Ahad, 20 April 2014

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Kanak-kanak 8 bulan maut tertelan skru

Posted: 20 Apr 2014 02:12 AM PDT

BESUT 20 April - Seorang kanak-kanak berumur lapan bulan meninggal dunia akibat tertelan skru sepanjang dua sentimeter di rumahnya di Felda Selasih dekat sini semalam.

Ketika kejadian, Muhammad Adam Nazmi Yusmadi dikatakan sedang bermain di dalam rumah bersama dua abangnya berumur lima dan tiga tahun.

Ketua Polis Daerah Besut Supritenden Kamaruddin Mohd Zakaria berkata, kejadian disedari oleh abang mangsa berumur 5 tahun yang memberitahu datuknya yang berada di luar rumah setelah melihat adiknya itu tidak sedarkan diri selepas muntah-muntah.

Kamaruddin berkata, ketika kejadian ibu mangsa sedang mandi manakala datuk dan neneknya sedang membuat kerja masing-masing di sekitar rumah mereka.

Apabila menyedarinya, mereka mengejarkan mangsa ke Hospital Daerah Besut tanpa mengetahui ia telah tertelan skru," kata Kamaruddin kepada pemberita di sini hari ini.

Menurutnya mangsa meninggal dunia setibanya di hospital.

Kamaruddin berkata, mangsa dan ibu bapanya tinggal bersama datuk dan neneknya sejak beberapa tahun lalu di Felda berkenaan.

Pemeriksaan pihak hospital kemudiannya mengesan sebatang skru sepanjang dua sentimeter terlekat di kerongkong kanak-kanak berkenaan, yang kemudian berjaya dikeluarkan. - BERNAMA

MH370: Kerajaan, waris timbang satu tarikh pengesahan

Posted: 20 Apr 2014 01:40 AM PDT

KUALA LUMPUR 20 April - Kerajaan berserta waris pesawat MH370 sedang mempertimbang satu tarikh untuk mengumumkan pengesahan beberapa isu berkaitan penumpang, untuk membolehkan pengeluaran sijil kematian.

Timbalan Menteri Luar, Datuk Hamzah Zainuddin berkata, perbincangan mengenai kewajaran untuk menetapkan satu tarikh itu dibuat semasa pertemuan dengan waris mangsa hari ini bagi membolehkan pelbagai urusan boleh dilakukan oleh pewaris.

"Tidak boleh berpanjangan begini. Kena ada tempoh tertentu kerana banyak masalah timbul seperti urusan perbankan dan soal kehidupan," katanya dalam sidang akhbar di Hotel Royal Chulan, di sini hari ini.- UTUSAN

MH370: Bluefin-21 sudah meliputi 50 peratus kawasan carian

Posted: 20 Apr 2014 01:11 AM PDT

PERTH 20 April - Kenderaan Dalam Air Autonomi (AUV) Bluefin-21 setakat ini telah melakukan pencarian di lebih kurang 50 peratus kawasan yang difokuskan bagi mengesan pesawat Malaysia Airlines MH370 yang hilang sejak 8 Mac.

Pusat Penyelarasan Agensi Bersama (JACC) berkata, kawasan pencarian yang diberi fokus itu berupa satu bulatan dengan radius 10 kilometer di sekeliling tempat isyarat kedua dikesan alat pengesan pinger pada 8 April.

Bagaimanapun, setakat ini tiada sebarang petunjuk berkaitan pesawat itu berjaya dikesan, kata JACC dalam kenyataan di sini pada Ahad.

Agensi yang menyelia operasi mencari itu berkata Bluefin-21 memulakan misi kelapannya sejurus selepas selesai menjalankan misi ketujuhnya pagi ini.

Semalam, agensi itu berkata, AUV berkenaan melakukan pencarian di kawasan seluas kira-kira 133 km melalui misi keenamnya.

Semalam Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein ketika menafikan laporan media bahawa pencarian di dalam air akan mengambil masa enam minggu hingga dua bulan untuk diselesaikan, berkata kawasan mencari yang menjadi tumpuan Bluefin-21 ketika ini akan dapat diliputi sepenuhnya minggu depan.

Menurut beliau kini adalah masa yang tepat bagi pihak yang terlibat dalam operasi mencari pesaswat itu menimbang dan berbincang tentang penggunaan kapal selam.

Baru-baru ini, Perdana Menteri Australia Tony Abbott membayangkan operasi mencari itu akan dibincang dan dikaji semula sekiranya tidak terdapat perkembangan baharu dalam masa beberapa hari akan datang.

Bluefin-21 mula digunakan pada Isnin bagi mengesan serpihan pesawat berkenaan selepas tiada lagi isyarat dikesan alat pengesan pinger sejak 8 April.

AUV ini menggunakan alat akustik untuk menghasilkan peta tiga dimensi dasar laut dan mengambil masa sekurang-kurangnya 24 jam untuk menyelesaikan setiap misinya, termasuk empat jam bagi memuat turun data yang dikumpul.

Kenyataan itu berkata, usaha mencari secara visual hari ini melibatkan 11 kapal terbang tentera dan 12 kapal.

"Cuaca hari ini diramalkan hujan di sana-sini, ribut petir di sesetengah tempat dan tiupan angin timur tenggara," kata agensi itu. - BERNAMA

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved