Jumaat, 17 Jun 2011

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Keputusan siasatan kurang tepat

Posted:

Keputusan siasatan kurang tepat

Keputusan siasatan kurang tepat

Oleh NOOR AZMAH IBRAHIM
pengarang@utusan.com.my

SHAH ALAM 17 Jun - Seorang pakar forensik berpendapat bahawa keputusan siasatan di tempat kejadian dalam kes kematian remaja berusia 15 tahun, Aminulrasyid Amzah akibat ditembak di kepala pada April tahun lalu kurang tepat.

Bekas Ketua Bahagian Tempat Kejadian Jenayah (CSI) Makmal Forensik Polis Diraja Malaysia (PDRM), Amidon Anan berkata, ia berikutan kegagalan pasukan forensik polis memanfaatkan sains forensik di samping tidak mematuhi prosedur operasi standard (SOP) dalam menjalankan siasatan.

Beliau yang memberi keterangan sebagai saksi pembelaan kedua di Mahkamah Sesyen di sini hari ini berpendapat demikian selepas mendapati pengutipan kelongsong-kelongsong peluru dibuat beberapa hari selepas kejadian.

"Ia tidak mematuhi SOP apabila ada kelongsong-kelongsong peluru yang dikutip agak lewat. Ditambah dengan cacat cela yang sedia ada, ia akan menyebabkan keputusan forensik balistik berbeza.

"Lambat dikutip juga menyebabkan ia kemik akibat dipijak atau dilenyek (kenderaan). Kita tidak akan dapat pastikan dari senjata mana ia ditembak kerana satu calar akan menafikan keputusan forensik balistik kemudiannya," jelas beliau.

Dalam kes ini, Koperal Jenain Subi, 49, dari Unit Kereta Peronda, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Shah Alam sedang membela diri atas tuduhan menyebabkan kematian Aminulrasyid di Jalan Tarian 11/2, Seksyen 11 di sini antara pukul 1.10 dan 2 pagi, 26 April tahun lalu.

Bapa kepada empat anak itu dibicarakan mengikut Seksyen 304(a) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 30 tahun dan boleh dikenakan denda.

Amidon yang merupakan pensyarah pelawat di Fakulti Sains Kesihatan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Fakulti Undang-Undang Universiti Teknologi Mara (UiTM) berkata, beberapa ujian seperti analisis mengesan sisa tembakan juga tidak dilakukan.

Begitu juga perkara mengenai rekonstruksi iaitu pembinaan semula kejadian ketika kereta yang dipandu Aminulrasyid masih berada di tempat kejadian dengan kereta peronda di belakangnya turut tidak dibuat.

"Rekonstruksi dalam kes ini akan membolehkan kita mengenal pasti arah tembakan, arah kemasukan peluru, jarak tembakan serta posisi penembak. Saya bagaimanapun tidak nampak proses rekonstruksi melalui trajektori dilakukan di situ.

"Keseluruhannya, saya berpendapat pemerosesan tempat kejadian tidak terperinci dan penggunaan sains forensik adalah terbatas," jelasnya.

Pada prosiding hari ini, saksi turut memaklumkan beliau tidak nampak sebarang kesan tembakan pada tangki minyak kereta yang dipandu oleh Aminulrasyid pada malam kejadian.

Amidon juga memberitahu tiada kesan tembakan pada tayar atau rim tayar kereta, selain tiada kesan tumpahan petrol di atas jalan raya sekitar tempat kejadian.

Hasil pemerhatian beliau, kesemua tembakan dilepaskan ke bahagian bawah belakang kereta Proton Iswara berwarna putih itu.

Perbicaraan di hadapan Hakim Latifah Mohd. Tahar bersambung 24 Jun ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Cabul remaja: Pelakon akan hantar representasi

Posted:

Cabul remaja: Pelakon akan hantar representasi

Cabul remaja: Pelakon akan hantar representasi


Mokhtaruddin Mohd. Saaid


KUALA LUMPUR 17 Jun - Pelakon popular era 70-an dan 80-an, Mokhtaruddin Mohd. Saaid akan menghantar surat representasi kepada Jabatan Peguam Negara berhubung tuduhan mencabul kehormatan seorang remaja berusia 13 tahun yang dihadapi artis itu pada bulan lalu.

Peguam bela yang mewakili Mokhtaruddin, S. S. Dev memaklumkan kepada Mahkamah Majistret Selayang dekat sini hari ini, bahawa pihaknya akan mengemukakan surat tersebut sebaik sahaja menerima dokumen berkaitan kes itu daripada pihak pendakwaan.

Sehubungan itu, Majistret Muhammad Najib Ismail menetapkan sebutan semula kes pada 29 Julai ini untuk serahan dokumen.

Pelakon yang pernah dicalonkan bagi kategori Pelakon Lelaki Terbaik pada Festival Filem Malaysia menerusi filem Pasung Puaka dan Pertentangan pada 1980 dan 1984 itu hadir ke prosiding hari ini dengan ditemani dua saudara terdekatnya.

Mokhtaruddin, 56, yang memakai baju batik kuning dan bersongkok hitam terpaksa dipimpin tangan untuk menuju ke kandang tertuduh sewaktu kesnya dipanggil oleh mahkamah kerana mengalami masalah penglihatan kerana katarak sejak sembilan tahun lalu.

Ketika pertama kali didakwa, artis lelaki berkenaan mengaku tidak bersalah atas tuduhan mencabul kehormatan remaja terbabit dengan cara mencium pipi dan memeluk pinggang mangsa di Asrama Raudhah, Batu 11 Gombak, dekat sini kira-kira pukul 2.30 petang, 1 Mei lalu.

Mangsa merupakan salah seorang penghuni Pondok Penyayang Raudhah yang mana tertuduh merupakan pengasas kepada rumah perlindungan remaja bermasalah itu.

Timbalan Pendakwa Raya, Rohaiza Hamzah mengemukakan pertuduhan terhadap bekas jurulatih silat itu mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum 10 tahun atau denda atau sebat atau mana-mana dua daripada seksaan tersebut.

Bagaimanapun, tertuduh dibenarkan diikat jamin RM4,000 dengan seorang penjamin.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved