Ahad, 20 April 2014

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Ziarah rakyat sampai ke rumah

Posted: 20 Apr 2014 11:57 AM PDT

SHAHRINNAHAR LATIB
nahar.latib@utusan.com.my

Mohd. Sohaimi Jusoh (kanan) bertanya sesuatu kepada salah seorang pesakit Parkinson, Fatimah Osman, 71, dalam program ziarah rumah ke rumah penduduk yang mengalami penyakit kronik di Paya Bungor, Kuantan, baru-baru ini. - UTUSAN/MAHATHIR ALI

KUANTAN 20 April - Program pemimpin menziarahi rakyat dari rumah ke rumah akan terus dilaksanakan di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Lepar di sini supaya dapat memberi peluang kepada rakyat di akar umbi menyampaikan masalah yang dihadapi mereka.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lepar, Datuk Mohd. Sohaimi Jusoh berkata, program ziarah penduduk yang mengalami masalah penyakit kronik itu memberi kesan baik kepada rakyat dan juga UMNO sendiri.

"Dalam setiap kunjungan, kita akan membawa sekali agensi kerajaan seperti Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa) untuk membantu jika ada sebarang masalah yang dihadapi mereka," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas mengadakan lawatan dari rumah ke rumah penduduk berpenyakit kronik di sekitar Paya Bungor, di sini baru-baru ini.

Program anjuran Jabatan Penerangan negeri itu mengadakan lawatan ke empat buah rumah penduduk yang mengalami penyakit kronik.

Kata beliau, untuk bulan ini sahaja pihaknya mengadakan lawatan ke kira-kira 100 rumah penduduk yang mengalami masalah penyakit kronik.

"Insya-Allah program ini akan diteruskan apabila mendapat maklumat daripada pihak JKKK," katanya.

Menurut beliau, program seperti itu sangat baik kerana memberi peluang kepada pemimpin bertemu sendiri dengan rakyat.

Beliau berkata, kaedah itu juga memberi peluang kepada rakyat di akar umbi menyampaikan sendiri masalah dihadapi kepada pemimpin tempatan secara terus tanpa sekatan.

Perkukuhkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi

Posted: 20 Apr 2014 11:57 AM PDT

MARAN 20 April - Usaha memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan bahasa ilmu di negara ini perlu diperkukuhkan sejajar dengan kedudukan Perkara 152 dalam Perlembagaan Persekutuan.

Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Prof. Datuk Dr. Awang Sariyan berkata, peranan itu dilihat sebagai amanah besar yang perlu dilaksanakan oleh semua warganegara.

Menurutnya, paling utama adalah ketegasan pemimpin negara yang meletakkan peranan bahasa Melayu sebagai satu keutamaan pembinaan negara bangsa.

"Dalam konteks sejarah, bahasa Melayu pernah menjadi bahasa antarabangsa dan dominan sekitar abad ke 15 dan beberapa abad lalu membuktikan bahasa Melayu hebat.

"Namun ketika ini bahasa tersebut menghadapi pelbagai cabaran untuk kembali dominan sebagai bahasa antarabangsa yang dikagumi dan dituturkan pelbagai etnik serta bangsa lain di dunia," katanya ketika menyampaikan ucapan dalam kolokium 152: Hari Memperingati Pejuang Bahasa 2014 di Dewan Seminar Pejabat Pendidikan Daerah Maran, di sini semalam.

Yang turut hadir Ketua Dua Gabungan Persatuan Penulis Nasional (Gapena), Prof. Madya Datuk Zainal Abidin Borhan dan Ketua Satu Dewan Persuratan Melayu Pahang (DPMP), Prof. Datuk Dr. Muhd. Mansur Abdullah dan Pengerusi DPMP Maran, Datuk Ahmad Munawar Abdul Jalil.

Awang berkata, tempias globalisasi memberi kesan terhadap penggunaan bahasa Melayu dalam kalangan penduduk di negara ini berdasarkan kepada polemik keyakinan keupayaan bahasa itu sebagai bahasa ilmiah.

"Malah lebih malang wujud usaha untuk mengubah persepsi gemilang bahasa Melayu yang kononnya lemah dan layak digunakan di pasar-pasar malam dan sebagainya.

"Oleh itu, menjadi tanggungjawab kita meletakkan kembali taraf dan peranan bahasa Melayu pada kedudukan sebenar yang termaktub dalam Akta Bahasa Kebangsaan," tegasnya.

Katanya, mekanisme penguatkuasaan dan tindakan perlu supaya sikap tidak menghormati bahasa kebangsaan dipandang serius oleh semua pihak, sama dengan tindakan kepada orang yang melanggar undang-undang negara.

Warga emas menghidap barah otak dua kali

Posted: 20 Apr 2014 11:57 AM PDT

Wan Azlan Wan Salleh (duduk, kanan) bertanya sesuatu kepada Habsah Ismail yang menghidap ketumbuhan otak ketika melawat warga emas itu di Kampung Chengal Lempong, Kuantan, kelmarin.

KUANTAN 20 April - Nasib seorang warga emas bagaikan sudah jatuh ditimpa tangga apabila dia disahkan menghidap kanser di bahagian belakang kepala selepas menjalani pembedahan membuang ketumbuhan di otak awal tahun ini.

Habsah Ismail, 58, dari Kampung Chengal Lempong di sini menjalani pembedahan membuang ketumbuhan di bahagian kiri kepalanya pada Januari lalu tetapi sebulan kemudian ketumbuhan tersebut berjangkit ke bahagian belakang kepala pula.

Anaknya, Rozita Mat Din, 38, berkata, dia menyangka pembedahan membuang ketumbuhan tersebut dapat menyelamat nyawa ibunya.

"Tetapi sekarang ibu terpaksa menjalani 21 sesi rawatan kemoterapi. Doktor tidak mahu ambil risiko melakukan pembedahan sekali lagi," katanya yang ditemui di rumahnya, di sini semalam.

Rozita yang merupakan anak kedua daripada lapan adik beradik itu menjaga ibunya sejak disahkan menghidap penyakit berkenaan.

Sementara itu Rozita berkata, pada peringkat awal, ibunya mengalami masalah penglihatan dan apabila dibawa ke hospital, doktor mengesahkan ada ketumbuhan di otak dan pembedahan perlu dilakukan.

Katanya, bagi kes terbaharu pula, ibunya akan menjalani ujian Pengimejan Resonans Magnetik (MRI) hujung bulan ini untuk melihat keadaan ketumbuhan sama ada aktif atau tidak.

"Saya berulang alik setiap minggu ke Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) Kuantan untuk membolehkan ibu saya mendapatkan rawatan kemoterapi.

"Memang banyak belanja yang digunakan untuk ulang alik selain kos rawatan ibu," katanya.

Dalam pada itu, penderitaan yang ditanggung Habsah mendapat perhatian Yang Dipertua Badan Kebajikan dan Kemanusiaan Insan Seluruh Pahang (Bakkiss), Wan Azlan Wan Salleh yang berharap pihak bertanggungjawab dapat membantu warga emas itu dari semua sudut.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved