Sabtu, 21 Disember 2013

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Libatkan diri dalam misi bantuan

Posted: 20 Dec 2013 10:46 AM PST

Remaja memainkan peranan penting dalam memberi khidmat kemanusiaan kepada yang memerlukan terutama kepada mereka yang terlibat dengan bencana alam. - Gambar hiasan

PELAJAR institusi pengajian tinggi tempatan (IPT) perlu berusaha untuk mengelakkan diri daripada terlibat dengan masalah sosial dan membuang masa tanpa arah tuju.

Buktikan juga kepada masyarakat bahawa generasi muda kini terutama golongan mahasiswa memiliki sikap prihatin terhadap insan yang ditimpa masalah.

Sebenarnya, banyak cara boleh dilakukan bagi menyalurkan bantuan kepada pihak yang memerlukan.

Ia boleh dilakukan melalui kerajaan, persatuan, kelab atau individu yang telah bertungkus-lumus melaksanakan objektif penganjuran program masing-masing.

Kebanyakan bantuan berkenaan boleh diberikan dalam bentuk barangan dan juga wang, tetapi alangkah baiknya jika anda membantu dalam bentuk tenaga, misalnya mengagihkan bantuan dan sumbangan barangan yang telah dikumpul serta membersihkan kawasan yang ditimpa musibah banjir.

Pada waktu kini, negara jiran kita iaitu Filipina dilanda musibah akibat taufan Haiyan. Penduduk menderita kehilangan nyawa dan harta benda. Ia berlaku di luar negara dan kita telah pun menghulurkan bantuan yang sewajarnya kepada negara tersebut.

Dalam pada itu, jangan dilupakan pula bencana yang menimpa negara sendiri. Dalam kita menderma untuk orang luar, alangkah baiknya jika kita dapat menghulurkan bantuan untuk rakyat negara sendiri.

Justeru itu, bencana banjir besar yang melanda negeri-negeri di pantai Timur baru-baru ini sewajarnya mendapat perhatian daripada pelbagai pihak.

Luangkanlah masa untuk kita melawat mangsa-mangsa banjir dan bantu mereka mengikut kemampuan sendiri.

Anda sepatutnya berasa bersalah sekiranya anda hanya tahu berseronok dan banyak menghabiskan masa untuk melepak bersama rakan-rakan, sedangkan ketika itu ada dalam kalangan kita yang sedang bersedih akibat dilanda banjir.

Apa kata anda membuat perancangan bersama rakan-rakan untuk pergi ke negeri-negeri yang ditimpa musibah banjir bagi menghulurkan bantuan.

Setibanya di sana, anda boleh melihat sendiri dan belajar untuk bersyukur dengan kehidupan yang dinikmati sekarang. Jangan biarkan mereka terus bersedih. Anda yang merupakan sebahagian daripada generasi muda seharusnya menyokong mereka untuk terus tabah bagi memulakan hidup baharu.

Hari ini, mereka ditimpa musibah. Kita tidak tahu, pada masa akan datang, bencana apakah yang bakal menimpa diri kita pula. Dengan kesempatan ini, belajar daripada pengalaman yang mungkin anda sendiri tidak pernah lalui sebelum ini.

MUDZILL ZULKIFLI

Pulau Pinang

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved