Sabtu, 3 September 2011

Utusan Online - Kota


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Kota


Jangan salah guna My Distress

Posted:

Jangan salah guna My Distress

Jangan salah guna My Distress

Oleh ANGELINA SINYANG
pengarang@utusan.com.my


Tun Hisan Tun Hamzah


PETALING JAYA 3 Sept. - Polis memberi amaran kepada orang ramai yang mendaftar dengan aplikasi isyarat jenayah di telefon pintar, My Distress yang dilancarkan polis Selangor baru-baru ini agar jangan menyalahgunakan kemudahan itu jika tidak mempunyai kecemasan.

Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah berkata, sejak My Distress dilancarkan, sebanyak 23,857 individu mendaftar bagi mendapatkan aplikasi tersebut untuk membolehkan mereka mendapat bantuan polis dengan segera jika berlaku kecemasan atau jenayah.

Bagaimanapun, beliau berkata, terdapat dua kes pendaftar menyalahgunakan kemudahan itu apabila menghantar isyarat kecemasan tanpa sebarang keperluan.

Katanya, apabila polis pergi menemui mereka untuk memberi bantuan, mereka memaklumkan sengaja menghantar isyarat kecemasan itu untuk menguji, tetapi tidak tahu cara menghentikannya.

"Jangan ditanya berapa lama masa diambil oleh polis untuk sampai memberi bantuan, tetapi kita memang cepat tiba di lokasi apabila menerima isyarat kecemasan.

"Saya beri amaran, jangan salah guna kemudahan ini kerana ia diketengahkan khusus untuk menyelamatkan orang ramai dan menangkap penjenayah," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Petaling Jaya di sini semalam.

Melalui aplikasi My Distress, orang ramai boleh menghantar isyarat kecemasan dengan menekan ikon pada telefon pintar dan isyarat itu dihantar terus ke bilik gerakan di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor serta lapan IPD di negeri itu.

Kemudahan itu dilengkapi Sistem Pengesanan Global (GPS) yang membantu polis mengesan individu yang menghantar isyarat.

Menurut Tun Hisan lagi, beliau yakin individu yang menggunakan aplikasi terbabit adalah golongan terpelajar, maka pihaknya tidak mahu mendakwa sesiapa setakat ini.

Dalam pada itu beliau berkata, sebanyak 30 kes pecah rumah pada waktu siang dilaporkan berlaku di negeri itu sepanjang musim perayaan ini bermula 26 Ogos lalu sehingga semalam.

"Ia didapati menurun sebanyak 35 kes berbanding 65 laporan diterima dalam tempoh sama tahun lalu. Begitu juga kes pecah rumah pada waktu malam yang mencatatkan 91 kes berbanding 101 kes pada tahun lalu.

"Bagi penduduk yang mengisi borang balik kampung pada cuti kali ini, kita berjaya memastikan rumah mereka dalam keadaan selamat, cuma satu kes kejadian pecah rumah dilaporkan berlaku di Pandan Indah," katanya.

Orang ramai mulai kunjungi pusat pelancongan

Posted:

Orang ramai mulai kunjungi pusat pelancongan

Orang ramai mulai kunjungi pusat pelancongan


orang ramai mengisi masa hujung minggu dengan mengunjungi Zoo Negara, Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 3 Sept. - Orang ramai yang ingin menghabiskan cuti hujung minggu sempena sambutan berkembar Aidilfitri dan Hari Kemerdekaan negara memilih untuk mengunjungi lokasi pelancongan di sekitar ibu negara.

Antara lokasi yang menjadi destinasi kunjungan orang ramai adalah Zoo Negara, Taman Burung dan menara ikonik Menara Berkembar Kuala Lumpur City Centre (KLCC).

Petugas Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas), Mohd. Lazim Mat Daud, 28, yang mengunjungi Zoo Negara berkata, cuti hujung minggu sempena sambutan berkembar Aidilfitri dan Hari Kemerdekaan pada tahun ini digunakan untuk membawa seramai 15 anggota keluarga mengunjungi Zoo Negara.

"Keluarga adik beradik saya yang tinggal di Terengganu memilih untuk berhari raya di Kuala Lumpur bersama saya pada tahun ini yang kebetulan jatuh pada hari kemerdekaan negara.

"Oleh itu, saya memilih untuk bersiar-siar bersama sanak-saudara di Zoo Negara yang ternyata lebih ceria dan penuh informasi berbanding kali terakhir saya lawati pada 2008," katanya ketika ditemui Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Suasana penuh meriah sempena cuti hujung minggu itu turut dikongsi oleh Zulkifly Abdullah, 40, yang melawat Taman Burung, di sini.

"Saya menetap di Jitra, Kedah dan balik pulang berhari raya di rumah ibu bapa saya di Selayang.

"Justeru, masa yang terluang hari ini digunakan untuk membawa empat anak saya termasuk anak buah untuk mengunjungi Taman Burung," katanya

Tambah Zulkifly, duit raya yang dikumpul oleh anak-anak lebih berfaedah digunakan untuk mengunjungi lokasi seperti Taman Burung dan Zoo Negara kerana ia dapat memberi pengalaman terindah kepada anak-anak.

Sementara itu, pelajar sekolah menengah, Nurul Nazwa Alihuddin, 15, yang ditemui bersama dua rakannya di Taman KLCC berkata, cuti hujung minggu kali ini digunakan untuk bertemu rakan-rakan bagi berkongsi pengalaman berhari raya di kampung masing-masing.

"Kami begitu teruja untuk berkongsi pengalaman meraikan hari raya bersama keluarga kerana cuti hari raya kali ini lebih panjang disebabkan jatuh pada hari kemerdekaan negara.

"Bagi menghangatkan suasana hari raya yang masuk hari kelima hari ini, kami membuat keputusan untuk ke KLCC dengan menyarungkan pakaian raya tahun ini," katanya.

Penjaga kebun ditemui mati

Posted:

Penjaga kebun ditemui mati

Penjaga kebun ditemui mati

HULU SELANGOR 3 Sept. - Mayat seorang pekerja kebun ditemui dalam keadaan terlentang di dalam sungai berhampiran jambatan gantung Ulu Yam Lama, di sini hari ini.

Mangsa, Lam Kong, 46, ditemui pukul 1 petang oleh orang awam dengan kesan kecederaan di bahagian mulut dan belakang kepala.

Ketua Polis Daerah, Supritendan Norel Azmi Affandi Yahya berkata, muka dan kedua-dua belah tangan mangsa bertukar hitam akibat berada di dalam air terlalu lama.

"Pihak forensik mengesahkan mangsa telah mati sejak 36 jam yang lalu. Mangsa yang bekerja sebagai tukang kebun, menetap seorang diri di sebuah pondok di situ," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Tambahnya, unit anjing pengesan (K9) telah dihantar ke kawasan kebun berkenaan bagi membantu siasatan.

Katanya, mayat mangsa dihantar ke Hospital Sungai Buloh untuk bedah siasat dan kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved