Selasa, 13 September 2011

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Tidak semua surat diterima

Posted:

[unable to retrieve full-text content]KUALA LUMPUR 13 Sept. - Bekas Ketua Setiausaha (KSU) Kementerian Pengangkutan, Datuk Zaharah Shaari berkata, tidak semua surat yang dihantar kepada menteri akan sampai kepadanya, melainkan jika ia untuk perhatian khas ataupun bagi beliau mengambil tindakan.

Keterangan penemuan bahan bukti diterima

Posted:

Keterangan penemuan bahan bukti diterima

Keterangan penemuan bahan bukti diterima

SHAH ALAM 13 Sept. - Usaha pihak pembelaan untuk menyingkirkan keterangan seorang pegawai polis berhubung penemuan barang-barang kes membabitkan pembunuhan Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga lagi di beberapa lokasi selepas dipandu arah oleh dua tertuduh gagal apabila Mahkamah Tinggi di sini hari ini menerimanya sebagai bukti.

Hakim Datuk Akhtar Tahir memutuskan untuk menerima keterangan pegawai soal siasat dari Jabatan Siasatan Jenayah, Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Cif Inspektor N. Govindan sebagai bukti di mahkamah selepas berpuas hati bahawa tiada unsur penganiayaan dan penindasan terhadap T. Thilaiyalagan dan R. Kathavarayan yang mendorong mereka memberi maklumat-maklumat tersebut.

''Dalam hal ini, saya tidak nampak penganiayaan dan penindasan ke atas tertuduh-tertuduh yang membawa kepada penemuan (bahan-bahan bukti).

''Pencarian telah dilakukan jadi saya benarkan maklumat yang diberikan oleh Govindan diterima masuk sebagai keterangan di mahkamah,'' katanya.

Beliau berkata demikian ketika membuat keputusan untuk bicara dalam perbicaraan (TWT) bagi mengetahui keadaan minda serta kemungkinan berlaku penganiayaan dan penindasan terhadap Thilaiyalagan dan Kathavarayan sewaktu disoal siasat sehingga membawa kepada penemuan barang-barang kes.

Prosiding itu diadakan dengan 19 saksi dipanggil memberi keterangan selepas peguam Manjeet Singh Dhillon bersama barisan peguam bela memohon agar bicara dalam perbicaraan diadakan bagi mengenalpasti kemungkinan bukti diperolehi secara tidak adil oleh Govindan daripada tertuduh-tertuduh.

Govindan dalam keterangannya pada 26 Julai lalu memberitahu bahawa pelbagai barang kes termasuk enam keping zink yang dikatakan diguna sebagai alas untuk membakar mayat Sosilawati dan tiga lagi mangsa ditemui selepas diberi maklumat dan pandu arah Thilaiyalagan dan Kathavarayan.

Hakim Akhtar dalam penghakiman lisannya berkata, dakwaan pihak pembelaan bahawa tertuduh-tertuduh tidak diberi makanan yang mencukupi semasa dalam tahanan bukan satu isu walaupun beliau percaya mereka diberi makanan yang sewajarnya.

Beliau juga berpendapat tiada bukti kukuh untuk menyokong dakwaan berlakunya penderaan fizikal terhadap Thilaiyalagan dan Kathavarayan memandangkan foto-foto yang dikemukakan tidak menunjukkan sebarang kecederaan.

Lebih-lebih lagi aduan tentang kononnya mereka didera secara fizikal termasuk diacukan pistol oleh pegawai polis hanya dimaklumkan kepada Majistret dan doktor sebulan selepas kejadian.

Berhubung dakwaan tertuduh-tertuduh tidak mendapat rehat yang mencukupi, Hakim Akhtar membidas bahawa orang yang patut merungut di sini ialah anggota dan pegawai polis kerana mereka adalah pihak yang berkerja keras dalam kes ini.

''Bagi saya, peraturan bahawa tahanan perlu berada dalam sel lokap antara pukul 6 petang dan 6 pagi hanyalah panduan bukan undang-undang. Siasatan bukan kerja 9 pagi hingga 5 petang. Lazimnya, siasatan memerlukan tahanan dibawa keluar di luar waktu kerja bergantung kepada keadaan sesuatu kes.

''Seseorang yang benar-benar berkerja di sini ialah polis bukan tertuduh-tertuduh. Jika ada sesiapa yang patut merungut, mereka adalah polis, bukan tertuduh-tertuduh. Sudah tentu kamu tidak harapkan dapat mandi air panas dalam penjara,'' katanya lagi.

Semalam, Hakim Akhtar menolak permohonan barisan pembelaan yang diketuai oleh Manjeet agar pihak pendakwaan dikenakan tindakan menghina mahkamah kerana mendakwa saksi utama kes pembunuhan jutawan kosmetik itu, U. Suresh atas tuduhan memberi keterangan palsu dalam perbicaraan kes itu.

Keputusan itu dibuat atas alasan tindakan itu tidak menjurus kepada perbuatan menghina mahkamah selain pihak pendakwaan berhak mendakwa mana-mana individu pada bila-bila masa.

Dalam kes ini, bekas peguam, N. Pathmanabhan, 42, bersama tiga pekerja ladangnya, Thilaiyalagan, 20, R. Matan, 21, dan Kathavarayan, 31, didakwa membunuh Sosilawati, 47, pemandunya, Kamaruddin Shamsuddin, 47, peguam, Ahmad Kamil Abd. Karim, 32, dan pegawai bank CIMB, Noorhisham Mohammad, 38.

Kejadian didakwa berlaku di Lot No. 2001, Jalan Tanjung Layang, Tanjung Sepat, Banting dekat sini antara pukul 8.30 malam dan 9.45 malam, 30 Ogos tahun lalu.

Dalam prosiding hari ini, dua saksi daripada syarikat telekomunikasi, Celcom Aviata Bhd. memberitahu mahkamah bahawa mereka mencetak perincian panggilan untuk beberapa nombor telefon berkaitan kes ini atas permintaan pegawai penyiasat, Asisten Supritendan Ishak Yaakob.

Eksekutif Kanan Unit Perantara, Jabatan Siasatan dan Pencegahan Penipuan, Nor Azlina Ahmad, 30, berkata beliau mencetak perincian transaksi panggilan pelanggan bagi 10 nombor yang diminta.

Sementara Pengurus Besar Bahagian Bil, Abdul Latif Mohamad pula mencetak rekod terperinci termasuk ibu sawat yang menghubungkan panggilan serta panggilan yang masuk ke peti suara bagi nombor-nombor tersebut.

Perbicaraan yang masuk hari ke-31 bersambung Khamis ini.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved