Ahad, 20 April 2014

Utusan Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pemotoran


Hyundai Santa Fe

Posted: 20 Apr 2014 11:57 AM PDT

Oleh JOHARDY IBRAHIM
ekonomi@utusan.com.my

Daripada sudut belakang, saiz Hyundai Santa Fe tetap kelihatan besar dan perkasa yang menyerlahkan maskulinitinya.

ANTARA faktor pendorong untuk orang ramai membeli sebuah kenderaan utiliti sukan (SUV) bersaiz besar ialah kapasitinya boleh membawa enam hingga tujuh orang sekali. Bermakna satu keluarga dengan pembantu rumah boleh diangkat sekali.

Faktor lain ialah kekuatan enjin dan keselamatan daripada dihimpit atau dibuli kereta lain.

Santa Fe menawarkan dua pilihan enjin iaitu R2.2E-VGT versi diesel dan Theta ll 2.4 MPI versi petrol.

Enjin diesel R2.2VGT mempunyai 197 kuasa kuda (hp) pada 3,800 rpm sehingga 436Nm kilasan tenaga pada 1,800 hingga 2,500 rpm, manakala Theta ll 2.4 MPI menghasilkan 176 kuasa kuda pada 6,000 rpm sehingga 226Nm kilasan tenaga pada 3,750 rpm.

Semua enjin Santa Fe dipasang transmisi enam kelajuan automatik bersama SHIFTRONIC - kawalan manual. Santa Fe ini dianggap SUV bersaiz besar kerana ia menawarkan tujuh tempat duduk.

Reka bentuk Santa Fe menampilkan imej Hyundai sebelum ini iaitu menggabungkan gril enam segi (heksagon); bahagian hadapan 'sporty'; bumbung panorama yang luas; lampu tinggi HID dan LED di spoiler belakang dengan lampu henti berbingkai tinggi - yang seterusnya memberikan imej SUV yang maskulin.

Model terbaru ini turut dilengkapi dengan ciri-ciri keselamatan seperti ESP (Electronic Stability Programme), VSM (Vehicle Stability Management), HAC (Hillstart Assist Control), TCS (Traction Control System), DBC (Downhill Brake Control) and BAS (Brake Assist System). Ciri lain yang menyeronokkan pemiliknya ialah Smart Key & Engine Start/Stop button, Cruise Control, Rain Sensors, dua pendingin udara automatik sepenuhnya dan sistem Electronic Parking Brake.

Satu ciri unik Santa Fe ialah perakam video Pemanduan Selamat iaitu alat kamera yang diletak di hadapan cermin depan untuk merakam perjalanan. Andai berlaku kemalangan atau rompakan, rakaman video ini boleh membantu. Kamera ini menggunakan kad memori dan data filemnya boleh dimuat naik ke komputer.

Satu lagi ciri ialah Flex Steer, yang mengawal berat dan rasa kemudi roda (steering wheel) yang didatangkan dalam tiga mod iaitu Comfort, Normal and Sport.

Pembeli Santa Fe juga akan menerima Kad Pemimpin (The Leader Card) yang memberikan mereka akses kepada perkhidmatan premium dan gaya hidup.

Ini merangkumi kadar istimewa di hotel dan restoran terpilih, perkhidmatan 5 bintang dari pusat 3S Hyundai dan juga pusat pakar penjagaan kesihatan. Pakej ini lazimnya ditawarkan pada kenderaan sangat mewah dan bukan pada paras harga ditawarkan oleh Santa Fe.

Untuk setiap enjin, HSDM menawarkan 2 jenis varian iaitu spesifikasi rendah Elegance dan spesifikasi tinggi Executive Plus. Harga 2013 Hyundai Santa Fe bermula daripada RM163,888 sehingga RM189,888.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved