Sabtu, 3 September 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


UMNO buat laporan polis

Posted:

UMNO buat laporan polis

UMNO buat laporan polis

Oleh ALI MAHMOOD
utusanpahang@utusan.com.my


Ismail Mohamed Said (depan, empat dari kanan) dan ADUN Jenderak, Datuk Mohamed Jaafar (tiga dari kanan) bersama ahli UMNO dan MCA mengadakan demonstrasi secara aman membantah Mat Sabu menyanjung pengganas komunis di hadapan Balai Polis Kuala Krau, Temerloh, kelmarin.


KUALA KRAU 3 Sept. - Seramai 160 ahli UMNO Bahagian Kuala Krau di sini membuat laporan polis berkaitan kenyataan Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu yang memberi sanjungan kepada pengganas komunis sebagai pejuang dan wira kemerdekaan negara.

Kesemua laporan polis itu dibuat di tiga balai polis dalam kawasan Parlimen Kuala Krau iaitu Balai Polis Kuala Krau, Bandar Tun Abdul Razak, Jengka dan Kerdau.

Ketua UMNO Bahagian Kuala Krau, Datuk Ismail Mohamed Said berkata, kenyataan timbalan presiden Pas itu yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu adalah satu penghinaan kepada anggota dan pasukan polis.

"Kenyataan Mat Sabu yang mengagung-agungkan pengganas komunis sebagai wira dalam tragedi berdarah menyerang dan membunuh di balai polis Bukit Kepong, Johor, 61 tahun lalu adalah keterlaluan dan pengkhianat negara.

"Beliau mungkin mempunyai niat tertentu apabila menganggap pengganas komunis sebagai wira tetapi kenyataannya itu menggambarkan beliau buta sejarah sehingga sanggup memperlekeh anggota keselamatan seperti polis," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas membuat laporan polis bersama-sama 50 ahli UMNO Bahagian di Balai Polis Kuala Krau di sini, semalam.

Menurut Ismail, kenyataan Mat Sabu itu bukan sahaja memperlekeh anggota polis yang mempertahankan balai Polis Bukit Kepong tetapi memperkecilkan peranan keseluruhan anggota keselamatan termasuk tentera yang bermati-matian menggadai nyawa mempertahankan negara.

"Mat Sabu manusia yang lupa daratan dan tidak bersyukur. Jika tidak kerana pasukan keselamatan, masakan dia dapat menikmati hasil kemerdekaan sekarang," katanya.

Aidilfitri: 30 inap desa habis ditempah

Posted:

Aidilfitri: 30 inap desa habis ditempah

Aidilfitri: 30 inap desa habis ditempah

KUANTAN 3 Sept. - Sebanyak 30 inap desa di Bandar Sungai Lembing di sini habis ditempah sempena cuti musim perayaan Aidilfitri tahun ini.

Pengusaha inap desa Lembing Village Resort, Vincen Chow, 60, berkata, kebanyakan pelancong domestik atau asing memilih penginapan itu kerana tertarik dengan budaya hidup dan keunikan di Kampung Sungai Lembing.

Menurutnya, kebanyakan pelancong terlibat datang dari Kuala Lumpur, Melaka, Johor Bahru, Pulau Pinang, Kedah, Selangor dan Singapura.

"Sejak awal Ogos lagi, hampir setiap hari kita menerima panggilan telefon daripada pelancong yang berminat menginap di sini.

"Kebetulan waktu itu seluruh umat Islam menyambut Hari Raya Aidilfitri diikuti sambutan Hari Kemerdekaan negara. Mereka pasti tidak mahu ketinggalan menikmati pelbagai aktiviti menarik yang disediakan nanti," katanya di sini, baru-baru ini.

Vincen memberitahu, antara aktiviti pelancongan yang disediakan ialah memanjat Bukit Panorama di Sungai Lembing, Air Terjun Rimbo, melawat Muzium Sungai Lembing dan kawasan tinggalan lombong bijih timah.

Katanya, pada tahun lalu, pihaknya menyediakan pakej termasuk kebun buah-buahan namun keadaan cuaca yang panas ketika ini tidak mengizinkan aktiviti itu diteruskan.

Seorang lagi pengusaha inap desa, S.L. Nature Rest House, Chen Chee Loon, 37, berkata, selain memperkenalkan budaya hidup di sini, penduduk terlibat juga boleh meningkatkan pendapatan mereka.

"Bukan selalu inap desa di sini dipenuhi pelancong, mungkin ia kebetulan cuti panjang disebabkan dua hari cuti umum iaitu Hari Raya Aidilfitri dan ulang tahun Hari Kemerdekaan," katanya.

MDJ tawar RM3,500 reka cipta pintu gerbang paling kreatif

Posted:

MDJ tawar RM3,500 reka cipta pintu gerbang paling kreatif

MDJ tawar RM3,500 reka cipta pintu gerbang paling kreatif

KUANTAN 3 Sept. - Orang ramai dialu-alukan mengambil bahagian dalam pertandingan mencipta reka bentuk pintu gerbang utama masuk ke bandar Jerantut anjuran Majlis Daerah Jerantut (MDJ).

Setiausahanya, Wan Norizan Wan Badaruzzaman berkata, kesemua pelan cadangan reka bentuk pintu gerbang berkenaan perlu dikemukakan ke pejabat MDJ sebelum 30 September ini.

Menurutnya, pertandingan tersebut terbuka kepada penduduk Jerantut dalam menghasilkan rekaan pintu gerbang menarik yang bakal menjadi mercu tanda bandar itu.

Jelasnya, reka bentuk paling kreatif akan dinobatkan sebagai pemenang bakal menerima hadiah berupa wang RM2,000, RM1,000 (tempat kedua) dan RM500 (tempat ketiga).

"Reka bentuk tersebut akan dibina pada tahun depan di bawah bajet pembangunan MDJ. Kosnya pula dianggarkan antara RM200,000 hingga RM250,000," katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Wan Norizan berkata, peserta perlu mencipta reka bentuk tersebut bersesuaian dengan bajet itu.

Katanya, MDJ memerlukan konsep ciptaan pintu gerbang tersebut bercirikan moden serta bertemakan Jerantut Bandar Taman Negara.

"Cadangan tapak pintu gerbang tersebut ialah di jalan utama Jerantut-Temerloh iaitu antara Taman Wawasan dengan Masjid Baru Jerantut," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved