Jumaat, 17 Jun 2011

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Bajet berasaskan keberhasilan

Posted:

Bajet berasaskan keberhasilan

Bajet berasaskan keberhasilan

Oleh MOHD. KHUZAIRI ISMAIL
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 16 Jun - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kerajaan akan memperkenalkan pelaksanaan bajet berasaskan keberhasilan atau outcome-based badgeting (OBB) bagi mengurus sumber negara dengan lebih cekap.

Kata Perdana Menteri, pendekatan itu juga bertujuan mengelak pertindihan pelaksanaan program dan projek serta dapat memastikan sumber diagih mengikut keutamaan.

"Kajian ini akan meliputi di peringkat sektoral dan di peringkat sistem kerajaan iaitu pengurusan kewangan sektor awam, perolehan dan pembaharuan perkhidmatan awam.

"Hasil kajian akan digunakan dalam penyediaan Bajet 2012," katanya dalam jawapan bertulis Nurul Izzah Anwar (PKR-Lembah Pantai) pada sidang Dewan Rakyat hari ini.

Sambil menolak dakwaan Laporan Bank Dunia itu, Najib berkata, laporan MBE bahagian akhir di bawah Langkah Dasar Strategik telah memperincikan mengenai langkah dasar di bawah Inisiatif Pembaharuan Strategik (SRI) ke arah mencapai matlamat MBE.

Tambahnya, enam makmal SRI telah diadakan baru-baru ini oleh Majlis Perundingan Ekonomi Negara (NEAC) dengan kerjasama Pemandu bagi membincangkan mengenai pelan tindakan SRI serta tindakan terperinci untuk mencapai matlamat MBE.

Kata Najib lagi, selain makmal SRI, kerajaan melalui Kementerian Kewangan dengan kerjasama Bank Dunia juga sedang menjalankan kajian kecekapan dan keberkesanan perbelanjaan dalam sektor awam (PER).

"Kajian ini bertujuan meningkatkan kawalan fiskal ke atas perbelanjaan sektor awam supaya perbelanjaan yang dibuat benar-benar berfaedah dan memberi nilai wang yang sebenar, mengurangkan ketirisan dan menghasilkan impak maksimum kepada ekonomi negara," kata beliau.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan tidak hina hukum Islam

Posted:

Utusan tidak hina hukum Islam

Utusan tidak hina hukum Islam

Oleh MOHD. ASRON MUSTAPHA
mohdasron.mustapha@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 16 Jun – Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) menegaskan, karikatur bertajuk Kekeliruan Kes Rogol tidak menghina Islam sebaliknya, mahu menyindir pihak yang terlalu obses serta takut untuk menghukum pemimpin politik yang melakukan zina.

Setiausaha Agungnya, Syed Hassan Syed Ali berkata, sindiran tersebut wajar dibuat kerana terdapat golongan yang mendakwa diri mereka sebagai ulama, sanggup membela dan menutup sebelah mata mengenai kesalahan zina, meskipun segala bukti jelas mendedahkan aksi jijik tersebut.

"Perkasa bukan mahu membela Utusan Malaysia sebaliknya, kami menyokong tindakan tersebut kerana ia bertujuan menyedarkan rakyat. Kenapa karikatur ini yang dipersoalkan, kenapa tidak bertindak terhadap pemimpin pembangkang yang melakukan seks," katanya dalam satu kenyataan, di sini hari ini.

Beliau mengulas tindakan pihak pembangkang terutamanya Pemuda Pas yang menuduh karikatur tersebut yang disiarkan Utusan, sebagai menghina hukum Islam.

Syed Hassan berkata, Pas tidak sepatutnya menyalahkan Utusan kerana karikatur itu cuma medium untuk menyatakan kepada pihak pembangkang, bahawa rakyat Malaysia tidak bersetuju dengan 'pengampunan' begitu sahaja oleh pemimpin parti itu terhadap pelaku zina dan liwat.

Sementara itu, blog, http://ruangbicarafaisal.blogspot.com juga mempertahankan karikatur itu sebagai tidak menghina hukum Islam kerana ia hanya bertujuan menjelaskan kekeliruan berhubung kejadian rogol dan zina antara penghulu dengan polis.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pengeluar kereta digesa lebih kompetitif

Posted:

Pengeluar kereta digesa lebih kompetitif

Pengeluar kereta digesa lebih kompetitif

Oleh WANDA IDRIS
pengarang@utusan.com.my


Dari kiri Muhyiddin Yassin bersama Asmat Kamaluddin dan Aminar Rashid Salleh menunjukkan isyarat bagus sempena pelancaran model baharu kereta Perodua Myvi di PWTC, Kuala Lumpur, malam tadi. – utusan/azrul edham mohd. aminuddin


KUALA LUMPUR 16 Jun – Tan Sri Muhyiddin Yassin menggesa pengeluar kereta tempatan seperti Perusahaan Automobil Kedua Sdn. Bhd. (Perodua) agar lebih kompetitif di peringkat antarabangsa bagi mengikis gelaran 'jaguh kampung'.

Timbalan Perdana Menteri berkeyakinan tinggi bahawa Perodua mampu menjadi pemain utama di peringkat serantau dan antarabangsa melalui bantuan kumpulan berkepentingan dan rakan teknologinya, Daihatsu Motor Company of Japan (DMC).

"Harapan saya agar syarikat ini mampu meneruskan kejayaannya di peringkat domestik dan luar negara sekali gus menjadi satu jenama yang unggul di peringkat antarabangsa," katanya ketika melancarkan model baharu Perodua MyVi di sini hari ini.

Hadir sama Pengerusi Perodua, Tan Sri Asmat Kamaludin dan Pengarah Urusannya, Datuk Aminar Rashid Salleh serta Presiden Daihatsu Jepun, Koichi Ina.

Muhyiddin berkata, satu ketika dahulu pasaran automotif didominasi oleh Barat sebelum syarikat permotoran dunia menawarkan sesuatu yang lebih baik.

Kini, katanya, semakin banyak negara Asia bersaing dalam pasaran automotif antarabangsa.

Beliau berkata, Malaysia menganggap industri automotif sebagai komponen penting ekonomi yang mampu merancakkan pertumbuhan industri sokongan seperti pengeluar komponen, rangkaian pembekal, perbankan, insurans dan petroleum.

"Sejak bertahun lalu, kita menyaksikan perkembangan industri ini di Malaysia. Kerajaan juga telah memainkan peranan dalam memenuhi kehendak pertumbuhan industri ini," katanya.

Sejak diperkenalkan pada Mei 2005, Perodua MyVi muncul model kereta paling laris selama lima tahun berturut-turut dengan jualan sebanyak 487,400 unit sehingga April 2011.

Dalam pada itu, Muhyiddin berkata, kejayaan Perodua merupakan testimoni dalam kejayaan perkongsian antara syarikat Malaysia dengan DMC dan beliau yakin kerjasama itu akan terus membuahkan kejayaan pada masa depan.

"Saya difahamkan bahawa kedua-dua syarikat ini akan melabur kira-kira RM250 juta untuk membina sebuah kilang transmisi automatik elektronik di sini.

"Ia kilang pertama seumpamanya di negara ini. Justeru pelaburan ini adalah sesuatu yang sangat dialu-alukan kerana ia mampu mewujudkan peluang pekerjaan selain pemindahan teknologi ke negara ini," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved