pernah terserempak dengan binatang buas apatah lagi harimau," katanya kepada pemberita selepas dikunjungi Ahli Majlis Tindakan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kulim, Sulaiman Ibrahim di sini, hari ini.

Ahli Majlis Ketua Kampung (MKK) Kampung Padang Tembak dan Taman Tunku Putra, Mohd. Amer Dahari pula berkata, sebelum ini, penduduk bebas menjalankan kerja-kerja di kebun mereka tanpa sebarang rasa takut.

"Namun, sejak tersebarnya kisah orang jumpa dua ekor harimau, penduduk takut untuk bercucuk-tanam. Apabila disemak dengan pihak berkuasa, ia nyata khabar angin," katanya.

Seorang lagi penoreh, M. Devi, 60, berkata, tindakan tidak bertanggungjawab segelintir pihak itu menyebabkan dia mengalami kerugian kerana tidak dapat ke kebun.

"Biasa saya dapat antara RM200 dan RM300 seminggu. Namun, selepas berita harimau tersebar, saya tak berani ke kebun," katanya.

Bagi ahli kelab basikal lasak One Star Mountainbike, Mohd. Yusuf Tahir, 40, kawasan kebun getah dekat kampung itu menjadi laluan ahlinya melakukan aktiviti berbasikal setiap hujung minggu sejak lebih setahun lalu.

"Sepanjang kami melalui kawasan ini, tak pernah pun jumpa binatang buas ataupun tapak kaki," katanya.

Sebuah akhbar tempatan baru-baru ini melaporkan kisah seorang penoreh getah mendakwa terserempak dengan dua ekor harimau seberat antara 30 dan 80 kilogram berkeliaran di kawasan kebun hujung kampung berkenaan.

Kisah tersebut kemudian tersebar luas sehingga menyebabkan para petani dan penduduk kampung tidak berani keluar bercucuk tanam hampir seminggu lalu.

Bagaimanapun, pemeriksaan Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) negeri tidak menemui sebarang kesan harimau yang dikatakan mengancam keselamatan itu.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved