Rabu, 17 Ogos 2011

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Syor sekolah diberi pilihan

Posted:

Syor sekolah diberi pilihan

Syor sekolah diberi pilihan

Oleh HASHNAN ABDULLAH dan SHARAIMEI SHAIK AHMEDULLAH

PUTRAJAYA 16 Ogos - Kerajaan sedang menimbangkan cadangan untuk membenarkan sekolah memilih sama ada menggunakan bahasa Melayu atau Inggeris dalam pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, ini kerana Kementerian Pelajaran tidak mahu kelonggaran itu nanti menjejaskan pelaksanaan dasar Memartabat Bahasa Melayu, Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBMMBI).

''Saya tahu ramai ibu bapa yang berminat tentang soal pembelajaran bahasa Inggeris itu dan sebab itu bila ada saranan tersebut, mungkin ada pihak menyatakan boleh tak kita bagi kelonggaran.

''Jadi, perkara itu masih di peringkat kajian di kementerian dan setakat ini kita belum putuskan lagi kerana pertamanya kita sudah ada dasar MBMMBI itu," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menyampaikan hadiah kepada pemenang Pertandingan Kreatif Sains dan Matematik Kebangsaan 2011 anjuran Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM) di sini hari ini.

Bagaimanapun, Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, pihak beliau kini memberi tumpuan kepada usaha untuk memperkukuhkan program pembelajaran bahasa Inggeris di sekolah.

Beliau menambah, ia perlu memandangkan masih ramai pelajar sekolah yang masih tidak mampu menguasai bahasa Inggeris.

''Jadi, ini memerlukan kita buat kajian secara lebih mendalam dari pelbagai aspek. Antaranya soal guru, latihan perguruan, bilangan guru yang terlatih, tempoh masa belajar bahasa Inggeris, buku teksnya dan sebagainya.

''Bila kita nak buat keputusan? Kita akan mengkajinya secara menyeluruh dan bukannya kita ambil satu atau dua pandangan sahaja," katanya.

Sementara itu, beliau berkata, kumpulan pertama 50 orang guru bahasa Inggeris dari Amerika Syarikat (AS) yang dipilih dalam program Fullbright English Teaching Assistants akan tiba di negara ini pada tahun depan.

''Kumpulan pertama itu akan mengajar dan membimbing guru bahasa Inggeris tetapi kumpulan kedua pula, kita akan tempatkan mereka di sekolah terpilih untuk mengajar bahasa Inggeris," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Jawatankuasa Terpilih Parlimen bukan bermakna sistem tidak baik

Posted:

Jawatankuasa Terpilih Parlimen bukan bermakna sistem tidak baik

Jawatankuasa Terpilih Parlimen bukan bermakna sistem tidak baik

PUTRAJAYA 16 Ogos - Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, penubuhan Jawatankuasa Terpilih Parlimen bagi reformasi pilihan raya bukan bermakna sistem pilihan raya yang digunakan selama ini tidak baik.

Menurut Timbalan Perdana Menteri, sebaliknya usaha yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak itu adalah bertujuan memperbaiki dan memperkukuhkan lagi sistem pilihan raya yang sedia ada.

''Keputusan-keputusan pilihan raya sebelum ini tidak akan dipertikaikan kerana kesemuanya dijalankan dengan telus, cuma ia akan diperbaiki berikutan minat kumpulan dalam masyarakat yang mahu supaya ia dilakukan.

''Ia juga diakui oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang memerlukan mereka memperkemaskan senarai daftar pemilih, memperkukuhkan cara undian dijalankan, undi pos dan sebagainya," katanya.

Beliau bercakap pada sidang akhbar selepas menyampaikan hadiah kepada pemenang Pertandingan Kreatif Sains dan Matematik Kebangsaan 2011 anjuran Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM) di sini hari ini.

Turut hadir Pengerusi ITNM, Datuk Dr. Shahruddin Md Salleh.

Semalam, Najib dilaporkan berkata, jawatankuasa tersebut yang akan dianggotai oleh wakil rakyat Barisan Nasional (BN) dan pembangkang adalah bukti kerajaan komited dengan sistem pilihan raya yang bersih.

Jawatankuasa itu akan berbincang serta mencari kata sepakat mengenai bentuk penambahbaikan yang perlu dilaksanakan SPR sebelum diimplimentasi pada Pilihan Raya Umum Ke-13.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

TPM: Banyakkan membaca al-Quran

Posted:

TPM: Banyakkan membaca al-Quran

TPM: Banyakkan membaca al-Quran

KUALA LUMPUR 16 Ogos - Tan Sri Muhyiddin Yassin mengajak umat Islam di seluruh negara menyambut Nuzul Quran dengan memperbanyakkan bacaan al-Quran di samping mempelajari pengertian serta tafsir kitab suci itu.

Menurut Timbalan Perdana Menteri, umat Islam juga perlu mengamalkan segala ajaran yang terkandung di dalam al-Quran.

"Mudah-mudahan dengan itu kita akan dapat menyemarakkan semangat al-Quran dalam kehidupan masyarakat, memantapkan akidah umat Islam dan menjadikan umat Islam sebagai umat yang terbaik,'' katanya dalam perutusan sempena Nuzul Quran hari ini.

Ujar beliau, sempena sambutan Nuzul Quran pada tahun ini, umat Islam juga perlu memperingati peristiwa turunnya ayat al-Quran yang pertama kepada Nabi Muhammad SAW.

Jelasnya, ia menjadi titik bersejarah penerimaan al-Quran sebagai mukjizat terbesar Rasulullah dan kitab suci terakhir yang diturunkan Allah untuk seluruh umat manusia.

"Sebagaimana firman Allah dalam surah al-Baqarah, ayat 185, yang jelas menunjukkan al-Quran adalah sebaik-baik pedoman yang memberi sinar hidayah kepada umat manusia dengan cara menunjukkan kepada mereka perbezaan yang nyata antara hak dan batil.

"Selagi mana manusia menjadikan al-Quran sebagai pedoman hidup dengan berpegang kepada segala ajarannya, mereka akan sentiasa berada di jalan yang benar dalam menuju kebahagiaan hakiki di dunia dan akhirat,'' katanya.

Justeru tambahnya, memahami kandungan al-Quran serta menghayati segala ajaran yang terkandung di dalamnya adalah satu kewajipan kepada seluruh umat Islam yang beriman kepada Allah dan rasul.

habis

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved