Sabtu, 22 Mac 2014

Utusan Online - Pendidikan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pendidikan


Bimbing kuasai subjek teras

Posted: 22 Mar 2014 11:20 AM PDT

Oleh SITI ROHAIZAH ZAINAL
pengarang@mingguan.com.my

Fuziah Md. Ali (tiga dari kiri) bersama guru dan pelajar melihat kandungan Tutor SPM terbitan Utusan Malaysia semasa Majlis Pelancaran Program Nilam dan Pelancaran Tutor Utusan Malaysia di SMK Bandar Rinching, Semenyih, kelmarin. - MINGGUAN/MOHD. NAJIB MOHD. NOR

semenyih 22 Mac - Kandungan akhbar pendidikan Utusan Malaysia, Tutor yang selari dengan perkembangan semasa dilihat mampu memberi pendedahan kepada pelajar dalam menguasai subjek teras.

Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bandar Rinching, Semenyih, Fuziah Md. Ali berkata, pihaknya telah menjalankan penelitian dan mendapati soalan yang disediakan dalam Tutor memberi manfaat kepada pelajar.

Menurut beliau, sebelum ini pelajarnya sering menggunakan buku latihan yang dibeli di kedai buku luar sebagai bahan rujukan bagi membantu pembelajaran mereka.

"Buku latihan yang dibeli di luar bukan tidak sesuai, tetapi Tutor sebenarnya lebih mesra dengan pelajar kerana mudah difahami dan mendekatkan mereka dengan pelaksanaan sistem pembelajaran baharu.

"Saya yakin keputusan pelajar akan meningkat jika mereka menggunakan Tutor secara konsisten dengan melakukan setiap latihan yang terdapat dalam bahan rujukan ini," katanya selepas ditemui dalam majlis pelancaran Program Bulan Nadi Ilmu Amalan Membaca (Nilam) dan pelancaran Tutor Utusan Malaysia di sini, semalam.

SMK Bandar Rinching telah melanggan 800 naskhah Tutor, masing-masing bagi Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Majlis itu turut dihadiri oleh Penyelaras Program Nilam Peringkat Sekolah 2014, Rohaidah Mohamed dan Pengurus Pengedaran Utusan Melayu (M) Berhad, Mohd. Fahmi Asraf Khan.

Jelas Fuziah, selain soalan dan artikel bertaraf tinggi, sedikit sisipan kartun yang terdapat dalam Tutor menjadi selingan kepada pelajar dalam proses pembelajaran.

"Kartun ini mengurangkan pelajar berasa bosan dan secara tidak langsung dapat memupuk minat membaca dan belajar.

"Kita turut menggalakkan setiap pelajar menggunakan Tutor sebagai latihan tambahan dan mengulangkaji pelajaran ketika berada di sekolah mahupun di rumah," katanya.

Tambah beliau, Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah juga digalakkan menaja Tutor bagi meningkatkan prestasi anak dan dapat mencapai keputusan cemerlang dalam peperiksaan.

Pakar sediakan bahan Tutor

Posted: 22 Mar 2014 11:20 AM PDT

PAPAR 22 Mac - Pelajar Sekolah Kebangsaan (SK) Surati di sini yang menggunakan akhbar pendidikan Utusan Malaysia, Tutor untuk membuat latihan pembelajaran amat beruntung kerana nota dan soalannya disediakan oleh pakar dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Matematik dan Sains.

Guru Besar sekolah itu, Duraman Bakar berkata, bentuk, cara penyediaan dan penyampaian soalan Tutor amat berkualiti serta menepati standard peperiksaan, sekali gus sesuai bagi pelajar untuk membuat latih tubi di rumah sama ada secara bersendirian atau berkumpulan.

"Tutor ini banyak mendedahkan tentang perkara baharu dan simulasi peperiksaan dipersembahkan dengan baik," katanya sempena majlis penyerahan Tutor dan Tutor Bahasa Inggeris sebanyak 400 naskhah di sekolah itu di sini, kelmarin.

SK Surati mempunyai sebanyak 412 murid termasuk 25 murid prasekolah dan 45 murid pendidikan khas, malah sekolah itu turut berkongsi kawasan pentadbiran dengan Pejabat Pendidikan Daerah Papar.

Tambah Duraman, bahan dalam keempat-empat mata pelajaran itu sangat penting untuk pelajar memahirkan diri menjawab soalan seolah-olah mereka sedang menduduki peperiksaan dalam dewan.

Katanya, pihak sekolah turut menyediakan naskhah Tutor untuk kegunaan pusat sumber manakala selebihnya oleh pelajar terutama tahun enam yang bakal menduduki Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR).

"Di samping itu, rencana bergambar yang dimuatkan dalam Tutor juga dapat membuka minda pelajar kita tentang isu semasa berkaitan pendidikan negara, bukan sahaja di Sabah," ujarnya.

Dalam pada itu, beliau turut mencadangkan agar Utusan Malaysia menyediakan Tutor untuk subjek Bahasa Cina dan Bahasa Arab kerana SK Surati merupakan sekolah aliran perdana.

"Ramai pelajar kami mengambil mata pelajaran Bahasa Cina mahupun Bahasa Arab yang diperkenalkan di sekolah ini, justeru kalau boleh pihak Utusan Malaysia menyediakan naskhah Tutor dalam kedua-dua subjek ini pada masa depan.

"Kami yakin langkah itu pasti mendapat sambutan apabila diperkenalkan, khusus dalam kalangan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina," katanya.

Bagi sekolah di negeri ini yang berminat melanggan Tutor, mereka boleh menghubungi Eksekutif Pemasaran Utusan Malaysia di Sabah, Celestina Ubing di talian 012-8020261 untuk keterangan lanjut.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved