Sabtu, 21 Disember 2013

Utusan Online - Kota


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Kota


Bengkel Fiksyen Sains dapat sambutan

Posted: 21 Dec 2013 10:01 AM PST

Oleh MUZDALIFAH MUSTAPHA
pengarang@utusan.com.my

DR. KASSIM Thukiman (barisan kedua, tujuh kanan) dan Pengurus Kanan Penerbitan Utusan Publication & Distributions Sdn. Bhd., Faridah Shamsudin (barisan kedua, empat kanan) bersama peserta Bengkel Penulisan Novel Fiksyen Sains dan Teknologi UTM-Kumpulan Utusan 2013 di UTM, Jalan Semarak, Kuala Lumpur, semalam. - MINGGUAN/ ABDUL RAZAK LATIF

KUALA LUMPUR 21 Dis. - Bengkel Penulisan Novel Fiksyen Sains dan Teknologi anjuran Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan Kumpulan Utusan hampir ke penghujungnya apabila hari ini berlangsung siri keenam daripada tujuh siri keseluruhannya.

Seperti lima bengkel penulisan terdahulu, siri kali ini lebih menggalakkan peserta untuk hadir bagi mendapatkan pendedahan dalam menghasilkan karya menarik daripada para pembimbing yang terdiri daripada pakar penulis karya kreatif.

Bengkel hari ini berlangsung di UTM, Jalan Semarak, di sini.

Antara penceramah yang juga panel terlibat ialah Prof. Dr. Ahmad Zaki Abu Bakar, Prof. Dr. Wan Abu Bakar dan Prof. Madya Dr. Lim Swee Tin.

Lebih menarik, bengkel keenam ini disertai kumpulan pengkarya guru yang sememangnya antara pengikut dan peminat setia karya-karya sastera serta sains teknologi.

Pengarah Penerbit UTM Press, Dr. Kassim Thukiman berkata, usaha untuk membudayakan masyarakat mengenai sastera sains fiksyen ini adalah selaras dengan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) kerajaan Malaysia.

Kerana itu kata beliau, UTM dan Kumpulan Utusan meneruskan kelangsungannya agar pendidikan mengenai sastera-sains ini diperluaskan untuk dipopularkan dalam kalangan pelajar.

''Kita bukan sahaja mahu melihat siapa boleh menjadi penulis sastera-sains yang baik, malah melalui sayembara karya yang terbaik akan diangkat untuk dijadikan teks komponen sastera (Komsas) tingkatan dua dan empat.

''Antara novel yang telah dipilih melalui sayembara ini adalah Tawanan Komander Caucasus karya Ruzaini Yahya dan Di Sebalik Dinara tulisan Dayang Noor. Kedua-dua karya tersebut yang terpilih melalui siri sayembara pertama dan kedua amat menepati tema sebuah buku rujukan dalam pendidikan sastera negara,'' katanya di sini.

Sayembara kali ini menawarkan tiga hadiah utama dan tiga hadiah saguhati dengan pemenang pertama akan membawa pulang hadiah wang tunai sebanyak RM15,000, kedua RM10,000 serta ketiga RM5,000 manakala hadiah saguhati pula adalah sebanyak RM1,000 setiap satu.

Borang penyertaan dan syarat-syarat penyertaan boleh didapati di akhbar Utusan Malaysia tidak lama lagi selain di laman web www.penerbit.utm.my atau www.mybooks.com.my.

Tarikh tutup penyertaan sayembara ini adalah pada 30 Jun 2014.

Bengkel seterusnya akan diadakan di Universiti Utara Malaysia (UUM) pada 11 Januari 2014.

Kutipan tabung MRA-Utusan berterusan

Posted: 21 Dec 2013 10:02 AM PST

KUALA LUMPUR 21 Dis. - Misi bantuan kemanusiaan mangsa banjir oleh Malaysian Relief Agency (MRA) akan diteruskan dan tumpuan akan diberikan untuk memperbaiki peralatan berkaitan bagi membolehkan tenaga elektrik disalurkan ke masjid serta rumah-rumah ibadat yang lain.

Pengarah Eksekutif MRA, Mohd. Shahrulazilan Said berkata, pihaknya telah menghantar pasukan ke Kuantan bagi menjalankan kerja-kerja bantuan di sana serta menghantar satu pasukan lagi ke Kemaman, Terengganu untuk tujuan yang sama.

"Kira-kira 100 ahli MRA dan beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) lain sentiasa bersiap sedia untuk memberikan bantuan kepada mangsa banjir dan kami meminta supaya seluruh rakyat Malaysia mendoakan banjir gelombang kedua seperti yang diramalkan tidak berlaku," katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Sementara itu menurut Mohd. Shahrulazilan, kutipan Tabung Bencana Banjir MRA dengan kerjasama Utusan kini mencecah RM625,737.60.

"MRA berterima kasih atas sumbangan banyak pihak bagi membantu misi kemanusiaan kali ini dan berharap lebih ramai yang dapat tampil untuk menyumbang dalam tabung ini.

"Kami juga berharap ada pihak yang dapat membantu dari segi menyumbang barang-barang keperluan untuk para pelajar yang akan kembali ke sekolah bulan depan," katanya.

Mohd. Shahrulazilan berkata, orang ramai yang mahu menghulurkan bantuan boleh berbuat demikian menerusi akaun Maybank bernombor 5640-9820-6365 atas nama Malaysian Relief Agency.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved