Rabu, 6 Julai 2011

Utusan Online - Feminin


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Feminin


Nostalgia biduanita negara

Posted:

Nostalgia biduanita negara

Nostalgia biduanita negara

Oleh MARIATUL QATIAH ZAKARIA
maria.zakaria@utusan.com.my
Gambar NOOR ASREKUZAIREY SALIM


Antara koleksi Hazree Wahid yang diperagakan.


ALLAHYARHAMAH Biduanita Negara Saloma merupakan anak seni yang tiada tolok bandingnya. Bukan sahaja dalam bidang nyanyian dan lakonan, malah pada zamannya beliau merupakan ikon fesyen di kalangan peminatnya.

Lihat sahaja baju-baju yang digayakan dalam filem mahupun ketika persembahan pentas, kebanyakannya merupakan kebaya mahupun gaun hasil rekaan beliau sendiri.

Di sebalik rekaan yang digayakan oleh Saloma, antara individu yang bertanggungjawab merealisasikan rekaan-rekaan tersebut menjadi busana ialah Nona Asiah.

Untuk itu, baru-baru ini bertempat di pusat membeli belah The Twelve, Farenheit 88, Kuala Lumpur, telah diadakan pertunjukkan fesyen koleksi Hari Raya 2011 berinspirasikan biduanita negara itu.

Lapan pereka terkenal tempatan daripada Persatuan Pereka-Pereka Bumiputra (BDA) mengambil bahagian dengan menampilkan lebih 30 rekaan termasuk beg tangan.

Bukan itu sahaja, kemunculan Nona Asiah yang diterbangkan khas dari Singapura, memberi kejutan apabila beliau turut membawa dua persalinan lama kegemaran Saloma yang masih dalam simpanannya untuk dikongsi bersama para tetamu.

Nona Asiah ketika ditemui berasa cukup terharu dengan jemputan yang dilayangkan untuk beliau bersama-sama berhimpun dengan artis-artis, keluarga serta adik beradik Saloma seperti Mariani dan Mimi Loma.

Apa yang paling menggembirakan, kehadiran mereka diserikan lagi dengan busana yang cukup sinonim dengan gaya Saloma iaitu mengikut potongan badan, mempamerkan pinggang yang ramping serta potongan tangan kembang.

Berbicara mengenai fesyen yang digayakan sewaktu mereka bersama-sama berlakon di Studio Jalan Ampas, Singapura, Nona Asiah memberitahu Saloma sememangnya seorang individu yang cukup kreatif terutama dalam berfesyen.

"Jika melihat kembali segala pakaian yang digayakan Saloma ketika zamannya, ia merupakan hasil rekaannya sendiri kerana beliau sememangnya merupakan seorang insan yang begitu kreatif.

"Saya amat berbangga apabila Saloma memberi kepercayaan kepada saya untuk menjahit kesemua pakaiannya.

"Kesemua pakaian yang digayakan amat bersesuaian pada ketika itu malah Saloma juga amat menitik beratkan pemakaian rambut palsu agar ia kelihatan sepadan dengan busana yang digayakan," ujarnya lagi.

Pada petang itu, pereka-pereka fesyen yang mengambil bahagian mempamerkan rekaan masing-masing ialah Wirda Adnan, Amir Luqman, Hazree Wahid, Rizman Ruzaini, Zery Zamry, Rico Rinaldi, Sasha Rowena dan Prettylulu.

Sudah pasti masing-masing tampil dengan rekaan yang cukup unik dan sinonim dengan gaya Saloma.

Pemilihan fabrik juga dilihat bersesuaian dengan tema yang diketengahkan selain corak-corak yang begitu cantik mengikut perkembangan semasa.

Bukan itu sahaja malah rekaan-rekaan yang ditampilkan juga telah diubah suai mengikut masa.

Pertunjukan petang itu turut diserikan dengan pelbagai jenis busana yang berwarna-warni mengikut pilihan masing-masing bermula dari warna terang hinggalah warna gelap.

Tidak kurang ada juga yang mengetengahkan fabrik satin dan polos.

Yang pasti, pertunjukkan fesyen pada petang itu mendapat sambutan yang diluar jangkaan dan pastinya meninggalkan satu kenangan yang cukup indah.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Memanjakan diri di Spa Ancasa

Posted:

Memanjakan diri di Spa Ancasa

Memanjakan diri di Spa Ancasa

Oleh NOOR FAZRINA KAMAL


Melegakan kepenatan dengan berendam di jakuzi.


PENAT tubuh dan minda dihambat kerja-kerja pejabat yang tidak berkesudahan membuatkan ramai warga kota memilih rawatan spa untuk memanjakan diri.

Memang ada ratusan spa di ibu negara yang boleh dipilih. Daripada yang satu bintang hingga ke lima bintang. Tetapi apa kata lakukan dua dalam satu - legakan kepenatan tubuh dengan urutan sambil itu bercuti jauh daripada hiruk-pikuk kota.

Destinasi terbaik mungkin ke Spa Ancasa yang menjanjikan rehat maksimum dalam suasana urutan oleh terapi profesional sambil dihembus bayu laut dan desiran ombak.

Terletak di Ancasa AllSuites Resort & Spa, Port Dickson, spa berkonsepkan tradisional Bali ini menawarkan pilihan rawatan dari hujung rambut hingga kaki bagi menyeimbangkan kembali minda yang kusut dan tubuh yang letih.

Malah kelegaan mula terasa seawal kaki melangkah masuk ke kawasan spa dengan kehijauan landskap taman Bali.

Ditambah pula sayup-sayup kelunakan lagu-lagu Bali yang menenangkan.

Kemudian pengunjung berpeluang membasahkan tekak secawan air halia panas yang menyegarkan sebelum rawatan bermula.

Menurut Pengurus Perhubungan Awam Ancasa Hotels and Resorts, Melinda Marie Ambrose, perkhidmatan yang paling popular ialah urutan aroma terapi 60 minit yang hanya berharga RM175.

Katanya, urutan ini amat memberi kelegaan yang mana pengunjung diberi peluang memilih minyak pati aroma yang jadi kegemaran daripada serai wangi, lavender, kayu cendana, ylang-ylang, bunga kemboja dan sebagainya.

"Apa yang pasti produk yang kami gunakan adalah dari sumber alami dan kebanyakannya dari jenama Forests' Secret yang memberi ketenangan seiring dengan suasana nyaman spa," katanya.

Rawatan lain yang boleh dinikmati pengunjung termasuk urutan kaki bagi membantu meningkatkan peredaran darah dan mengembalikan kesegaran tubuh.

Bagi ingin merias kuku disediakan rawatan manicure (RM75) dan pedicure (RM85), di samping skrub badan (RM120) dan urutan muka (RM110 ).

Begitupun kata Melinda, pengunjung resort boleh menikmati pakej istimewa dua hari tiga malam pada harga RM438 meliputi penginapan di suite satu bilik, sarapan pagi dan urutan aroma terapi selama 45 minit untuk dua orang.

Dalam pada itu, bagi yang tidak berkesempatan memandu jauh ke Port Dickson, tidak perlu gusar kerana masih berpeluang memanjakan diri di Spa Ancasa yang terletak di tingkat dua Ancasa Hotel & Spa, Kuala Lumpur.l

Sebarang pertanyaan mengenai rawatan spa hubungi 06 - 6627288 (Port Dickson) atau 03 - 20266060 (Kuala Lumpur).

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved