Sabtu, 22 Mac 2014

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Bajet lenyap sekelip mata

Posted: 21 Mar 2014 10:56 AM PDT

Hidup di bandar memang banyak cabaran. Kadangkala keinginan begitu kuat menguasai diri untuk mendapatkan apa sahaja barangan terbaharu di pasaran.

Bagi bergaji bulanan, ada di antara mereka belum masuk minggu kedua, gaji sudah semakin surut sekali gus membuatkan kepala pening memikirkan mencari wang tambahan untuk bertahan sehingga ke hujung bulan.

Apatah lagi golongan remaja yang mudah terpengaruh dan tidak berfikir dua kali sebelum membuat pembelian atau mendapatkan sesuatu perkhidmatan. Ada juga yang keliru untuk membezakan antara kemahuan dan keperluan yang manakah perlu didahulukan, ditangguh atau diketepikan.

Tidak perlu menuding jari kepada golongan wanita atau lelaki berkaitan isu ini kerana setiap orang mempunyai cita rasa tersendiri dalam mengurus perbelanjaan bulanan. Sama ada wanita mahupun lelaki, kedua-duanya adalah manusia biasa yang mudah tergoda untuk membuat pembelian yang tidak perlu.

Hal ini bukan perkara baharu. Sudah tentu ada dalam kalangan kita pernah mengalaminya. Ia sebenarnya lebih kepada sikap. Ada dalam kalangan kita, belum pun masuk bulan baharu, sudah mula meneliti senarai barangan yang diinginkan, sedangkan gaji masih lambat untuk diterima.

Tanpa perancangan awal, keadaan ini mampu mengganggu bajet bulanan sedia ada dan jangan pula terkejut apabila baru beberapa hari gaji masuk ke dalam akuan bank, hampir 70 peratus duit gaji itu lenyap dalam sekelip mata kerana menjelaskan hutang keliling pinggang.

Mengupas topik tersebut pada minggu ini, .com mendapatkan jawapan daripada generasi muda di sekitar ibu negara baru-baru ini. Jom kita teliti komen mereka. - SYAHRIL/AIZZUL A. MAJID

Mulakan dengan diri sendiri

Posted: 21 Mar 2014 10:56 AM PDT

NIKMAT keseronokan ketika menonton konsert tetap terasa walaupun tidak mengambil sebarang jenis dadah yang jelas hanya membawa kesan buruk. - GAMBAR HIASAN

Tidak serik dengan pelbagai masalah penyalahgunaan dadah, kematian adalah penyelesaian bagi mereka yang berdegil. Baru-baru ini, Malaysia dikejutkan pula dengan kematian enam individu termasuk tiga orang gadis manakala tiga lagi lelaki kritikal akibat najis dadah.

Sebagai seorang yang waras, sukar untuk kita faham tujuan mereka mengambil dadah ketika menghadiri sebarang konsert atau festival. Mereka tetapi memilih untuk melanggar undang-undang dengan mengambil bahan terlarang.

Semua sedia maklum konsert Future Music Festival Asia (FMFA) 2014 sebuah acara antarabangsa, kejadian berkenaan telah mencalarkan imej negara yang terkenal sebagai sebuah negara selamat dan maju.

Belum selesai kes kehilangan pesawat MH370 yang disulami dengan pelbagai kisah sampingan, ditambah pula dengan ujian sedemikian rupa. Sedarlah masyarakat Malaysia bahawa dunia sedang memerhati kita.

Kesedihan yang melanda negara, malah dunia tidak sepatutnya ditambah dengan kematian generasi muda hanya kerana bahan yang semua tahu akan mengakibatkan berlakunya kematian atau membawa keburukan.

Tidak salah untuk berhibur, tetapi kita perlu mematuhi undang-undang negara dan masih mengamalkan budaya kita. Tidak perlu terikut-ikut dengan peminat konsert luar negara yang sememangnya terkenal dengan masalah dadah.

Kempen kesedaran sudah dilaksanakan sejak sekian lama, tetapi pengaruh dadah sukar untuk dibasmi. Pelancong asing juga tidak terkecuali apabila menggunakan kesempatan untuk mengedar dan mengambil dadah di negara kita.

Semua ini boleh dielakkan sekiranya kesedaran wujud dalam setiap diri masyarakat kita tentang bahaya dadah yang menjadi musuh di seluruh dunia. Bagi pihak ibu bapa pula, jangan sesekali mengambil endah tentang perkembangan anak-anak anda terutamanya dengan siapa anak anda bergaul.

Ingatlah, perjuangan membasmi dadah adalah satu perjuangan jangka masa panjang yang dilihat tidak mempunyai titik noktah. Jadi, mulakan daripada diri sendiri agar tidak terlibat dengan dadah.

NURLYDIA ATIKA IDRIS Tawau, Sabah

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved