Ahad, 20 April 2014

Utusan Online - Megabait


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Megabait


Mengapa perlu menaik taraf

Posted: 20 Apr 2014 06:42 AM PDT

Oleh Abd. Rahman Saleh

PerbeZaan antara gambar dirakamkan sebelum menaik taraf firmware (A) dan gambar yang dirakamkan selepas menaik taraf firmware pada kamera (B).

FIRMWARE ialah perisian peringkat rendah yang sentiasa berfungsi bagi mengawal perisian sedia ada supaya kerja-kerja yang dilakukan oleh perisian utama berjalan lebih lancer.

Perisian ini akan bekerja terutama pada bahagian merekod imej kepada kad memori, perhubungan antara kamera dengan lensa, membetulkan rakaman warna yang lebih bermutu dan banyak lagi,

Kebanyakan kamera digital SLR, compact dan video sekarang membolehkan anda menaik taraf (update) firmware yang boleh di muat turun daripada internet mengikut jenis kamera anda sendiri.

Sebelum menaik taraf firmware sesebuah kamera, anda perlu membaca dan memahami arahan bagaimana melakukannya ketika anda hendak memuat turun sesuatu firmware daripada internet.

Biasanya anda akan diberitahu berkenaan sesuatu firmware yang dikeluarkan oleh syarikat pengeluar kamera anda, contohnya firmware terbaharu bagi kamera Canon 7D adalah membetulkan rakaman kad memori kepada yang lebih besar misalnya 32 Gb.

Maksudnya, sekiranya anda menggunakan kamera yang menggunakan kad memori 16 Gb, selepas anda menaik taraf firmware kamera tersebut boleh menggunakan kad memori 32 Gb.

Dan selepas anda menaik taraf firmware tersebut ia akan kekal di dalam kamera anda bagi memudahkan anda menggunakan kamera tersebut untuk jangka panjang.

Kerana itulah anda perlu menaik taraf firmware sedia ada kepada firmware terbaharu bagi meningkatkan keupayaan kamera di samping memudahkan kerja anda dalam menghasilkan gambar yang bermutu.

Selain daripada menaik taraf firmware, kini peralatan lain seperti lampu denyar (flashlight) dan lensa juga mempunyai firmware tersendiri yang boleh dinaik taraf melalui muat turun daripada laman web pengeluar kamera anda.

Anda dinasihat tidak ragu-ragu untuk menaik taraf firmware yang dikeluarkan di laman web rasmi pengeluar kamera anda kerana firmware yang dikeluarkan mereka adalah untuk kebaikan kamera anda.

Untuk memuat turun firmware tersebut adalah mudah. Contohnya, anda hanya perlu buka laman carian di Google lalu anda taip Nikon firmware update, maka akan keluar beberapa paparan alamat untuk laman web Nikon yang menyediakan firmware update.

Anda buka salah satu laman web tersebut dan pastikan yang anda muat turun adalah firmware terbaharu mengikut model kamera yang anda gunakan.

Satu lagi cara yang mudah untuk mendapatkan firmware baharu adalah dengan mendaftarkan kamera yang anda gunakan dengan pengeluar kamera tersebut di mana mereka akan memberitahu anda melalui email sekiranya terdapat firmware baharu yang dikeluarkan.

Moga tips ini dapat meningkatkan keupayaan kamera dan mutu rakaman gambar anda agar lebih memuaskan. Selamat berkarya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved