Sabtu, 22 Mac 2014

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


17 rumah musnah dijilat api

Posted: 22 Mar 2014 11:20 AM PDT

Oleh ROSMAWATI SALIHIN
pengarang@utusan.com.my

Yahya Hussin (dua dari kiri) bertanyakan sesuatu kepada penduduk ketika melawat kawasan kebakaran di Kampung Pasir Putih, Putatan, Sabah, semalam. - UTUSAN/ROSMAWATI SALIHIN

KOTA KINABALU 22 Mac - Sebanyak 25 keluarga tinggal sehelai sepinggang selepas rumah mereka musnah dalam kebakaran di Kampung Pasir Putih, dekat sini awal pagi ini.

Kejadian kira-kira pukul 2.30 pagi itu memusnahkan sebanyak 17 buah rumah kayu yang didiami sejak puluhan tahun lalu.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Sabah, Nordin Pauzi berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan pada pukul 2.52 pagi dan tiga jentera dengan kekuatan 25 pegawai dan anggota dikejarkan ke tempat kejadian.

"Maklumat awal mendapati kebakaran berpunca daripada kelalaian salah seorang penghuni yang terlupa menutup dapur gas," katanya di sini hari ini.

Tambah Nordin, ketangkasan pihaknya berjaya mengawal api dari merebak ke penempatan lain.

Katanya, api berjaya dikawal kira-kira pukul 4.30 pagi dan tiada kemalangan jiwa dilaporkan berlaku dalam kejadian tersebut.

"Jumlah kerugian dan punca sebenar masih dalam siasatan," kata beliau lagi.

Sementara itu, Timbalan Ketua Menteri, Datuk Seri Yahya Hussin turut melawat mangsa kebakaran dan merakamkan ucapan takziah kepada mangsa.

Yahya yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Petagas berkata, beliau akan berbincang dengan kerajaan negeri dan Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan mengenai pembinaan sebuah balai bomba baharu di daerah Putatan.

"Daerah Putatan memerlukan sebuah balai bomba sendiri bagi menghadapi kecemasan terutamanya kejadian kebakaran serta insiden-insiden lain.

"Pembangunan yang pesat dan bilangan jumlah penduduk yang terus meningkat menuntut daerah Putatan mempunyai balai bomba sendiri bagi menampung keperluan semasa," katanya.

Beliau berkata, kesemua mangsa ditempatkan di penempatan sementara Dewan Kompleks Jabatan Belia dan Sukan Persekutuan (JBSP) negeri.

Lelaki bersenjatakan pistol rompak lima beranak

Posted: 22 Mar 2014 11:20 AM PDT

Goh Wong Leng memeriksa beberapa dokumen ketika ditemui selepas kejadian samun dan tembak di rumah ibunya di Jalan Kubang Pasu, Kota Bharu, Kelantan, semalam.

KOTA BHARU 22 Mac - Lima beranak warga emas bukan sahaja kerugian barangan berharga dan wang tunai, malah berdepan detik cemas apabila dua lelaki bersenjatakan pistol melepaskan tembakan ketika merompak rumah mereka di Jalan Kubang Pasu, di sini hari ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 1 pagi itu, tembakan yang dilepaskan salah seorang suspek yang memakai topi keledar tersebut terkena dinding dan almari namun kesemua mangsa tidak mengalami kecederaan.

Suspek dipercayai warga tempatan kemudiannya mengikat tiga daripada lima beranak itu sebelum menyelongkar rumah mereka untuk mencari barangan berharga.

Salah seorang mangsa, Goh Wong Leng, 61, memberitahu, rumah berkenaan didiami ibunya yang berusia 86 tahun bersama seorang kakak dan seorang adik lelaki yang lumpuh akibat strok.

Katanya, kejadian berlaku ketika dia dan seorang lagi kakaknya menziarahi ibu mereka selain mahu membersihkan rumah tersebut.

"Seorang lelaki bertopi keledar tiba-tiba masuk ke dalam rumah sebelum mengacukan sepucuk pistol dan mengarahkan saya menyerahkan barang berharga.

"Saya cuba berlindung di sebalik meja namun lelaki berkenaan melepaskan tembakan lalu terkena dinding dan almari di belakang saya.

"Seorang lagi lelaki masuk dan mengikat saya serta dua orang kakak sebelum menyelongkar rumah," katanya di sini hari ini.

Wong Leng berkata, suspek kemudian berjaya menemui beberapa berharga seperti telefon bimbit dan wang tunai RM500, melarikan diri bersama sebuah kereta Honda Accord kepunyaan adiknya.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah, Supritendan Idris Rafar mengesahkan menerima laporan mengenai kejadian yang menimpa mangsa.

"Kesemua mangsa yang berusia antara 60 tahun hingga 86 tahun itu tidak mengalami kecederaan namun semakan ke atas motosikal yang ditinggalkan dua suspek berkenaan mendapati nombor pendaftarannya palsu," katanya.

Idris berkata, kes disiasat mengikut Seksyen 3 Akta Senjata Api (Penalti Lebih Berat) 1971.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved