Rabu, 17 Ogos 2011

Utusan Online - Muka Hadapan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Muka Hadapan


Pas belum ada pendirian rasmi

Posted:

Pas belum ada pendirian rasmi

Pas belum ada pendirian rasmi

Oleh RAJA SYAHRIR ABU BAKAR
syahrir.bakar@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 16 Ogos – Pas yang sebelum ini beria-ia mahu menjadi orang tengah berhubung kontroversi pemeriksaan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) ke atas Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC) di Petaling Jaya pada 3 Ogos lalu masih gagal menyatakan sebarang pendirian rasmi berkenaan hal itu.

Kegagalan itu agak menghairankan kerana Exco Hal-Ehwal Islam, Adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam Selangor, Datuk Dr. Hasan Mohd. Ali dari Pas sebelum ini menyatakan beliau menyokong tindakan JAIS tersebut atas bukti terdapat cubaan menyebarkan agama bukan Islam ke atas penganut Islam di gereja tersebut.

Menurut Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali, pendirian rasmi parti itu tidak dapat dibuat kerana pihaknya masih belum berpeluang menemui pihak pengurusan DUMC untuk mendapatkan kepastian berhubung tindakan JAIS berkenaan.

"Sepatutnya hari ini berlaku pertemuan pimpinan Pas dengan pihak DUMC pukul 4 petang ini tetapi semalam saya terima surat dari pihak gereja menyatakan supaya ditangguhkan dahulu pertemuan ini.

"Sebabnya, antara disebut kerana isu ini sudah jadi satu perhatian umum begitu hebat, ditafsirkan macam-macam dan baru ini dalam surat pertama yang dikirim pada kita minta tiada liputan media," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Pada 3 Ogos lalu, JAIS melakukan pemeriksaan ke atas gereja berkenaan selepas menerima maklumat kehadiran orang Islam dalam sebuah majlis yang dianjurkan di situ.

Penganjur dikatakan turut mengedarkan kuiz mengenai agama Islam kepada hadirin dengan 12 soalan yang dikemukakan antaranya 'apakah maksud perkataan Islam', 'apakah maksud perkataan muslim', 'apakah maksud perkataan Quran', 'apakah 5 rukun Islam' dan 'apakah 6 perkara iman muslim'.

Selain Hasan yang menyokong tindakan JAIS, Ketua Dewan Pemuda Pas, Nasrudin Hassan at Tantawi turut mendesak pemimpin tertinggi parti itu supaya mengeluarkan pendirian rasmi mereka mengenai apa yang dilihat sebagai cubaan memurtadkan para penganut Islam.

Dalam sidang akhbar itu, Mustafa turut menyatakan Pas masih tidak dapat mengeluarkan sebarang kenyataan rasmi berkenaan hal itu kerana selain kegagalan bertemu DUMC, parti itu juga belum bertemu JAIS.

"Kita nak jumpa JAIS dan DUMC untuk kita dapat maklumat versi masing-masing supaya kita boleh buat pertimbangan dan kesimpulan. Jadi, oleh kerana tiada pertemuan maka tiada kesimpulan, dua-dua pihak tidak dapat jumpa," katanya.

Walaupun Pas belum mengadakan pertemuan rasmi dengan JAIS berkenaan hal itu, Hasan sebagai salah seorang pemimpin parti itu mempunyai pengetahuan luas berhubung operasi JAIS tersebut berdasarkan kedudukannya sebagai ahli Exco Selangor.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Mustafa Ali diberi tiga hari mohon maaf

Posted:

Mustafa Ali diberi tiga hari mohon maaf

Mustafa Ali diberi tiga hari mohon maaf


Mohd. Zin Mohamed


KUALA LUMPUR 16 Ogos - Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali diberi tempoh tiga hari bermula hari ini untuk memohon maaf kepada UMNO berhubung kenyataannya yang menyalahkan parti itu dalam isu pemeriksaan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) ke atas sebuah gereja di Petaling Jaya baru-baru ini.

Setiausaha Perhubungan UMNO Selangor, Datuk Seri Ir. Mohd. Zin Mohamed berkata, ini kerana kenyataan Mustafa itu jelas berniat jahat dan bertujuan memburuk-burukkan UMNO sebagai salah sebuah parti pemerintah dalam komponen Barisan Nasional (BN).

"UMNO Selangor memberi masa tiga hari kepada Pas dan Mustafa Ali supaya memohon maaf melalui satu sidang akhbar seperti mana beliau melakukan tuduhan itu di Terengganu semalam.

"Jika gagal, Pas dan Mustafa Ali akan menghadapi tindakan undang-undang kerana tuduhan tidak berasas tersebut," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Pada sidang akhbar di Kuala Terengganu semalam, Mustafa mendakwa UMNO berperanan dalam pemeriksaan yang dilakukan oleh JAIS ke atas Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC) di Petaling Jaya pada 3 Ogos lalu.

Mustafa turut mengatakan UMNO memainkan peranan dalam mempolitikkan isu itu ekoran tindakan JAIS yang sehingga kini belum mendedahkan hasil siasatan mereka ke atas gereja tersebut.

Mohd. Zin menambah, tuduhan tidak berasas Mustafa ke atas UMNO itu sangat dikesali kerana ia dilakukan dalam bulan Ramadan yang sepatutnya dihormati dan dihayati oleh semua umat Islam.

"Rakyat sedang memerhati dengan penuh prihatin kegagalan demi kegagalan yang dibuat oleh kerajaan DAP, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Pas Selangor dalam menangani pelbagai masalah dan kepentingan rakyat terutama dalam isu agama, pasir dan keruntuhan sosial," tegasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Blogger siar petikan Laporan Ops Akidah di Gereja oleh JAIS

Posted:

Blogger siar petikan Laporan Ops Akidah di Gereja oleh JAIS

Blogger siar petikan Laporan Ops Akidah di Gereja oleh JAIS

KUALA LUMPUR 16 Ogos - Sebahagian daripada laporan penuh dipercayai dipetik daripada laporan Ops Akidah di Gereja oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) didedahkan oleh beberapa laman blog hari ini.

Laporan itu pertama kali dimuat naik oleh blog The Unspinners di http://theunspinners.blogspot.com/ menerusi entri bertajuk "Tak yah tunda Khalid, ini dia... Laporan Ops Akidah di Gereja (Bhg 1)" sebelum dipaut oleh beberapa blog lain.

Menerusi pendedahan terbaru itu, blog tersebut memuatkan tiga bahagian daripada keseluruhan laporan Ops Akidah di Gereja iaitu bahagian Pendahuluan, Latar Belakang dan Pelaksanaan Operasi.

Sebahagian daripada laporan yang didedahkan itu adalah sama seperti yang pernah dipaparkan oleh blog tersebut sebelum ini iaitu mengenai operasi terperinci pemeriksaan sekumpulan pegawai JAIS dan polis di Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC) pada 3 Ogos lalu.

Selain turut memuatkan risalah tentatif program dan kuiz Islam yang diberikan kepada peserta di gereja berkenaan, blog itu kali ini juga menyenaraikan kesemua nama 12 peserta beragama Islam serta gambar empat daripada mereka.

Menurut blog itu, pendedahan tersebut dibuat memandangkan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sehingga kini hanya memberitahu laporan lengkap mengenai operasi itu sedang disiapkan oleh JAIS.

Sedangkan blog itu sebelum ini pernah mendakwa laporan berkenaan sudah pun siap pada 4 Ogos lalu namun kerajaan negeri sengaja menangguhkan pendedahannya kepada umum.

"Kami menjangkakan kerajaan negeri dan Pas akan "play down" perkara murtad dalam laporan JAIS disebabkan ia akan menjerat (Abdul) Khalid supaya melakukan tindakan undang-undang," katanya.

Beberapa lagi laporan Ops Akidah di Gereja itu dijangka didedahkan blog berkenaan dalam masa terdekat apabila entri blog tersebut bersambung di bahagian keempat iaitu 'Elemen yang menimbulkan syak'.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved