Jumaat, 17 Jun 2011

Utusan Online - Selatan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Selatan


RM18j ganti paip

Posted:

RM18j ganti paip

RM18j ganti paip

Oleh MOHAMMAD YASIR JAAFAR
utusanN9@utusan.com.my

SEREMBAN 16 Jun - Sebanyak RM18 juta diperuntukkan bagi menampung kos kerja penggantian paip saliran air yang telah usang di seluruh negeri ini sepanjang 2011.

Pengurus Besar Syarikat Air Negeri Sembilan (Sains), Zulkifli Ibrahim berkata, peruntukan yang disalurkan Pengurusan Aset Air Bhd. (PAAB) itu akan digunakan bagi menampung kos penggantian paip jenis simen asbestos (AC) yang dikenalpasti telah melebihi jangka hayatnya di sekitar negeri ini.

''Inisiatif ini bertujuan memastikan pengguna di seluruh negeri menerima bekalan air berkualiti secara efisien.

''Paip sedia ada jenis AC ini didapati telah melampaui usia 30 tahun, Ia sering bocor dan pecah sehingga mengakibatkan bekalan air terjejas," katanya selepas majlis Penyampaian Hadiah Program Bayar dan Menang di Pusat Khidmat Pelanggan Sains, di sini, hari ini.

Jelas Zulkifli, kerja penggantian paip itu telah dijalankan sejak 2009 yang dilaksanakan secara berperingkat di seluruh negeri ini.

''Bagi 2009 dan 2010, kita telah membelanjakan hampir RM28 juta bagi pelaksanaan kerja-kerja tersebut.

''Paip jenis AC ini telah digantikan dengan paip saluran yang lebih berkualiti seperti High Density Polyethlene (HDPE) dan Ductile Iron (DI) yang lebih bersifat tahan lama dan tahan karat serta mempunyai jangka hayat mencecah 50 tahun," ujarnya.

Dalam perkembangan lain, Zulkifli turut menambah, PAAB telah meluluskan peruntukan sebanyak RM340 juta kepada Sains dalam usaha meningkatkan perkhidmatan air di negeri ini sejak 2009.

''Peruntukan ini meliputi kos pembinaan dan menaik taraf loji, kolam termasuk penggantian paip dan kos membaik pulih infrastruktur saluran air di negeri ini," katanya.

Turut hadir Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Infrastruktur Air, Tenaga dan Telekomunikasi negeri, Datuk Ismail Lasim.

Katanya, Sains akan membelanjakan hampir RM300,000 bagi menaik taraf pusat khidmat pelanggan di seluruh negeri ini sepanjang 2011.

''Kerja menaik taraf yang membabitkan 10 pusat khidmat pelanggan akan dijalankan secara berperingkat dan dijangkakan selesai menjelang penghujung 2012," jelasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Menyingkap keagungan Islam

Posted:

Menyingkap keagungan Islam

Menyingkap keagungan Islam

Oleh RIZANIZAM ABDUL HAMID
utusanmelaka@utusan.com.my


PETUGAS Dynasty Event Sdn. Bhd. membersihkan Kacip Hukum Patani iaitu sebuah peralatan untuk memotong tangan pesalah yang dipamerkan di Pameran Keagungan Tamadun Islam dan Mistik di Taman Rempah, Melaka.


MELAKA 16 Jun - Baju besi dan peralatan perang kerajaan Uthmaniah pada kurun ke-17, alat-alat pembedahan pakar perubatan Ibnu Sina, astronomi Islam, England dan Eropah merupakan antara artifak yang boleh disaksikan pada Pameran Keagungan Tamadun Islam dan Mistik yang berlangsung selama sebulan di Taman Rempah di sini.

Urus Setia dan Promosi Pameran Dynasty Event Sdn. Bhd., Azhar Kassim, syarikat yang menganjurkan pameran itu berkata, pameran yang bermula sejak 2 Jun lalu sehingga 3 Julai ini bertujuan memberi kesedaran kepada orang ramai supaya tidak terpengaruh dengan unsur-unsur mistik, tahyul, khayal, syirik dan pemujaan yang masih bersarang dalam fikiran masyarakat.

Menurutnya, pameran sempena Pesta Sungai Melaka 2011 itu mampu memberi pendidikan kepada generasi baru tentang perkara berkenaan dan melihat keagungan agama Islam.

"Pada pameran ini, kita mahu umat Islam melihat perkara-perkara tahyul serta khurafat yang dipamerkan sebagai perkara yang perlu dijauhi dan pada masa sama menanamkan rasa cintakan Islam melalui artifak keagungan tamadun Islam," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Tambahnya, antara yang terdapat pada pameran itu ialah pedang dan pelita emas Laksamana Cheng Ho, alat-alat penulisan Islam, fosil berusia lebih 100,000 tahun dan barangan peribadi Rasulullah SAW.

Antara artifak mistik yang dipamerkan ialah Buluh Berang Dalam Ada Batu Delima, Dulang Tembaga 21, Delima dan Air Merah yang digunakan oleh pengamal ilmu bomoh sebagai alat pemujaan untuk membuat nombor ekor.

Menurut Azhar, kesemua artifak itu yang diinsuranskan dengan nilai RM10 juta merupakan koleksi peribadi pemilik dari dalam dan luar negara yang mengamanahkan kepada syarikat tersebut untuk menyimpan dan mempamerkannya kepada masyarakat umum.

"Untuk pameran di Melaka sahaja, Dynasty Event mengeluarkan perbelanjaan sebanyak RM1.5 juta untuk kos pengangkutan, gaji pekerja dan sewaan khemah," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pengunjung kagum artifak yang dipamerkan

Posted:

Pengunjung kagum artifak yang dipamerkan

Pengunjung kagum artifak yang dipamerkan

MELAKA 16 Jun - Rata-rata pengunjung Pameran Keagungan Tamadun Islam dan Mistik di Taman Rempah di sini memuji penganjuran pameran itu yang dilihat memberi kesedaran sekali gus membendung akidah umat Islam daripada terus terpesong daripada landasan yang sebenar.

Menurut mereka, intipati pameran itu yang kali pertama diadakan di negeri ini bukan sahaja menonjolkan bahan mistik malah merupakan program pendidikan kepada mereka yang berminat untuk mengetahui sejarah tamadun Islam.

Seorang pengunjung, Azmi Mutalib, 35, berkata, dia tertarik pada pameran peralatan perang ketika zaman kegemilangan kerajaan Islam Uthmaniah, antaranya enam bilah pedang perang kurun ke-17, baju berantai perang dan meriam perang Islam.

"Di sini barulah saya dapat menyaksikan sendiri rupa peralatan sebenar yang digunakan ketika zaman tersebut yang selama ini hanya dipelajari melalui buku sejarah Islam.

"Paling penting, kita dapat mengetahui amalan-amalan yang bertentangan dengan syariat Islam pada artifak mistik yang dipamerkan," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Bagi surirumah, Normah Ali, 56, khemah pameran yang luas dan berhawa dingin memberi keselesaan kepada sesiapa sahaja untuk melihat pelbagai artifak pada pameran bergerak itu yang berakhir 3 Julai ini.

Menurutnya, ada juga sebahagian daripada artifak yang dipamerkan di situ juga belum pernah dilihatnya di mana-mana muzium.

"Saya juga diberitahu oleh pekerja di sini kesemua artifak sejarah di sini adalah asli dan bukannya replika yang dibawa masuk dari Indonesia, Thailand, China serta Arab," katanya.

Bagi kerani syarikat insurans, Nurul Hazilawati Don, 23, dia teruja melihat peralatan astronomi yang digunakan ketika zaman tamadun Islam dan juga Eropah seperti penyukat hujan dan kitab astronomi.

Sementara itu Eksekutif Penerangan, Dynasty Event Sdn. Bhd., Ab. Aziz Said berkata, sejak dibuka 2 Jun lalu, pameran itu berjaya menarik kira-kira 200 pengunjung sehari.

"Bagaimanapun, bilangan pengunjung muda masih kurang dan berharap golongan belia dapat menggunakan peluang ini untuk melihat pameran istimewa ini," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved