Jumaat, 17 Jun 2011

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


Laksana segera Akta Sisa Pepejal

Posted:

Laksana segera Akta Sisa Pepejal

Laksana segera Akta Sisa Pepejal

Oleh NURUL HUDA HASSAN
huda.hassan@utusan.com.my


Ahmad Zahri Jamil (kiri) diberi penerangan mengenai lori kompaktor baharu di Johor Bahru, semalam.


JOHOR BAHRU 16 Jun - Kerajaan negeri menggesa supaya Akta Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam 2007 (Akta 672) dilaksanakan dengan segera kerana masalah pengurusan sampah di negeri ini kini berada pada tahap kritikal.

Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan, Kerja Raya dan Kemudahan Awam negeri, Datuk Ahmad Zahri Jamil berkata, penangguhan pelaksanaan akta itu menyebabkan pelbagai usaha membabitkan penambahbaikan pengurusan sampah terbantut.

Sebagai contoh, beberapa tapak pelupusan sampah yang dikenal pasti di negeri ini antaranya di Batu Pahat, Kluang dan Muar tidak lagi mampu menampung aktiviti pelupusan kerana melebihi kapasiti sedia ada.

"Orang ramai sering menuduh pihak berkuasa tempatan dan SWM Environment Sdn. Bhd., tidak melaksanakan pengurusan sisa pepejal dengan baik sedangkan kita sudah pun meningkatkan usaha ke arah itu.

"Jadi, kita berharap pelaksanaan penswastaan penuh akta itu dibuat segera supaya masyarakat mampu menikmati perkhidmatan lebih baik," katanya selepas merasmikan Lori Kompaktor Baharu SWM di sini, hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Medan promosi produk IKS

Posted:

Medan promosi produk IKS

Medan promosi produk IKS

Oleh AZIZI MAJID
editjohor@utusangroup.com.my


PELAJAR Kolej Komuniti Pasir Gudang yang mengikuti kursus kecantikan dan dandanan turut menjayakan Karnival Usahawan Wanita Seri Cempaka 2011 di Pasir Gudang, Johor Bahru, baru-baru ini. – UTUSAN/RAJA JAAFAR ALI


JOHOR BAHRU 16 Jun – Karnival usahawan merupakan salah satu platform terbaik khususnya bagi pengusaha industri kecil sederhana (IKS) untuk memasarkan produk masing-masing.

Selain dapat menambah pendapatan, karnival itu juga dijadikan medan untuk mempromosikan produk terbaru dengan cara yang lebih cepat dan mudah.

Justeru, tidak dinafikan penganjuran Karnival Usahawan Wanita Seri Cempaka 2011 anjuran Majlis Perbandaran Pasir Gudang (MPPG) Zon Taman Desa Rakyat Perdana dan Koperasi Seri Cempaka Pasir Gudang Berhad yang berlangsung di Kompleks Pusat Bandar Pasir Gudang baru-baru ini berjaya mencapai objektif penganjurannya dan berlangsung dengan meriah.

Ahli Majlis MPPG Zon Taman Desa Rakyat Perdana, Normala Abd. Samad berkata, 51 peniaga yang terdiri daripada 90 peratus peniaga wanita bumiputera dari Pasir Gudang menyertai karnival tersebut.

"Meskipun karnival ini julung kali dianjurkan, namun, penyertaan dan sambutan pengunjung amat menggalakkan. Menerusi karnival ini, pengusaha dapat mencari tapak, mendapatkan pengalaman, mempromosikan produk dan mencari pasaran baru dengan cara yang lebih berkesan," katanya.

Karnival tersebut dirasmikan Ahli Parlimen Pasir Gudang, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin yang juga Menteri Pengajian Tinggi.

Normala berkata, pelbagai produk IKS seperti kuih-muih, kek, kerepek, makanan sejuk beku, kopi, acar buah selain pakaian seperti baju kurung dan tudung wanita dijual pada karnival tersebut.

Selain jualan, penganjur turut mengadakan klinik keusahawanan oleh beberapa agensi antaranya Majlis Amanah Rakyat (Mara), Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) dan SME Corporation Malaysia.

Beberapa aktiviti seperti kelas jahitan manik dan mengukir buah-buahan, pertandingan memasak, karaoke dan pertunjukan fesyen oleh penuntut Kolej Komuniti Pasir Gudang turut memeriahkan karnival berkenaan.

"Karnival usahawan selama dua minggu ini berlangsung dengan jaya dan kita bercadang untuk meneruskannya pada masa akan datang," katanya.

Sementara itu, Mohamed Khaled turut memuji penganjuran karnival usahawan tersebut dan menganggapnya sebagai pemangkin untuk memajukan lagi perniagaan khususnya di Pasir Gudang.

Beliau turut menyeru koperasi supaya terus proaktif membantu ahlinya yang terlibat dalam perniagaan sekali gus mampu menjana pembangunan ekonomi negara.

Peniaga dan usahawan di Pasir Gudang juga digesa merebut peluang perniagaan yang disediakan di kawasan tersebut yang terletak di koridor Iskandar Malaysia.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved