Selasa, 13 September 2011

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


YSD beri perhatian

Posted:

YSD beri perhatian

YSD beri perhatian

Oleh ROSMAH DAIN


MESRA... (Dari kiri) Yatela Zainal Abidin, Caroline Russel, Dr. Benoit Goosses dan Dr. Senthilvel Nathan selepas majlis penyerahan dana RM1.5 juta oleh pihak YSD kepada Pusat Penyelidikan Danau Girang bagi pemuliharaan monyet Proboscis di Sandakan, Sabah, baru-baru ini.


POPULASI monyet Proboscis yang semakin terancam akibat industri pertanian dan penebangan hutan untuk pembalakan mendapat perhatian yang bukan sedikit daripada Yayasan Sime Darby (YSD).

Baru-baru ini, YSD telah menyampaikan dana sebanyak RM1.5 juta kepada Jabatan Hidupan Liar Sabah bagi projek pemuliharaan haiwan berkenaan yang akan dilakukan oleh Pusat Penyelidikan Danau Girang, Sandakan Sabah dan Universiti Cardiff, United Kingdom.

Dana yang akan menaungi projek pemuliharaan yang akan memakan masa selama tiga tahun itu termasuk aktiviti pemasangan tag satelit, pengumpulan corak, darah dan sebagainya untuk kajian selain usaha-usaha penempatan semula dan menyelamat monyet-monyet berkenaan.

Ini juga merupakan tanggungjawab sosial korporat (SCR) syarikat berkenaan dalam memastikan alam sekitar terus dilindungi dan sentiasa terpelihara.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif YSD, Yatela Zainal Abidin, usaha-usaha pemuliharaan itu adalah satu cabang projek sokongan daripada lima cabang tunggak YSD yang termasuk dalam usaha untuk memulihara alam sekitar dan melindungi ekosistem.

Menerusi cabang itu, yayasan telah memberikan komitmennya untuk menjaga dan memulihara alam sekitar dan ekosistem serta melindungi haiwan dan habitat asal mereka.

Tujuan inisiatif itu terutamanya untuk melindungi haiwan-haiwan yang semakin pupus dan terancam.

''Projek memulihara monyet ini bersesuaian dengan kehendak lima cabang YSD dan merupakan sebahagian daripada 9 Kempen Utama YSD iaitu untuk memulihara lapan lagi haiwan yang semakin pupus di negara ini iaitu burung enggang, gajah Borneo, tembadau, badak Sumatera, harimau bintang clouded, orang utan, beruang matahari dan harimau Malaya.

''Sebelum ini yayasan juga telah memberikan dana -dana tertentu untuk memulihara kelapan-lapan haiwan berkenaan yang dikenal pasti semakin berkurangan populasinya akibat ancaman pelbagai faktor alam sekitar," katanya.

Yatela turut memberitahu, antara lima cabang tunggak utama lain yang dibangunkan YSD dalam usaha membantu komuniti dan alam sekitar selain menjaga dan memulihara alam sekitar dan ekosistem ialah Pembangunan komuniti, pembangunan remaja, sukan dan rekreasi serta kesenian dan kebudayaan.

Natasya tawar kain, baju siap

Posted:

Natasya tawar kain, baju siap

Natasya tawar kain, baju siap


Siti Natasya Roslan dengan beraneka corak kain ela yang dijualnya menerusi online.


SITI Natasya Roslan, 28, mungkin masih baru dalam bidang usahawan tetapi dia dapat melihat sendiri berbaloinya pulangan hasil perniagaan di Internet.

Dia menceburi bidang itu secara sambilan pada tahun lepas namun tidak terlalu mendalam memandangkan komitmen terhadap kerjanya dalam bidang perhubungan awam.

Melihatkan perniagaan kain yang diusahakan di www.ardiniboutique.blogspot.com atau www.facebook.com/ardiniboutique semakin meningkat maju, dia mengambil keputusan untuk berhenti kerja dan meneruskan perniagaannya.

Menerusi perniagaan online ini Siti Natasya memilih perniagaan kain-kain kapas ela Inggeris yang diimportnya dari Turki, United Kingdom dan Bangkok.

Apa yang membanggakan, pelanggan yang membeli kainnya bukan sahaja akan menerima kain ela, tetapi juga sepasang baju yang telah siap.

Ini kerana selain menawarkan kain ela, Siti Natasya turut memberikan perkhidmatan menjahit pakaian dan mereka fesyen yang pelanggannya kehendaki.

''Sekiranya pelanggan mahu membeli kain ela kosong sahaja kita akan hantarkan, tetapi jika mereka mahu kita siapkan sekali kain berkenaan menjadi baju, kita juga akan lakukan.

''Dalam tempoh dua minggu (bermula dari tarikh pembelian) pelanggan akan diminta memberikan ukuran badan, apa jenis fesyen yang dikehendaki dan seterusnya pihak kami akan jahitkan.

''Sekiranya pelanggan buntu untuk rekaan baju apa yang dikehendaki, saya turut menawarkan pereka fesyen yang akan memberikan cadangan rekaan fesyen yang bersesuaian dengan kehendak pelanggan, setelah siap kami akan hantarkan menerusi pos," jelasnya panjang lebar.

Siti Natasya dibantu oleh kaum keluarganya dalam menjahit pakaian dan pereka fesyennya juga terdiri daripada adik-beradiknya yang mempunyai kepakaran dalam bidang itu.

''Perkhidmatan yang saya tawarkan ini memang berlainan. Pelanggan saya bukan sahaja dapat membeli baju dan kain, malah mereka juga dihantar barangan yang sudah siap, menunggu untuk disarung sahaja dan bergaya dengannya," kata ibu kepada dua cahaya mata ini.

Katanya, pelanggannya berpuas hati dengan perkhidmatan yang diberikan, tambahan pula corak yang ditawarkan juga berbeza dan eksklusif. Harganya juga tidak mahal dalam lingkungan RM50 ke RM350 sahaja sepasang.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved