Rabu, 17 Ogos 2011

Utusan Online - Kota


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Kota


Rayu pondok tunggu bas

Posted:

Rayu pondok tunggu bas

Rayu pondok tunggu bas

Oleh ROSLAH OTHMAN
kota@utusan.com.my


DUa penduduk Selayang Height terpaksa menunggu bas dalam cuaca panas ekoran ketiadaan pondok menunggu bas disediakan di kawasan itu. - utusan/Irwan Majid


SELAYANG 17 Ogos - Bagi yang mempunyai kenderaan sendiri, persoalan sama ada pondok menunggu bas disediakan atau sebaliknya dan bagaimana keadaannya, mungkin tidak pernah diambil peduli.

Namun, bagi pengguna setia pengangkutan awam seperti bas dan teksi, kemudahan pondok bas adalah sesuatu yang penting kepada mereka terutamanya kerana faktor cuaca di negara ini.

Inilah yang dihadapi oleh penghuni pangsapuri Selayang Height di sini yang terpaksa berhujan dan berpanas akibat tiada pondok menunggu bas di kawasan berhampiran.

Mereka tidak ada pilihan kerana jika menggunakan laluan yang disediakan pemaju, mereka terpaksa berjalan kaki sehingga sejauh satu kilometer untuk mendapatkan pengangkutan awam di Bandar Baru Selayang.

Sehubungan itu, mereka merayu agar pihak bertanggungjawab dapat membina sebuah pondok bas bagi keselesaan dan kemudahan mereka.

Tinjauan Utusan Malaysia mendapati permintaan penduduk itu memang berasas kerana selain jarak yang lebih dekat, perkhidmatan bas di laluan Selayang-Rawang lebih kerap berbanding laluan Bandar Baru Selayang.

Tinjauan turut mendapati, situasi yang sama turut dihadapi oleh mereka yang tinggal kawasan perumahan Amansiara yang terletak bertentangan dengan Selayang Height.

Seorang penduduk, Yap Mei Yon, 21, berkata, dia lebih suka menunggu bas di situ kerana bas di laluan tersebut lebih banyak dan perjalanannya lebih kerap.

Katanya, walaupun terpaksa berdiri dan berpanas atau berhujan untuk menunggu bas, dia merasakan itu adalah pilihan terbaik untuknya ke tempat kerja di pusat bandar.

"Pemandu bas laluan ini juga sudah mengetahui kami menunggu di sini dan biasanya mereka akan berhenti mengambil dan menurunkan penumpang," ujarnya.

Bagi Melvin Philips, 21, pula, dia memang berharap kemudahan pondok bas disediakan di situ kerana ia akan memberi keselesaan kepada pengguna pengangkutan awam sepertinya.

Katanya, walaupun menyedari risiko menunggu di situ kerana banyak kenderaan yang dipandu laju, dia beranggapan lokasi itu sebagai pilihan terbaik berbanding di Bandar Baru Selayang.

"Sekiranya pondok bas dibina, sudah tentu ia akan memberi keselesaan kepada pengguna. Sekurang-kurangnya ia dapat menjadi tempat kami berteduh daripada hujan dan panas," ujarnya yang menetap bersama keluarganya di Amansiara sejak hampir setahun lalu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Penduduk Sri Pahang teruja

Posted:

Penduduk Sri Pahang teruja

Penduduk Sri Pahang teruja

Oleh NUR NAZLINA NADZARI
kota@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 17 Ogos - Penduduk Perumahan Awam Sri Pahang, Bangsar di sini gembira dan teruja apabila mendapat tahu rumah yang sudah mereka diami sejak 36 tahun lalu sedang dikaji untuk dibangunkan semula.

Pengerusi Persatuan Penduduknya, Marhisham Hashim, 51, berkata, penduduk menyambut baik cadangan itu memandangkan usia perumahan itu sudah melebihi suku abad dan ia harus dinaik taraf supaya seiring dengan pemodenan negara.

Menurutnya, dia sudah pun membuat bancian di kalangan penduduk sebelum ini dan kira-kira 90 peratus daripada penduduk bersetuju dengan cadangan pembangunan semula itu.

"Saya percaya mereka yang selebihnya itu akan turut menyokong pembangunan tersebut selepas mendapat penjelasan sebenar tentang bentuk pembangunan dan manfaat yang bakal mereka terima.

"Rumah di sini mempunyai dua dan satu bilik sahaja dan sangat kecil. Sesungguhnya, tinggal di rumah dengan satu bilik pada masa ini sudah tidak sesuai lagi.

"Kami berharap pembangunan di perumahan ini dibuat dengan tujuan membantu penduduk hidup dengan lebih selesa dan bukan sekadar mengaut keuntungan sahaja," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Baru-baru ini, Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin mengumunkan bahawa kerajaan sedang mengkaji cadangan untuk membangunkan Sri Pahang.

Ia adalah ekoran kejayaan kerajaan memajukan beberapa kawasan perumahan lama di ibu negara seperti Flat Kampung Kerinchi, Flat Sri Johor dan Perumahan Awam Taman Ikan Emas di Cheras.

Sementara itu, bekas pengerusi persatuan penduduk flat itu, Abu Zarin Ismail, 65, berkata, ura-ura untuk membangunkan perumahan tersebut sudah lama diperkatakan sebelum ini.

"Saya berharap dengan pengumuman yang telah dibuat oleh pihak menteri itu maka pembangunan itu akan dimulakan tidak lama lagi," jelasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

DBKL manfaat MICE tarik pengunjung

Posted:

DBKL manfaat MICE tarik pengunjung

DBKL manfaat MICE tarik pengunjung


Peserta persidangan anjuran Perfect (China) Co. Ltd. menanam pokok di Taman Metropolitan, Kepong sebagai sebahagian daripada aktiviti persidangan itu yang diadakan di ibu negara, baru-baru ini.


KUALA LUMPUR 17 Ogos - Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) akan memanfaatkan kelebihan dalam sektor pelancongan Mesyuarat, Insentif, Konvensyen dan Pameran (MICE) di ibu negara untuk menarik lebih banyak penganjuran program di sini.

Datuk Bandar Kuala Lumpur, Tan Sri Ahmad Fuad Ismail berkata, berdasarkan kepada statistik, delegasi MICE berbelanja lebih banyak daripada pelancong dengan purata sebanyak RM3,133 seorang delegasi berbanding RM2,100 seorang pelancong.

Menurutnya, ini disebabkan perbelanjaan penerbangan dan penginapan delegasi ditanggung oleh syarikat dan memberikan kelebihan kepada delegasi untuk berbelanja lebih.

"Pada tahun ini, Perfect (China) Co. Ltd telah memilih Kuala Lumpur sebagai destinasi MICE untuk 3,200 peserta. Dengan purata belanja setiap delegasi sebanyak RM3,000 untuk tiga hari penginapan, kumpulan delegasi ini telah memberi kesan kepada ekonomi dengan anggaran pendapatan RM9.6 juta," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menyaksikan penanaman 888 pokok oleh 3,200 delegasi dari syarikat berkenaan di Taman Tasik Metropolitan, di sini baru-baru ini.

Turut hadir, Presiden syarikat berkenaan, Woo Swee Lian, Timbalan Ketua Pengarah Pengurusan DBKL, Datuk Normah Malik dan Timbalan Ketua Pengarah Pelaksanaan Projek dan Penyelenggaraan DBKL, Mohd. Najib Mohd.

Beliau berkata, dengan kolaborasi penanaman pokok antara penganjur MICE dan DBKL, ia mampu mengukuhkan ibu negara sebagai Green MICE di bawah inisiatif 'I Greened KL' yang dilancarkan Mei lalu.

"Berbanding bandar raya serantau yang lain, Kuala Lumpur bukan sahaja merupakan sebuah destinasi penganjuran MICE yang murah tetapi menawarkan infrastruktur terbaik, sistem pengangkutan murah, kos kehidupan dan penginapan yang berpatutan serta kepelbagaian tempat membeli-belah," katanya.

Ahmad Fuad berkata, pelbagai insentif turut ditawarkan DBKL kepada penganjur MICE yang membawa lebih 500 delegasi antarabangsa ke bandar raya ini.

Antaranya, kata beliau ialah pengecualian lesen menggantung bunting sebanyak 100 unit, menyediakan satu kumpulan kebudayaan untuk majlis pembukaan atau majlis makan malam dan promosi percuma di laman www.visitkl.gov.my.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved