Jumaat, 17 Jun 2011

Utusan Online - Kota


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Kota


Bazaria Pantai beroperasi hari ini

Posted:

Bazaria Pantai beroperasi hari ini

Bazaria Pantai beroperasi hari ini

Oleh MOHD. HAFIZ ABD. MUTALIB
kota@utusangroup.com.my

KUALA LUMPUR 16 Jun – Jalan Bukit Angkasa di Pantai Dalam di sini, saban hari sesak dengan kenderaan.

Namun situasi tersebut dijangka berakhir tidak lama lagi, apabila pusat penjaja Bazaria Pantai di Pantai Permai akan beroperasi esok, setelah fasa pertama projek tersebut siap sepenuhnya.

Dengan siapnya pusat penjaja berkenaan, perniagaan di sepanjang Jalan Bukit Angkasa, yang menjadi punca kesesakan, akan berpindah ke situ.

Timbalan Ketua Setiausaha (Kesejahteraan Bandar dan Pengurusan) Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar (KWPKB), Datuk Adnan Mohd. Ikshan berkata, dengan kewujudan pusat penjaja berkenaan, kesesakan jalan raya di kawasan itu akan berakhir.

Ujarnya, selain itu kewujudan bazar ini juga adalah bagi meningkatkan taraf hidup penjaja dan peniaga serta menggalakkan kehidupan yang lebih sihat dan bersih di persekitaran itu.

"Projek yang diumumkan Mac tahun lepas ini, boleh dilihat sebagai satu titik bersejarah kementerian dalam usaha meningkatkan imej peniaga di negara ini, khususnya di Pantai Dalam," katanya pada majlis pra pelancaran bazar itu baru-baru ini.

Turut hadir adalah Timbalan Ketua Pengarah Perkhidmatan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Datuk Mhd. Amin Nordin dan Pengerusi Kumpulan Amona, Datuk Othman Ahmad.

Projek itu merupakan usahasama DBKL dengan Kumpulan Amona. Kumpulan Amona menanggung kos sebanyak RM3.3 juta manakala DBKL sebanyak RM2 Juta.

Bazaria tersebut mengandungi 157 gerai iaitu 85 gerai kering dan 72 gerai basah serta mempunyai 122 tempat letak kereta.

Di samping itu, Bazaria Pantai turut dilengkapi kemudahan asas seperti bekalan air, elektrik, perangkap minyak dan sink dwi mangkuk.

Secara keseluruhannya projek ini terbahagi kepada dua fasa. Pembinaan fasa pertama yang bermula Oktober tahun lalu telah siap manakala fasa kedua pula dijangka siap dalam tempoh empat bulan lagi.

Pembahagian lot gerai pula telah dijalankan oleh Jabatan Pembangunan dan Pengurusan Peniaga Kecil DBKL melalui proses undi dan kebanyakan penjaja telah diberi notis untuk berpindah pada hujung bulan ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Reka bentuk bazaria tidak memuaskan hati penjaja

Posted:

Reka bentuk bazaria tidak memuaskan hati penjaja

Reka bentuk bazaria tidak memuaskan hati penjaja

KUALA LUMPUR 16 Jun - Unit kedai di pusat penjaja Bazaria Pantai, Pantai Permai di Pantai Dalam yang bakal diduduki oleh penjaja di sekitar Jalan Bukit Angkasa tidak memuaskan hati mereka kerana saiz dan ciri-ciri keselamatannya.

Rata-rata penjaja yang ditemui berkata saiz kedai di bazar tersebut terlalu kecil jika dibandingkan dengan kedai mereka sekarang dan dikhuatiri tidak mampu untuk menampung barang jualan.

Malah, penjaja memberitahu Utusan Malaysia selain tidak berpuas hati dengan saiz kedai makan yang terlalu kecil, mereka juga melihatnya tidak mempunyai ciri-ciri keselamatan yang baik.

Gerai kering berukuran kira-kira 5.4 meter x 2.4 meter manakala gerai basah berukuran 8.5 meter x 2.7 meter.

Seorang pemilik kedai makan, Suriyati Abd. Khalid, 37, berkata, saiz kedai makan yang dibina di pusat tersebut tersebut terlalu kecil dan tidak sesuai serta tidak praktikal untuk sebuah kedai makan.

Katanya, jika dibandingkan dengan kedai miliknya pada ketika ini, perbezaannya hampir lima kali ganda dan ini akan menyusahkan untuk mereka menyediakan makanan di ruang yang begitu sempit.

"Kedai makan di Bazaria itu juga tidak mempunyai pintu keselamatan atau pun pintu belakang, di samping tiada sistem pengudaraan yang baik.

"Keadaan ini boleh membahayakan kami jika berlaku kebakaran. Saya tidak mempunyai masalah untuk berpindah ke sana tetapi faktor keselamatan harus juga diutamakan," katanya.

Sementara itu, seorang lagi pemilik kedai makan, Nabil Fikri Arshad, 26, turut menyatakan yang sama mengenai ciri-ciri keselamatan yang kurang dititikberatkan.

"Walaupun saya dan beberapa pemilik kedai makan lain tidak terlibat dengan perpindahan kali pertama iaitu esok, namun saya bimbang akan ciri-ciri keselamatan kerana kedai itu tiada pintu belakang.

"Saya berharap pihak berkuasa dapat mengubah suai semula reka bentuk kedai ini supaya lebih lebih baik dan luas," jelasnya.

Dalam pada itu, pekerja kedai runcit C. Han, 22, berkata, pemilik kedai itu sudah pun menerima surat yang mengarahkan mereka berpindah ke kedai baru.

"Kami tidak mempunyai masalah untuk berpindah kerana sudah pasti semua perniaga di sini akan berpindah ke Bazaria apabila ia siap," jelasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Mawar tema Floria

Posted:

Mawar tema Floria

Mawar tema Floria

Oleh NORLIZA ABD. RAHMAN
kota@utusan.com.my


RAJA Nong Chik Raja Zainal Abidin bersama isterinya, Datin Nafisah Raja Nong Chik tertarik dengan bunga mawar yang menjadi tema Floria Putrajaya 2011 pada majlis pra pelancarannya di Putrajaya semalam.


PUTRAJAYA 16 Jun - Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar yakin kutipan hasil jualan sempena Festival Bunga dan Taman atau Floria Putrajaya 2011 akan meningkat lebih 100 peratus tahun ini berdasarkan prestasi jualan pada tahun lalu.

Menterinya, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin berkata, pada 2009 sebanyak RM767,949 berjaya dikutip manakala pada tahun lalu melonjak 118 peratus dengan kutipan RM1.67 juta.

"Peningkatan sebanyak RM906,086 dalam tempoh setahun satu pencapaian yang amat membanggakan. Saya yakin kutipan jualan tahun ini akan terus meningkat kerana kita menyasarkan kehadiran pengunjung seramai 800,000 orang," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Floria Putrajaya 2011, di sini hari ini.

Floria Putrajaya 2011 akan berlangsung dari 9 hingga 17 Julai di pesisiran Tasik Putrajaya di Presint 2, bermula pukul 9 pagi hingga 10 malam dari Isnin hingga Khamis manakala ia bermula pukul 9 pagi hingga 12 tengah malam dari Jumaat hingga Ahad.

Hadir sama Ketua Setiausaha kementerian, Datuk Ahmad Phesal Talib dan Presiden Perbadanan Putrajaya (PPj), Tan Sri Samsudin Osman.

Festival yang bertemakan 'Mawar Selamanya' bakal menyaksikan bunga mawar atau ros dipilih sebagai bunga tema pada tahun ini bagi menggambarkan negara kaya dengan spesies tumbuh-tumbuhan berbunga.

Nong Chik memberitahu, festival kali ini akan diwarnai penyertaan tiga agensi korporat dan swasta, enam jabatan dan agensi kerajaan, lapan persatuan, pengusaha bunga, 13 buah sekolah rendah, sembilan buah sekolah menengah dan 10 buah universiti.

"Bagi menjadikan Floria bertaraf antarabangsa, kita turut menjemput peserta antarabangsa dari New Zealand, United Kingdom, Amerika Syarikat, Hong Kong, Kanada, Korea, Taiwan, Jepun, Pakistan, Kenya, Indonesia, Macau dan Thailand," katanya.

Acara tahunan itu turut mencatat satu lagi sejarah apabila Kementerian Pelancongan mengadakan 1Malaysia International Night Floral Parade 2011 di Tasik Putrajaya sepanjang tempoh sembilan hari acara itu berlangsung.

Lebih 200 program termasuk 'garden centre', agro bazaar, produk agro, 'master garderner', 'botanical discovery', pertunjukan bunga api, hiburan, persembahan dan pavilion bunga-bungaan akan turut menyerikan lagi festival tersebut.

"Saya amat berharap Floria yang sudah berlangsung sejak 2007 ini dapat mendidik masyarakat menghargai tanaman berbunga seperti di luar negara kerana ada ketikanya taman bunga mereka hampir tidak memerlukan penyenggaraan," kata Nong Chik.

Sebanyak 12,000 pokok bunga mawar pelbagai spesies akan dipamerkan selain 400,000 tumbuhan berbunga dan berwarna-warni juga akan menghiasi landskap-landskap menarik pada festival ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved