Khamis, 8 September 2011

Utusan Online - Selatan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Selatan


Bucu tajam menghantui pengguna

Posted:

Bucu tajam menghantui pengguna

Bucu tajam menghantui pengguna

Oleh RIZANIZAM ABDUL HAMID
utusanmelaka@utusan.com.my


MOHD. Yusof Abu Hasan (kiri) menunjukkan kesan terbelah pada tayar kenderaan Chong Chun Wah dipercayai terkena bucu tajam penutup besi longkang yang tidak rata di Jalan Merdeka, Banda Hilir, Melaka, semalam.


MELAKA 7 Sept. - Kebimbangan seorang pengguna jalan raya tentang bahaya bucu tajam penutup besi longkang yang tidak rata di Jalan Merdeka, Banda Hilir di sini sejak hampir setahun yang lalu berasas.

Pemandu terbabit, Chong Chun Wah, 62, hampir terlibat dalam kemalangan apabila tayar kenderaan dipandunya tiba-tiba meletup akibat terkena bucu tajam salah satu daripada 21 penutup besi longkang itu.

Menurut Chun Wah, sebelum ini dia sentiasa berhati-hati ketika melalui jalan utama sepanjang 800 meter kerana tahu keadaan jalan yang tidak rata sejak ia dinaik taraf kepada lima lorong November lalu.

"Tetapi hari ini, tayar belakang sebelah kiri tiba-tiba meletup menyebabkan kenderaan saya hampir terbabas, namun, bernasib baik kerana sempat mengawalnya daripada merempuh kenderaan lain di bahu jalan.

"Saya terkejut apabila melihat tayar belakang yang masih baru sudah terbelah dan yakin ia disebabkan terkena salah satu bucu tajam penutup besi longkang itu," katanya ketika ditemui di sini.

Chun Wah berkata, jalan tar yang tidak diturap dengan sempurna menyebabkan bucu-bucu tajam penutup besi longkang itu tidak sama paras dengan jalan raya sehingga ia berbonggol-bonggol dan mengancam keselamatan pengguna jalan raya.

Katanya, keadaan tersebut tidak sepatutnya berlaku jika pihak kontraktor menurap jalan itu dengan sempurna dan memenuhi spesifikasi keselamatan ditetapkan.

"Keselamatan pengguna jalan raya sepatutnya menjadi keutamaan apatah lagi Jalan Merdeka ini merupakan laluan utama pelancong ke negeri ini," katanya.

Menurutnya, nasib baik ketika kejadian, dia yang mengidap sakit jantung tidak mengalami serangan jantung kerana terkejut dengan bunyi letupan.

Prihatin dengan masalah yang dihadapi warga emas itu, Ketua Ahli Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB), Mohd. Yusof Abu Hasan yang kebetulan melalui jalan tersebut berhenti bagi menghulurkan bantuan.

Jalan Merdeka gagal patuhi spesifikasi keselamatan

Posted:

Jalan Merdeka gagal patuhi spesifikasi keselamatan

Jalan Merdeka gagal patuhi spesifikasi keselamatan

MELAKA 7 Sept. - Kerja-kerja naik taraf, menurap dan melebarkan Jalan Merdeka di Banda Hilir di sini yang dilaksanakan sejak November lalu didapati gagal menepati spesifikasi keselamatan ditetapkan bagi menjamin keselamatan dan keselesaan pengguna jalan raya.

Ketua Ahli Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB), Mohd. Yusof Abu Hasan berkata, keadaan itu dipercayai berlaku apabila pemaju projek mahu menyiapkan projek kios dan siar kaki di bahu jalan terlebih dahulu sebelum menurap jalan dengan sempurna.

Beliau berkata, pihak pemaju tidak sepatutnya menjadikan perkara itu sebagai alasan sebaliknya perlu mengutamakan keselamatan dan keselesaan pengguna jalan raya.

"Pemaju tidak boleh gunakan alasan mahu tunggu projek kios dan siar kaki siap, baru hendak turap jalan dengan sempurna, sedangkan Jalan Merdeka menjadi tumpuan ribuan pelancong setiap hari.

"Saya harap Bahagian Kejuruteraan MBMB dan Jabatan Kerja Raya (JKR) dapat turun padang membuat penilaian tentang tahap keselamatan jalan itu yang tidak rata dan membahayakan pengguna jalan raya," katanya ketika ditemui di sini, hari ini.

Mohd. Yusof yang dilantik sebagai pemantau kemudahan awam bagi pembangunan projek naik taraf Jalan Merdeka berkata, kerja-kerja menaik taraf jalan utama sepanjang 800 meter itu yang bermula November tahun lalu sepatutnya siap Julai lalu.

Beliau berkata, namun sehingga hari ini, penurapan jalan itu hanya dilakukan secara kasar dan kerja-kerja menaik taraf tidak mempunyai ciri keselamatan pengguna.

"Situasi ini tentunya akan mengecewakan hasrat Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam yang mahu melihat Jalan Merdeka menjadi popular seperti di Orchad Road, Singapura," katanya.

Sementara itu, pemandu kenderaan pelancongan, Duck Tours berkata, dia sering mendapat aduan mengenai keadaan jalan tersebut yang tidak rata daripada pelancong yang menaiki kenderaan 'dua alam' itu.

Dia yang enggan dikenali berkata, kenderaan itu yang tidak dilengkapi penyerap hentakan akan menyebabkan pelancong merasai 'alunan' jalan yang tidak rata dengan lebih ketara.

"Keadaan itu menyebabkan saya sukar memandu kenderaan ini secara tegak kerana perlu mencari permukaan jalan yang rata bagi memberi keselesaan kepada penumpang.

"Saya juga hanya mampu berdiam diri setiap kali penumpang mengadu tentang keadaan jalan raya yang tidak rata sedangkan ia adalah laluan utama di tengah-tengah pusat bandar," katanya.

Penduduk Kelemak Dalam lega

Posted:

Penduduk Kelemak Dalam lega

Penduduk Kelemak Dalam lega

Oleh NORIZAN ABDUL MUHID
utusanmelaka@utusan.com.my


SALAH seorang penduduk di Kampung Kelemak Dalam melihat jambatan baru yang dibina semula setelah runtuh akibat banjir di Alor Gajah, Melaka, semalam.


ALOR GAJAH 7 Sept. - Kira-kira 200 penduduk Kampung Kelemak Dalam di sini kini boleh menarik nafas lega apabila masalah jalan rosak yang menghantui mereka sejak lebih empat bulan lalu telah diatasi.

Masalah jalan rosak yang berlaku dalam kejadian banjir yang melanda kampung itu Julai lalu kini telah dipasang pembetung dan diturap pada permukaan atas jalan bagi memudahkan penduduk terutama pemandu kenderaan melalui laluan tersebut dengan selamat.

Rata-rata penduduk kampung itu yang ditemui berpuas hati dengan kerja-kerja pembaikan semula laluan tersebut yang dijalankan pada akhir bulan lalu.

Seorang penduduk, Syawal Mahabot, 72, berkata, penduduk terutama mereka yang memandu kenderaan sukar melalui laluan tersebut disebabkan permukaannya yang sudah pecah dan tidak rata.

Malah katanya, dia yang menunggang motosikal untuk ke jalan utama dan kampung berhampiran juga merasa tidak selamat kerana struktur laluan tidak kukuh ekoran pembetung pada jalan tersebut telah rosak.

"Setelah laluan di situ rosak, penduduk tidak mempunyai pilihan selain terpaksa menggunakan laluan alternatif lain di kampung berdekatan yang agak jauh berbanding jalan biasa untuk ke jalan utama," katanya ketika ditemui pada lawatan Ahli Dewan Undangan negeri (ADUN) Rembia, Datuk Norpipah Abdol bagi meninjau masalah berkenaan di sini semalam.

Pada 7 Julai lalu, akhbar ini melaporkan mengenai gesaan Norpipah kepada pihak berkuasa terlibat agar mengatasi segera masalah jalan rosak di kampung itu kerana ia sudah berlarutan selama empat bulan.

Menurut beliau, masalah tersebut berpunca daripada kejadian tanah runtuh kecil yang berlaku berhampiran sungai di situ kesan aliran air sungai yang deras ketika berlaku hujan lebat kira-kira pertengahan Mac lalu.

Selain itu, kata Apon Baba, 68, penduduk kampung di situ terutama golongan pelajar paling merasa kesannya memandangkan mereka terpaksa menggunakan laluan yang jauh untuk ke sekolah yang terletak di pusat bandar Alor Gajah.

Sementara itu, Norpipah berkata, pihaknya menghargai tindakan segera Jabatan Pengairan dan Saliran Alor Gajah untuk membaiki kerosakan dan pada masa yang sama meminta agensi tersebut memantau kesan kerosakan di laluan terbabit dari semasa ke semasa.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved