Ahad, 11 September 2011

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


Tindakan ikut undang-undang

Posted:

Tindakan ikut undang-undang

Tindakan ikut undang-undang

Oleh HAMDEN RAMLI dan AIN SAFRE BIDIN
pengarang@utusan.com.my


AHMAD Zahid Hamidi dan Hishammuddin Tun Hussein pada jamuan Aidilfitri UMNO Bahagian Bagan Datoh di Bagan Datoh, semalam.


BAGAN DATOH 11 Sept. - Tindakan terhadap Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu akan dibuat berdasarkan lunas-lunas perundangan negara yang ditentukan pejabat Peguam Negara.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, siasatan polis terhadap Timbalan Presiden Pas yang lebih dikenali Mat Sabu itu telah siap.

Beliau menegaskan, pihaknya tidak boleh memaksa pejabat Peguam Negara untuk bertindak kerana dikhuatiri akan dituduh mencampuri urusan pejabat tersebut.

''Kita terima banyak laporan polis dan laporan itu dirangkum, disiasat atas kesalahan mengeluarkan kenyataan yang menyalahi undang-undang.

''Sebenarnya, siasatan tidak ada banyak masalah dan kita pun sudah memanggil Mat Sabu memberikan keterangan. Akhirnya, daripada keterangan itu ketentuan akan dibuat berdasarkan undang-undang," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar bersama Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi selepas jamuan Aidilfitri UMNO Bahagian Bagan Datoh di sini hari ini.

Hishammuddin ditanya perkembangan siasatan polis terhadap laporan pelbagai pihak yang dibuat terhadap Mat Sabu yang didakwa mengeluarkan kenyataan melabelkan pengganas komunis sebagai pejuang negara dalam ceramahnya baru-baru ini.

Ditanya sama ada tindakan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) akan dikenakan terhadap Mat Sabu, beliau berkata, ISA hanya akan digunakan terhadap tindakan yang boleh menggugat keselamatan dan menimbulkan ancaman pada negara.

''Untuk menggunakan ISA kepada seorang politikus ini, saya rasa tidak sesuai. Kita akan tengok undang-undang yang ada dan Peguam Negara boleh mengambil tindakan," katanya.

Jejak kotor firma MLM Malaysia di Bangalore

Posted:

Jejak kotor firma MLM Malaysia di Bangalore

Jejak kotor firma MLM Malaysia di Bangalore

CHENNAI 11 Sept. — Jejak kotor sebuah syarikat jualan langsung berpangkalan di Malaysia dikesan di Bangalore, selepas polis bandar raya mendedahkan komplot laman kewangan itu dengan penangkapan tiga ejen tempatan.

Polis di ibu negara teknologi maklumat India itu percaya ia merupakan syarikat yang sama yang berdaftar di Batu Caves yang memperdaya hampir 70,000 pelabur miskin di kawasan luar bandar Manipur yang terletak di bahagian timur laut India, terbabit di Bangalore.

"Tidak syak lagi tentang itu, ia merupakan syarikat sama dengan cawangan yang banyak.

"Mereka juga beroperasi di Manipur. Kami ingat sekurang-kurangnya 500 hingga 1,000 orang telah melabur di sini dengan syarikat yang berpangkalan di Malaysia," kata seorang pegawai kanan polis, yang biasa dengan penyiasatan itu, kepada Bernama.

Minggu lepas, polis menangkap pengurus besar dan seorang akauntan UNIPAY2U yang mempunyai kaitan dengan syarikat induk di Malaysia yang menawarkan pulangan menarik kepada para pelabur sehingga setinggi 20 peratus atau lebih.

Syarikat yang digelar pencipta kekayaan dengan pejabat di Puchong Jaya itu didakwa turut memperkenalkan skim pelaburan istimewa yang lain seperti 'Visarav' dan 'Unit Gold 2U'.

Pelaburan yang sama juga dilancarkan di Manipur pada 2009 dan pengusaha menghilangkan diri selepas syarikat itu diserbu, menyebabkan ramai mengalami masalah kewangan.

Menurut siasatan polis, syarikat itu telah beroperasi di Bangalore selama hampir setahun dengan ramai ejen-ejen tempatan memperomosikan model pelaburan palsu.

"Kami menjangkakan ramai lagi orang akan membuat aduan selepas tangkapan.

Kes ini telah dipindahkan kepada CID (Cawangan Siasatan Jenayah) kerana ia membabitkan sebuah syarikat luar dan mereka akan menggunakan saluran rasmi untuk menyiasat syarikat Malaysia itu," kata pegawai itu.

Sementara itu, polis Manipur juga telah memburu ejen-ejen yang terbabit mempromosikan skim cepat kaya tetapi ramai telah menghilangkan diri. — BERNAMA

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved