Jumaat, 19 Ogos 2011

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Tiga tertuduh tidak buat aduan

Posted:

Tiga tertuduh tidak buat aduan

Tiga tertuduh tidak buat aduan

Oleh NOOR AZMAH IBRAHIM
pengarang@utusan.com.my

SHAH ALAM 19 Ogos - Lima anggota polis mengesahkan bahawa tiga tertuduh yang didakwa membunuh Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga lagi tidak pernah mengadu dipukul atau meminta rawatan semasa mereka ditahan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Gombak pada September tahun lalu.

T. Thilaiyalagan, R. Matan dan R. Kathavarayan serta seorang lagi pekerja ladang, U. Suresh yang ditahan pada 9 September 2010 juga didakwa tidak mengadu tidak diberi makanan dan minuman semasa berada di lokap Balai Polis Selayang.

Timbalan Ketua Balai Polis Selayang, Sarjan Mejar Ranjit Singh dan tiga penyelia lokap balai tersebut, Koperal S. Yoganathan, Koperal Rizauzain Ishak, Koperal Azhar Yaakop serta Koperal Amir Abdullah memberitahu perkara itu semasa memberi keterangan di Mahkamah Tinggi di sini hari ini.

"Semasa lalu dari sel ke sel, tidak ada sebarang aduan. Saya tidak bertanya. Pandang mata kasar pun sudah tahu tahanan ada masalah atau tidak. Kalau ada yang sakit, mereka akan mengadu,'' kata Ranjit yang melawat sel tahanan pada 11 September tahun lalu.

Sementara Yoganathan memaklumkan keadaan fizikal keempat-empat tahanan itu adalah baik semasa mereka dibawa ke lokap balai itu serta tidak mengadu mengalami sebarang kecederaan.

Amir memberitahu, antara makanan yang dibekalkan kepada tahanan yang tercatat di dalam diari lokap seperti nasi putih, dalca kacang panjang, telur rebus, roti bakar dan air sirap.

Beliau turut memaklumkan, makanan biasanya dipesan melebihi jumlah tahanan bagi menghadapi kemungkinan akan ada tahanan baharu yang dihantar selain mereka boleh meminta makanan tambahan sekiranya juadah yang diberi tidak mencukupi.

Sebagaimana yang lain, Rizauzain memberitahu, beliau tidak menerima sebarang aduan daripada tahanan termasuk tertuduh tentang mereka tidak diberi makan semasa bertugas pada 14 September 2010.

Katanya, ketika mereka dibawa keluar, beliau tidak nampak sebarang kecederaan walaupun tidak melakukan pemeriksaan fizikal.

"Saya ada bertanya, tetapi keempat-empat tahanan itu tidak mengadu apa-apa.

"Saya hadir semasa dua daripada mereka diambil untuk dipindahkan ke lokap lain. Hasil pemeriksaan, tiada apa-apa kecederaan,'' kata Azhar.

Mereka berkata demikian semasa memberi keterangan sebagai saksi pihak pendakwaan dalam prosiding bicara dalam perbicaraan (TWT) bagi mengetahui keadaan minda serta kemungkinan berlaku tekanan terhadap Thilaiyalagan dan Kathavarayan sewaktu disoal siasat sehingga membawa kepada penemuan barang-barang kes.

Prosiding tersebut berakhir hari ini selepas saksi terakhir iaitu saksi ke-19 selesai memberi keterangan.

Hakim Akhtar Tahir kemudian memerintahkan pihak pendakwaan dan pembelaan memfailkan hujahan masing-masing selewat-lewatnya pada 27 Ogos ini.

Dalam kes ini, bekas peguam, N. Pathmanabhan, 42, bersama tiga pekerja ladangnya, Thilaiyalagan, 20, Matan, 21, dan Kathavarayan, 31, didakwa membunuh Sosilawati, 47, pemandunya, Kamaruddin Shamsuddin, 47, peguam, Ahmad Kamil Abd. Karim, 32, dan pegawai bank CIMB, Noorhisham Mohammad, 38.

Kejadian didakwa berlaku di Lot No. 2001, Jalan Tanjung Layang, Tanjung Sepat, Banting dekat sini antara pukul 8.30 malam dan 9.45 malam, 30 Ogos tahun lalu.

Sementara itu, Hakim Akhtar turut memerintahkan pengarang Utusan Malaysia bersama-sama wartawan serta penerbit Buletin Utama TV3 hadir di mahkamah pada minggu depan.

Ia bertujuan memberi penjelasan berhubung penyiaran berita bertajuk 'Manjeet selalu burukkan kerajaan' yang dikatakan bersifat subjudis (kacau ganggu kes-kes yang belum selesai) terhadap perbicaraan tersebut.

Manjeet Singh Dhillon ialah peguam kepada Pathmanabhan yang mengetuai barisan pembelaan.

Perbicaraan yang masuk hari ke-26 bersambung Isnin ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Pemecatan Abdul Kudus tidak sah

Posted:

Pemecatan Abdul Kudus tidak sah

Pemecatan Abdul Kudus tidak sah

PUTRAJAYA 19 Ogos - Bekas Pengarah Penguat Kuasa Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ), Kapten (B) Abdul Kudus Ahmad mendapat khabar gembira menjelang Hari Raya Aidilfitri ini apabila Mahkamah Rayuan hari ini memutuskan pemecatannya daripada jawatan itu, lapan tahun lalu tidak sah dan terbatal.

Beliau yang kini menyara hidup dengan melakukan kerja sampingan termasuk sebagai pemandu teksi turut memperoleh ganti rugi khas iaitu tunggakan gaji dan emolumen selama tujuh bulan (RM3,015 sebulan) ekoran pemecatannya pada 11 Jun 2003.

Abdul Kudus, 49, yang diwakili peguam M. Manoharan mula berkhidmat dengan agensi itu pada 15 Januari 2001 dan kontraknya selama tiga tahun sepatutnya tamat pada 14 Januari 2003. Bagaimanapun, dia dipecat tujuh bulan lebih awal.

Panel tiga hakim diketuai oleh Datuk Sulong Matjeraie ketika membenarkan rayuan bekas pegawai tentera itu turut memerintahkan MPAJ menjelaskan kos sebanyak RM25,000 dan faedah kepada Abdul Kudus.

Hakim Sulong yang bersidang bersama Hakim Datuk Abdul Wahab Patail dan Hakim Datuk Zaharah Ibrahim ketika menyampaikan keputusan ringkas itu menyatakan, pemecatannya itu tidak sah kerana MPAJ menggunakan klausa yang salah ketika memecatnya.

Pada 27 Ogos tahun lalu, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengisytiharkan pemecatannya adalah sah selepas berpuas hati bahawa MPAJ mempunyai hak memecatnya atas alasan yang munasabah.

Hakim Noor Azian Shaari ketika memutuskan demikian berpendapat, Abdul Kudus tiada hak mempertikaikan pemecatan itu kerana dia menandatangani perjanjian secara sukarela yang memberi kuasa kepada majikannya memecat beliau berdasarkan alasan munasabah.

Dalam pernyataan tuntutannya, Abdul Kudus menyatakan, beliau mula berkhidmat sebagai pegawai penguat kuasa pada 15 Januari 2001, sebelum dipecat ekoran hasil siasatan dalaman agensi berkenaan.

MPAJ yang diwakili peguam Faizal Hassan Abdul Hamid menyatakan, pegawai kanannya itu terlibat dalam salah laku kerana membuat kenyataan palsu bahawa dia bukan seorang muflis selain mengeluarkan kenyataan akhbar tanpa kebenaran pihak atasan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved