Ahad, 20 April 2014

Utusan Online - Pendidikan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pendidikan


Tutor pengukuh persediaan hadapi UPSR

Posted: 20 Apr 2014 11:57 AM PDT

Wahid Hashim menyampaikan kata laluan sistem pembelajaran atas talian adaponline kepada Norhayati Husen selepas taklimat tentang penggunaannya di SK Bendahara Seri Maharaja, Kandang, Melaka baru-baru ini.

Kesemua 13 sekolah Pintar Tenaga Nasional Berhad (TNB) di seluruh negara menggunakan akhbar pendidikan Tutor Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) untuk mengukuhkan dan memantapkan persediaan menduduki peperiksaan itu.

Bagi memastikan Tutor UPSR digunakan secara intensif dan efektif, Unit Pendidikan Utusan Malaysia mengadakan jelajah ke sekolah terbabit untuk memberi penerangan tentang tatacara penggunaanya.

Baru-baru ini, jelajah ini singgah di Sekolah Kebangsaan (SK) Jorak, Muar, Johor dan SK Bendahara Seri Maharaja, Kandang, Melaka.

Dalam taklimat kendalian Pengarang Pendidikan Utusan Malaysia, Wahid Hashim itu, guru didedahkan terhadap penggunaan Tutor UPSR secara intensif sebagai bahan pengukuhan, pengayaan dan bimbingan.

Taklimat itu memberi penekanan kepada prinsip latih tubi dari aspek kuantitatif dan kualitatif supaya Tutor dapat memberi impak yang maksimum kepada program kecemerlangan akademik di sekolah.

Guru Penolong Kanan 1 SK Jorak, Mohd Fuad Saat berkata, taklimat itu berjaya memberi panduan kepada guru dan pelajar cara penggunaan Tutor yang betul dan berkesan.

"Tajaan TNB ini perlu dimanfaatkan sebaik mungkin kerana kandungan akhbar tersebut amat baik manakala konsep latih tubi yang diperkenalkan oleh Tutor memang boleh membantu persediaan pelajar menghadapi peperiksaan selain menambah bahan untuk proses pembelajaran dan pengajaran (PdP) guru di sekolah," katanya.

Buat masa ini, katanya, para pelajar akan menggunakan Tutor secara kendiri dengan mengulang kaji di rumah manakala di sekolah guru akan membuat pemantauan bagi memastikan bahan Tutor ini digunakan semaksimum mungkin.

Selain akhbar, semua calon UPSR 2014 di 13 sekolah Pintar TNB turut menerima kata laluan untuk mengakses sistem pembelajaran atas talian, adaponline.

Sementara itu, di SK Bendahara Seri Maharaja seramai 20 orang cikgu termasuk Guru Besarnya, Norhayati Husen mengikuti taklimat yang sama.

Menurut Norhayati, Tutor banyak membantu persediaan menduduki peperiksaan UPSR khusus sebagai bahan tambahan untuk latih tubi.

"Kami amat berbesar hati dengan latihan dalam adaponline yang diberi khusus kepada sekolah program Pintar TNB kerana pendekatan ini lebih menarik minat murid masa kini yang sememangnya mahir serta suka kepada aplikasi teknologi maklumat dan komunikasi," katanya.

Jelajah Tutor TNB akan diteruskan ke baki tiga sekolah iaitu SK Kuala Pomson, Hulu Langat, Selangor; SK Kota Perdana, Muadzam Shah, Pahang dan SK Chuah, Port Dickson, Negeri Sembilan.

MRSM Gemencheh berbakti di China

Posted: 20 Apr 2014 11:57 AM PDT

Seramai 33 penuntut dan tiga orang guru Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Gemencheh program Ulul Albab, Negeri Sembilan menyertai sebuah Program Khidmat Masyarakat Antarabangsa Beijing-Tianjin di China, baru-baru ini.

Guru pengiring, Noor Jameelah Buran berkata, objektif utama program ini lebih cenderung ke arah menghasilkan generasi muda yang mampu menjana minda dengan menyaksikan sendiri budaya serta kehidupan masyarakat Islam di kota Tianjin dan Beijing di China.

"Selaras dengan matlamat program Ulul Albab iaitu Quranik, Ensiklopedik dan Ijtihadik, kami telah diberi ruang untuk mengaplikasikan ketiga-tiga elemen ini sepanjang program khidmat masyarakat tersebut dijalankan.

"Bagi elemen pertama iaitu Quranik, kami telah berjaya mengkhatamkan bacaan 30 Juzuk al-Quran manakala elemen Ensiklopedik pula diaplikasikan apabila memperoleh banyak ilmu pengetahuan ketika melawat banyak tempat bersejarah dan menarik di sekitar kota Beijing di China.

"Elemen Ijtihadik dapat dilihat menerusi aktiviti pendakian Tembok Besar China," jelasnya dalam satu kenyataan baru-baru ini.

Program selama tujuh hari lima malam itu padat dengan pelbagai aktiviti antaranya khidmat masyarakat di Grand Mosque Tianjin, Dongsi Mosque dan Fa Yuan Mosque selain melawat Tea Factory, Forbidden City, Galeri Jade, Silk Street, Russian MArket dan Summer Palace.

Selain memberi khidmat masyarakat, MRSM Gemencheh turut menyampaikan sumbangan naskhah Al-Quran terjemahan bahasa Inggeris kepada masjid terbabit.

Pengarah program, Muhammad Hakeem Kamarul Sahrin, 17 berkata, melihat Grand Mosque yang tersergam indah di tengah kota Tianijin yang dikelilingi oleh persekitaran yang sememangnya terdedah kepada pelbagai cabaran membuatkannya berfikir berkali-kali akan keteguhan jati diri masyarakat Islam di Tianjin.

"Kita sebagai rakyat Malaysia yang mempunyai suasana yang mendukung kita ke arah cara hidup Islam yang sebenar sepatutnya merenung kembali akan kenikmatan yang telah Allah kurniakan," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved