Rabu, 17 Ogos 2011

Utusan Online - Politik


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Politik


Ambil tindakan ke atas Pas

Posted:

Ambil tindakan ke atas Pas

Ambil tindakan ke atas Pas

KUALA LUMPUR 17 Ogos - Ibu pejabat UMNO digesa mengambil tindakan undang-undang terhadap Pas sekiranya mereka gagal membuktikan pembabitan UMNO dalam pemeriksaan oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) ke atas sebuah gereja di Petaling Jaya baru-baru ini.

Ketua Pergerakan Pemudanya, Khairy Jamaluddin berkata, tuduhan yang dilemparkan Pas bahawa UMNO mencampuri urusan JAIS adalah serius dan tindakan undang-undang wajar diambil selepas tamat tempoh tiga hari seperti yang ditetapkan UMNO Selangor.

Tegas beliau, JAIS adalah merupakan agensi di bawah kerajaan negeri yang menguruskan hal ehwal agama dan ia bukan di bawah bidang Kerajaan Persekutuan.

''Oleh itu, kita perlu membawa kes ini ke mahkamah supaya tidak ada lagi tuduhan yang tidak berasas dengan menuding jari kepada UMNO khasnya daripada Pas yang kerap menuduh tanpa sebarang bukti," katanya pada sidang akhbar di sini, hari ini.

Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali hari ini ketika dipetik dalam laman portal pembangkang, The Malaysia Insider menegaskan, beliau tidak akan meminta maaf kepada UMNO berhubung dakwaannya bahawa ada campur tangan parti Melayu terbesar itu dalam pemeriksaan JAIS ke atas sebuah gereja baru-baru ini.

Khairy dalam pada itu menyifatkan Pas sebagai dayus kerana gagal menangani isu JAIS dan gereja dan pada masa sama, gagal mendesak kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor menyelesaikan isu tersebut secepat mungkin.

Katanya, Pemuda UMNO tetap dengan pendirian supaya laporan JAIS itu perlu diumum secepat mungkin tanpa menunggu selepas Hari Raya Aidilfitri.

kerana ia telah menimbulkan kemarahan bukan sahaja dalam kalangan penganut Islam malah Kristian.

''Oleh kerana kedayusan Pas ini, mereka cuba mencari kambing hitam lain dengan menuduh UMNO tanpa bukti.

''Namun, kita tahu pada hari ini yang tidak cekap ialah kerajaan PKR Selangor dan yang dayus kerana tidak berani mendesak penyelesaian segera kes ini merupakan Pas, dipercayai disebabkan mereka 'takut' dengan parti lain dalam gabungannya.

''Tidak perlu tunggu selepas Aidilfitri kerana saya difahamkan laporan itu telah siap dan kegagalan kerajaan negeri berbuat demikian hanya akan mengakibatkan polemik antara umat Islam dan Kristian," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

JTP dianggotai sembilan wakil rakyat

Posted:

JTP dianggotai sembilan wakil rakyat

JTP dianggotai sembilan wakil rakyat

KUALA LUMPUR 17 Ogos - Kabinet hari ini memutuskan bahawa Jawatankuasa Terpilih Parlimen (JTP) akan dianggotai sembilan wakil rakyat iaitu lima daripada Barisan Nasional (BN), tiga daripada pembangkang dan seorang wakil rakyat Bebas.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata, dalam masa terdekat ini juga Jemaah Menteri akan berbincang dengan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk menyediakan rangka kerja jawatankuasa itu supaya satu memorandum boleh dibentangkan pada sesi Parlimen akan datang.

"Diharapkan perbincangan mengenai rangka kerja itu berjalan dengan lancar dan satu memorandum dapat disiapkan segera supaya boleh dikemukakan di Parlimen pada 3 Oktober nanti.

"Nama wakil yang akan menganggotai jawatankuasa itu pula akan diputuskan oleh parti masing-masing yang mana BN akan mengemukakan nama lima calon. Pembangkang ada tiga wakil, jadi terserah pada mereka sama ada mahu meletakkan setiap satu mewakili parti masing-masing.

"Apa yang pasti, jawatankuasa tersebut akan diketuai oleh seorang menteri," katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen hari ini.

Beliau mengulas pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada Isnin lalu mengenai penubuhan JTP bagi menambah baik sistem pilihan raya negara agar tidak timbul sebarang syak wasangka pada masa hadapan.

Jawatankuasa itu akan berbincang serta mencari kata sepakat mengenai bentuk penambahbaikan yang perlu dilakukan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sebelum dilaksanakan pada pilihan raya umum akan datang sekali gus menjadi bukti kerajaan komited dengan sistem pilihan raya yang bersih.

Menurut Mohamed Nazri, perkara-perkara yang akan dibincangkan oleh jawatankuasa itu nanti adalah terpulang kepada ahli-ahlinya.

Bagaimanapun, beliau berharap beberapa perkara seperti pelaksanaan sistem biometrik, kebenaran pengundi di luar negara untuk mengundi dan keperluan mengadakan perarakan pada hari penamaan calon akan diperbincangkan oleh jawatankuasa itu.

"Kalau jawatankuasa tersebut berasakan perlu membuat pindaan pada akta atau sistem pilihan raya sedia ada, terpulang kepada mereka kerana tujuan penubuhannya adalah untuk memperkukuhkannya," jelasnya.

Mohamed Nazri berharap segala keputusan perbincangan jawatankuasa tersebut akan dapat dibentangkan pada Mac tahun depan.

"Kita tahu bahawa Parlimen akan tamat tempoh pada 2013 tetapi takkan kita mahu tunggu sehingga 2013 baru buat pindaan terhadap akta dan sistem pilihan raya sedia ada. Jadi, saya harap pada Mac tahun depan, segalanya (hasil perbincangan) dapat disiapkan," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved