Khamis, 8 September 2011

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


Tinggal di rumah sementara

Posted:

Tinggal di rumah sementara

Tinggal di rumah sementara

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR
utusanjohor@utusan.com.my


Ahmad Yaacub hanya mampu melihat empat motosikal dan sebuah vannya yang musnah terbakar dan rumahnya yang hangus dalam kebakaran di Taman Pasir Putih, Pasir Gudang, kelmarin. - UTUSAN/ RAJA JAAFAR ALI


JOHOR BAHRU 7 Sept. – Kesemua tiga keluarga yang terlibat dengan kejadian kebakaran di Taman Pasir Putih, Pasir Gudang, dekat sini semalam akan ditempatkan di rumah sementara di Taman Air Biru, di sini untuk suatu tempoh yang akan ditetapkan.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tiram, Datuk Maulizan Bujang berkata, rumah sementara itu diberikan kepada mereka oleh Majlis Perbandaran Pasir Gudang (MPPG) sebagai langkah mengurangkan bebanan mereka.

"Mereka ini akan tinggal di rumah sementara itu sehingga rumah mereka siap dibaiki. Kalau tiga bulan siap maka tiga bulan mereka akan tinggal kalau enam bulan maka itulah tempoh mereka tinggal di situ.

"Kita bersyukur kerana ketika kejadian ini berlaku tiada sebarang nyawa menjadi korban," katanya kepada pemberita ketika ditemui di lokasi kejadian di sini, semalam.

Dalam kejadian awal pagi semalam, tiga rumah teres dua tingkat musnah dalam satu kebakaran di Taman Pasir Putih, Pasir Gudang dekat sini awal pagi ini disyaki angkara perbuatan khianat.

Kebakaran yang berlaku kira-kira pukul 2 pagi itu turut memusnah beberapa buah kenderaan milik tiga keluarga yang terlibat termasuk tiga kereta, sebuah van dan tiga motosikal.

Maulizan yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Pelajaran dan Pengajian Tinggi negeri berkata, pihaknya sudah memaklumkan kepada semua agensi terlibat termasuk Majlis Agama Islam Negeri Johor (MAINJ) dan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) bagi membolehkan tindakan susulan diambil.

"Untuk bantuan segera, MAINJ akan menyampaikan sumbangan bernilai RM1,000 dan pihak saya juga menyampaikan sumbangan sebanyak RM1,000," katanya.

120 pesakit ceria terima kunjungan Halimah

Posted:

120 pesakit ceria terima kunjungan Halimah

120 pesakit ceria terima kunjungan Halimah


HALIMAH Mohamed Sadique bertanya khabar dan beramah mesra dengan pesakit sambil menyampaikan hamper dan duit raya ketika melawat wad Hospital Kota Tinggi, baru-baru ini.


KOTA TINGGI 7 Sept. - Seramai 120 pesakit Hospital Kota Tinggi (HKT), di sini ceria apabila menerima kunjungan dan sumbangan berupa hamper serta wang raya sempena Aidilfitri daripada Ahli Parlimen Tenggara, Datuk Halimah Mohamed Sadique, baru-baru ini.

Halimah berkata, amalan menziarahi orang sakit perlu diterapkan dalam masyarakat penyayang kerana ia merupakan satu kaedah rawatan kasih sayang kepada pesakit supaya rasa gembira dan cepat sembuh.

"Sememangnya menjadi amalan kami untuk berkongsi keceriaan Aidilfitri dengan masyarakat termasuk memberi sumbangan kepada mereka yang memerlukan.

"Diharap sumbangan ini sedikit sebanyak dapat menceriakan pesakit di samping meringankan beban keluarga mereka," katanya selepas majlis penyerahan sumbangan tersebut.

Turut hadir, Pengarah HKT, Dr. Maslina Yusof dan Pengerusi Ahli Lembaga Pelawat (ALP) HKT, Dr. T. Kanniapan serta beberapa pemimpin MCA, MIC, Gerakan dan PPP dalam kawasan Tenggara.

Dalam pada itu, Halimah turut meluluskan permohonan ALP berjumlah RM34,000 bagi menambahkan kelengkapan bilik fisioterapi HKT untuk membantu pesakit mendapatkan rawatan.

Menurutnya, peruntukan tersebut untuk membeli peralatan jenis Upper Limb Work Station berharga RM15,000 dan Folding Treadmill berharga RM19,000.

"Kelengkapan perlatan ini adalah untuk kegunaan pesakit menjalani rawatan di hospital dan kita akan memberikan sumbangan tersebut kepada ALP sejajar dengan permohonan yang dibuat," katanya.

Sementara itu, Kanniapan mengucapkan jutaan terima kasih kepada Halimah atas peruntukan yang diberikan bagi membantu pesakit mendapatkan rawatan di unit tersebut.

"Rawatan kesihatan bukan sahaja tanggungan Kementerian Kesihatan tetapi merupakan tanggungjawab yang wajar dikongsikan bersama oleh pihak wakil rakyat, syarikat korporat, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan komuniti," katanya.

Pada majlis itu, pihak HKT, Persatuan Bulan Sabit Merah dan pesara Jabatan Kesihatan bersetuju menubuhkan Skuad Rakan Mesra Pesakit (RMP).

Skuad RMP yang diketuai bekas Pembantu Perubatan Kanan, A. Malik Lamri menyasarkan 150 keahlian dan ia merupakan gabungan sukarelawan pesara Jabatan Kesihatan yang terlatih dan NGO yang boleh digerakan bagi membantu pesakit di wad, situasi bencana alam serta ditimpa wabak.

Menurutnya, tanggungjawab sukarelawan adalah membantu pesakit dalam memberikan sokongan moral malah mereka juga akan diberi latihan agar boleh membantu jika berlakunya kecemasan.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved