Khamis, 8 September 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Jalan utama bandar Jerantut sesak

Posted:

Jalan utama bandar Jerantut sesak

Jalan utama bandar Jerantut sesak

AHMAD TILAN,
Kuala Lumpur.


Beginilah kesesakan di persimpangan lampu trafik sebelum memasuki Jalan Tahan, di bandar Jerantut yang perlu diwujudkan laluan alternatif.


Saudara pengarang,
BARU-BARU ini ini, saya pulang berhari raya selain berkesempatan menziarahi ibu bapa di tanah rancangan Felda berdekatan bandar Jerantut.

Sebelum tiba di rumah, saya memasuki bandar Jerantut kerana anak- anak ingin melihat persekitaran Bandar Taman Negara yang semakin ceria dan berbelanja di bazar Ramadan.

Di persimpangan masuk dari arah Jalan Temerloh, saya dapati banyak kenderaan memasuki kawasan bandar dan keadaan mula sesak.

Saya menyusuri Bandar Baru Inderapura dan persepsi saya berubah bahawa bandar Jerantut kian membangun dengan pesat kerana banyak premis perniagaan, pusat beli belah dan hotel bertaraf elit.

Jangkaan saya mengenai pembangunan di bandar ini tepat apabila kereta kami terperangkap dalam kesesakan di lampu trafik di laluan pintasan dari Bandar Jerantut ke Benta, berdekatan Perpustakaan Awam.

Suasana berkenaan menyebabkan ada pemandu hilang sabar lalu memotong sebelah kiri untuk membelok ke kanan dan memasuki pusat bandar melalui Jalan Tahan setelah lampu trafik bertukar hijau tanpa mempedulikan keselesaan orang lain.

Tahniah, anggota polis trafik berjaya mengawal senario berkenaan di samping menahan kenderaan dan mengenakan saman terhadap pemandu yang cuai mematuhi peraturan lalu lintas.

Saya terpanggil untuk menyarankan kepada pihak berkuasa tempatan agar mengubah laluan masuk yang membelok ke sebelah kanan yang terlalu sempit sebelum memasuki Jalan Tahan di tengah bandar ini.

Ini kerana laluan sehala yang sempit di kawasan uptown di Jalan Tahan ditambah pula gangguan oleh pemandu yang memberhentikan kenderaan sesuka hati menyebabkan impak kesesakan bermula di persimpangan masuk lampu trafik berkenaan.

Saya difahamkan kesesakan berkenaan bukan sahaja pada musim perayaan malah, pada hari biasa, iaitu ketika waktu puncak, hari Jumaat, Sabtu dan Ahad.

Saya menjangkakan keadaan itu akan bertambah sesak apabila Klinik Kesihatan baru bandar ini yang akan siap dibina berdekatan lampu trafik bakal beroperasi tahun depan.

Untuk makluman, sistem laluan empat hala di lampu trafik berkenaan memang tidak sesuai bagi kerana jalan begitu sempit dan sesak apatah lagi tempoh 'nyalaan' lampu hijau, kuning dan merah agak cepat.

Melalui Rakan Pahang, saya bangga bandar Jerantut membangun dengan pesat, tetapi kemudahan jalan utama perlu dinaik taraf untuk mengatasi kesesakan seiring dengan pembangunan bandar ini.

Tertipu membeli cendol 'ori'

Posted:

Tertipu membeli cendol 'ori'

Tertipu membeli cendol 'ori'

ROSLIZA LEE ABDULLAH
Kuala Lumpur.


Cuma ada beberapa ketulan cendol ditemui dalam bungkusan plastik yang dijual di bazar Ramadan, bandar Jerantut, baru-baru ini.


Saudara pengarang,
WALAUPUN Ramadan telah berlalu, saya terpanggil menyatakan rasa kesal mengenai sikap segelintir peniaga di bazar Ramadan, bandar Jerantut yang memanipulasikan keaslian bahan juadah dan harga yang tidak masuk akal.

Sebagai pelancong domestik, saya singgah di bazar berkenaan untuk mencari juadah berbuka puasa bersama anak-anak di bilik penginapan.

Saya meninjau pelbagai jenis juadah lalu mengambil keputusan membeli nasi, sayur, ikan bakar dan tiba-tiba mata melihat pada bungkusan plastik yang tertulis perkataan 'cendol ori'.

Selera saya terbuka kerana sudah lama tidak menikmati minuman berkenaan lantaran hati juga tertambat dengan keramahan penjual wanita dalam lingkungan usia 40-an meminta saya membeli cendolnya dengan harga RM3.50.

Ketika di bilik penginapan, saya terus membuka bungkusan plastik cendol berkenaan namun, terkejut kerana keikhlasan saya berbelanja dibalas dengan penipuan daripada penjual wanita tadi.

Hasrat untuk berbuka puasa sambil menikmati minuman berkenaan meleset apabila cuma ada beberapa ketulan kecil cendol dicampur dengan biji sagu merah. Selebihnya, cuma air gula merah dicampur ketulan ais.

Jika peniaga berkenaan hendak berjimat bahan berkenaan sekalipun dengan mengurangkan (ketulan) cendol biarlah berpada-pada dan munasabah agar masih boleh meyakinkan pelanggan.

Jika peniaga berkenaan seorang yang beragama Islam, barangkali pembaca Rakan Pahang tentu maklum apakah hukum atau pembalasan Tuhan terhadap penipuannya dalam perniagaan.

Barangkali pelanggan lain mungkin menghadapi senario yang sama, iaitu membeli makanan yang basi atau bahan jualan tidak laku disejukkan semula dalam peti sejuk.

Kecewa gangguan air pada hari raya di Felda tidak berubah sejak 30 tahun lalu

Posted:

Kecewa gangguan air pada hari raya di Felda tidak berubah sejak 30 tahun lalu

Kecewa gangguan air pada hari raya di Felda tidak berubah sejak 30 tahun lalu

MAN JENGKA 7,
Bandar Tun Razak.

Saudara pengarang,
KRISIS bekalan air di tanah rancangan Felda di Jengka tiada kesudahan dan bukan satu fenomena baru di kawasan tersebut.

Masalah tersebut pasti mendapat liputan media apabila tiba musim perayaan kerana rata-rata kawasan tanah rancangan akan mengalami krisis bekalan air yang serius.

Lebih teruk lagi isu berkenaan berlarutan lebih 30 tahun dan Pahang sudah pasti terkena tempias kerana terdapat 115 tanah rancangan dengan purata peneroka seramai 43,123 dan lebih 900,943 generasi baru berada di sini.

Sebagai sebuah negeri yang kaya dengan sumber air, sudah tentu rakyat sepatutnya bertuah kerana mempunyai bekalan air mencukupi untuk keperluan mereka.

Mungkin apa yang terjadi di Felda Jengka 7, Maran boleh dijadikan kes rujukan sebagai panduan bagi pihak bertanggungjawab membuat perancangan.

Bahkan krisis tersebut semakin menjadi-jadi apabila tiba hari raya dan mimpi hitam itu berulang lagi apabila seramai 11,237 warga peneroka di beberapa tanah rancangan terputus bekalan air pada Aidilfitri yang lalu.

Ia amat merumitkan penduduk yang memerlukan air bagi menghadapi persiapan menyambut anak menantu pulang berhari raya.

Pihak pembekal iaitu Jabatan Bekalan Air (JBA) Pahang sepatutnya bersedia dalam apa jua kemungkinan bagi memastikan perkhidmatan terbaik untuk pengguna terutamanya pada musim perayaan.

Terus terang saya katakan bahawa apa yang saya alami pada hari tersebut adalah serupa dengan keadaan pada 30 tahun lalu apabila perigi dan paya menjadi sumber bekalan air.

Rungutan demi rungutan serta kata-kata kasar kedengaran oleh penduduk terhadap JBA Pahang dan pemimpin.

Bila tiba hari raya tidak kira Aidilfitri atau Aidiladha, bekalan air pasti terputus dan pihak JBA seakan-akan membisu seribu bahasa.

Kami warga FELDA di sini sudah naik muak dengan masalah yang sama yang seakan-akan tiada jalan penyelesaian.

Apakah kami harus menunggu kemerdekaan negara yang ke-55 bagi menikmati bekalan air bersih seperti menunggu bulan jatuh ke riba.

Sememangnya kami tidak boleh menunggu lama lagi kerana masa telah lama diberi. Jadi buatlah sesuatu agar kami dapat memerdekakan daripada kesusahan ketiadaan air.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved