Sabtu, 3 September 2011

Utusan Online - Politik


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Politik


Pengkhianatan paling besar

Posted:

Pengkhianatan paling besar

Pengkhianatan paling besar

Oleh SYUKRI SHAARI
pengarang@utusan.com.my


MOHAMED MALIKI


KUALA LUMPUR 3 Sept. - Keengganan Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu untuk memohon maaf serta menarik balik kenyataannya berhubung tragedi di Bukit Kepong merupakan pengkhianatan paling besar kepada pejuang-pejuang kemerdekaan negara.

Presiden Majlis Belia Malaysia (MBM), Mohamed Maliki Mohamed Rapiee berkata, kedegilan Mohamad atau lebih dikenali sebagai Mat Sabu itu tidak lagi boleh dianggap sebagai gimik politik, sebaliknya merupakan jenayah kerana menyokong kumpulan pengganas komunis yang pernah menimbulkan huru-hara di negara ini.

Menurutnya, beliau tidak faham bagaimana Mat Sabu boleh membuat kenyataan menyokong pengganas komunis sedangkan beliau merupakan pemimpin nombor dua dalam sebuah parti yang mendakwa memperjuangkan agama Islam.

"Adakah beliau tidak tahu bahawa dalam tragedi Bukit Kepong, pengganas komunis telah membunuh 25 anggota polis serta keluarga mereka yang rata-ratanya merupakan orang Islam?

"Jadi bagaimana pula beliau boleh menyokong komunis dan mendakwa golongan tersebut sebagai pejuang sebenar?

"Ini merupakan pengkhianatan kepada para pejuang kemerdekaan negara dan boleh dianggap sebagai satu jenayah kerana menyokong pengganas," katanya kepada Mingguan Malaysia di sini, hari ini.

Beliau mengulas kedegilan Mat Sabu yang tidak mahu memohon maaf dan menarik balik kenyataannya berhubung tragedi di Bukit Kepong walaupun mendapat desakan daripada pelbagai pihak termasuk sekutu rapatnya sendiri iaitu Pengerusi DAP, Karpal Singh.

Karpal cuba selamatkan pembangkang

Posted:

Karpal cuba selamatkan pembangkang

Karpal cuba selamatkan pembangkang

KUALA LUMPUR 3 Sept. – Tindakan Pengerusi DAP, Karpal Singh meminta Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu menarik balik kenyataan berhubung tragedi Bukit Kepong membuktikan Karpal cuba menyelamatkan pakatan pembangkang daripada kemarahan rakyat dan seterusnya menjamin sokongan terhadap mereka.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, Karpal yang berpengalaman luas dalam politik menyedari tindakan Mohamad atau dikenali sebagai Mat Sabu itu dalam menyifatkan pengganas komunis sebagai pejuang negara tidak dipersetujui rakyat terutama anggota pasukan keselamatan dan keluarga mereka.

Katanya, ini kerana kenyataan Mat Sabu itu pastinya merugikan Pas seterusnya memberi kesan kepada pakatan pembangkang kerana ramai anggota keselamatan yang terkorban semasa mempertahankan negara daripada pengganas komunis.

"Sesungguhnya pada masa lampau terdapat satu usaha di kalangan pemimpin Pas untuk mempertahankan pengganas komunis.

"Sebabnya ialah kerana ingin mengurangkan rasa terhutang budi kepada pemimpin UMNO dahulu yang telah dapat membatalkan rancangan Malayan Union oleh British, menewaskan pengganas komunis dan memerdekakan negara," katanya dalam entri bertajuk 'Karpal dan Mat Sabu' di http://chedet.cc hari ini.

Pada 21 Ogos lalu, Mat Sabu dalam satu ceramah di Tasek Gelugor, Pulau Pinang antara lain didakwa mengeluarkan kenyataan bahawa pengganas dalam Kompeni Ke-4 Parti Komunis Malaysia (PKM) yang menyerang dan membunuh 25 anggota polis serta keluarga mereka dalam tragedi Bukit Kepong merupakan 'hero' sebenar kemerdekaan negara.

Bagaimanapun, Dr. Mahathir secara sinis menambah, pendirian para pemimpin Pas tidak akan memberi kesan kepada penyokong fanatik parti itu sungguhpun Pas telah menggugurkan perjuangan menjadikan Malaysia sebagai negara Islam serta melupakan hasrat melaksanakan hukum hudud.

"Tetapi janganlah pula orang lain juga membutakan mata akan kesanggupan Pas dan sudah tentu Parti Keadilan Rakyat (PKR), untuk menidakkan apa sahaja sumbangan pemimpin UMNO dahulu demi mendapat sokongan khususnya DAP dan orang Cina.

"Pas sekarang tidak lagi Pas (pada zaman) Ustaz Zulkifli, Burhanuddin Al-Helmi, Asri Muda. Pas sekarang sanggup membelakangkan Islam pun kerana gila kuasa dan Putrajaya. Nauzubillah," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved