Jumaat, 17 Jun 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Peneroka raih RM6,000 sebulan

Posted:

Peneroka raih RM6,000 sebulan

Peneroka raih RM6,000 sebulan

Oleh SALEHUDIN MAT RASAD
utusanpahang@utusan.com.my

KUALA KRAU 17 Jun - Purata pendapatan hampir 15,000 peneroka Felda Wilayah Jengka di 37 tanah rancangan kini mencecah kira-kira RM6,000 sebulan bagi setiap keluarga berikutan kenaikan harga getah dan kelapa sawit yang tinggi pada masa ini.

Pengurus Besar Felda Wilayah Jengka, Saari Din berkata, kebanyakan peneroka tanaman getah berpendapatan purata RM4,546 sebulan manakala peneroka kelapa sawit pula RM6,614 sebulan.

Kata beliau, pihaknya tidak menolak kemungkinan ada peneroka memperoleh pendapatan bulanan lebih besar berikutan kenaikan harga kedua-dua komoditi tersebut.

''Untuk mendapat harga perahan minyak yang lebih baik, mereka perlu memenuhi syarat tertentu seperti menuai benih yang benar-benar masak, berkualiti dan mematuhi piawaian yang ditetapkan.

''Setiap warga Felda Jengka harus bertekad menghasilkan produk yang bermutu,'' katanya kepada Utusan Malaysia selepas menyertai majlis Gotong- Royong Perdana di Masjid Jengka Ahmad Bandar Jengka di sini, semalam.

Hadir sama, Ahli Dewan Undangan Negeri Jengka, Wan Salman Wan Ismail.

Menurut Saari, harga komoditi sawit dan getah dijangka sentiasa berada paras yang tinggi antara RM750 hingga RM800 satu tan metrik.

Kata beliau, peneroka yang mendapat harga pulangan tinggi itu diminta berjimat cermat kerana pendapatan yang dinikmati ketika ini ditentukan oleh pasaran.

''Kini peneroka boleh berbangga dengan pendapatan bulanan yang diterima kerana produktif menghantar hasil kilang sawit dan getah milik Felda,'' katanya.

Saari juga mahu warga Felda di Wilayah Jengka seramai 252,699 orang itu mencarum ke dalam Koperasi Pemodalan Felda kerana mereka mampu menikmati pulangan pendapatan dividen tinggi.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Boling eratkan hubungan UMP-media

Posted:

Boling eratkan hubungan UMP-media

Boling eratkan hubungan UMP-media


WARGA UMP dan ahli Kelab Media Pahang bergembira pada pertandingan boling persahabatan di Premium Lane, Kuantan, baru-baru ini.


KUANTAN 17 Jun - Peranan media dalam menyalurkan maklumat berhubung sesebuah organisasi amat penting untuk dihebahkan kepada masyarakat.

Bagi sesebuah organisasi yang mantap, hubungan baik dengan pihak media amat penting dan perlu disuburkan dari semasa ke semasa.

Menyedari hakikat itu, Universiti Malaysia Pahang (UMP) menganjurkan pertandingan boling persahabatan di Premium Lane, Kuantan Plaza di sini, baru-baru ini.

Seramai 80 peserta yang terdiri daripada pengamal media dan kakitangan UMP menyertai kejohanan kali kelima yang bertemakan 1UMP 1Media 1Strike yang menyaksikan sebanyak 20 kumpulan menunjukkan bakat masing-masing bagi merebut hadiah utama.

Naib Canselor UMP, Prof. Datuk Dr. Daing Nasir Ibrahim berkata, pertandingan itu bagi mengeratkan kerjasama antara kedua-dua pihak.

Katanya, program tahunan itu dapat mengukuhkan ikatan kekeluargaan antara pihak pengurusan universiti bersama pihak media.

''Selain itu, peserta dapat menghilangkan tekanan dan penat bekerja dengan melakukan aktiviti sedemikian," katanya ketika merasmikan kejohanan tersebut.

Sementara itu, Pengerusi Kelab Media Pahang (KMP), Nik Naizi Hussin berkata, pihaknya sentiasa menyokong usaha murni UMP dalam mengadakan pelbagai aktiviti bersama media.

Pada pertandingan itu, wakil Utusan Airtimes Sdn. Bhd, Hanapi Mat Ripin mengungguli kategori individu lelaki dengan 491 jatuhan pin, manakala kategori wanita dimenangi oleh wakil RTM, Norjihan Yahya dengan 449 jatuhan pin.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Dua rakan maut kereta bertembung lori

Posted:

Dua rakan maut kereta bertembung lori

Dua rakan maut kereta bertembung lori

KUANTAN 17 Jun - Dua sahabat terbunuh dalam kemalangan membabitkan sebuah kereta dengan lori tanpa muatan di Jalan Semambu di sini, awal pagi semalam.

Pemandu kereta terlibat, Muhammad Fuad Mansur, 26, meninggal dunia dalam perjalanan ke Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) di sini manakala rakannya, Mohd. Redzuan Ghazali, 23, maut di tempat kejadian.

Ketua Jabatan Ketenteraman Awam dan Trafik negeri, Supritendan Mohamed Fauzi Abdul Rahim berkata, kejadian berlaku pukul 2 pagi ketika lori itu dipandu seorang lelaki dan kelindan berusia lingkungan 30-an dalam perjalanan dari Kuantan menghala ke Semambu.

"Sampai di tempat kejadian, pemandu lori itu dikatakan cuba memotong dua kenderaan di hadapan, namun gagal menyebabkan ia bertembung dengan kereta yang dinaiki oleh mangsa dari arah bertentangan.

"Pemandu dan kelindan lori itu bagaimanapun tidak cedera," katanya ketika ditemui di sini, hari ini.

Menurut Mohamed Fauzi, kedua-dua mangsa yang berasal dari Pekan dibawa ke HTAA untuk bedah siasat sebelum dituntut keluarga masing-masing.

Kes ini disiasat di bawah Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987, katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved