Jumaat, 19 Ogos 2011

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


RM3.5j mercun, bunga api dirampas

Posted:

RM3.5j mercun, bunga api dirampas

RM3.5j mercun, bunga api dirampas

Oleh THOMAS CHONG
pengarang@utusan.com.my


Seorang pegawai kastam menunjukkan sebahagian mercun dan bunga api yang dirampas pada sidang media di Putrajaya, semalam. - Bernama


PUTRAJAYA 19 Ogos - Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) sejak awal tahun ini, berjaya merampas mercun dan bunga api bernilai RM3.5 juta dengan nilai cukai RM2.2 juta dalam operasi di seluruh negara.

Terbaru di Selangor, JKDM dalam tempoh tiga hari sahaja merampas 146,065 kotak mercun dan bunga api bernilai RM804,646 dengan nilai cukai RM523,019.

Bunga api dan mercun tersebut ditemui dalam tiga operasi yang dijalankan di Bandar Tasik Puteri, Rawang; Bandar Sungai Long, Kajang dan Taman Datuk Ahmad Razali, Ampang pada 17 Ogos hingga hari ini.

Penolong Ketua Pengarah Kastam, Datuk Zainul Abidin Taib berkata, lima lelaki ditahan kerana menyimpan pelbagai jenis mercun dan bunga api termasuk Dragon Eggs, Conic Fountain, Camalia Flowers dan Whistling Moon Travelling.

"Mereka yang melakukan kesalahan pertama berdepan denda tidak kurang 10 kali ganda dan tidak lebih 20 kali ganda dari nilai barang atau hukuman penjara tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya sekali jika disabit kesalahan.

"Bagi kesalahan berulang pula, pesalah akan dikenakan denda tidak kurang 20 kali ganda dan tidak lebih 40 kali ganda nilai barang atau hukuman penjara tidak melebihi lima tahun atau kedua-duanya sekali," katanya pada sidang akhbar di sini, hari ini.

Zainul Abidin berkata, JKDM akan mengambil tindakan tegas ke atas mereka yang menyeludup atau menyimpan mercun dan bunga api.

"Untuk makluman, hanya dua jenis bunga api iaitu Pop Pop dan Happy Boom yang tidak membabitkan unsur letupan dibenarkan diimport.

"Orang ramai diseru memberi maklumat mengenai sebarang aktiviti penyeludupan kepada JKDM melalui talian bebas tol 1-800-88-8855," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Akibat terlalu percaya 'romeo' Internet, janda kaya rugi RM125,000

Posted:

Akibat terlalu percaya 'romeo' Internet, janda kaya rugi RM125,000

Akibat terlalu percaya 'romeo' Internet, janda kaya rugi RM125,000

SHAH ALAM 19 Ogos - Kerana terlalu percayakan teman lelaki warga asing yang baru dikenalinya di Internet, seorang janda kehilangan seutas jam Rolex dan barangan berharga bernilai RM125,000 setelah dicuri suspek di sebuah hotel mewah di Sepang, dekat sini pada 11 Ogos lalu.

Wanita tempatan itu hanya menyedari kejadian tersebut selepas dikejutkan pekerja hotel yang terpaksa masuk untuk memeriksa biliknya kerana mangsa masih belum mendaftar keluar walaupun telah melebihi waktu.

Ketika dikejutkan pekerja hotel berkenaan, mangsa berusia 30-an dalam keadaan tidak sedarkan diri dan tanpa pakaian setelah dipercayai diberi minuman yang dicampur ubat tidur.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, Asisten Komisioner Mohd. Adnan Abdullah berkata, mangsa yang dalam keadaan lemah itu kemudian dibawa oleh pihak hotel ke hospital berhampiran untuk menerima rawatan.

Katanya, lebih malang, dua hari selepas itu, suspek yang mengaku warga Australia telah menghubungi wanita tersebut dan mengugut akan menyebarkan gambarnya dalam keadaan tidak senonoh jika mangsa enggan membayarnya RM30,000.

Ujar beliau, selepas keadaannya pulih, mangsa membuat laporan polis mengenai kejadian itu dan ugutan yang diterimanya daripada suspek pada 13 Ogos lalu.

"Berdasarkan siasatan awal kita dapati mangsa yang merupakan seorang wanita kaya berkenalan dengan suspek yang mengaku seorang warga Australia selepas berkenalan dan berbual di Internet baru-baru ini.

"Mangsa yang tempat tinggalnya terpaksa kita rahsiakan bersetuju menemui suspek dan menaiki penerbangan dari tempat tinggalnya menuju ke Lapangan Terbang Tambang Murah (LCCT) pada petang 11 Ogos lalu.

"Sampai di LCCT, suspek menjemput mangsa dan membawanya ke sebuah hotel mewah dan di sana mangsa diberi ubat tidur sebelum barangan berharga miliknya dicuri. Kita juga percaya berlaku hubungan seks antara mereka," kata beliau kepada pemberita di sini petang ini.

Menurut Mohd. Adnan, pihaknya kini mengesan suspek yang dipercayai warga asing tetapi bukan dari Australia seperti didakwa dan telah mendapatkan lakaran wajahnya untuk diedarkan.

"Setakat ini, kita percaya suspek masih berada di negara ini," katanya sambil memberitahu, siasatan dijalankan mengikut Seksyen 380 Kanun Keseksaan iaitu mencuri dan Seksyen 384 kanun yang sama iaitu melakukan pemerasan.

Beliau menasihatkan orang ramai terutama golongan wanita agar tidak mudah percaya dengan pujuk rayu 'romeo' Internet apa lagi yang baru dikenali kerana mereka mungkin penjenayah yang sedang mencari mangsa untuk ditipu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved