Sabtu, 21 Disember 2013

Utusan Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Hiburan


Berbasikal banyak manfaatnya

Posted: 21 Dec 2013 04:45 AM PST

Oleh Mohamad Ariff Mohd Yusof
Gambar Wahidah Zainal

SERING mencari peluang berbasikal bersama rakan-rakan lain walaupun mempunyai jadual ketat sebagai seorang anak seni.

BERGELAR sebagai seorang artis tidak menghalang golongan ini untuk menceburi bidang lain kerana setiap orang ada hobi dan minat tersendiri.

Bagi pelakon dan juga penyanyi, Ayda Jebat, 21, kesihatan adalah sesuatu yang harus diutamakan dalam mencapai kualiti dari segi kerjaya yang diceburi.

Kata Ayda, apa guna jika ada banyak wang tapi tidak mempunyai kesihatan untuk menjalani kehidupan.

Bagi memperoleh kesihatan yang baik, figura cantik ini begitu berminat dengan aktiviti berbasikal terutamanya menunggang basikal fixed gear bike (fixie).

Minat terhadap sukan ini bermula sejak dua tahun lalu ketika sukan ini mendapat tempat di hati golongan muda.

Sering kali saya lihat kelompok berbasikal ini di mana-mana sahaja terutamanya sekitar bandar Kuala Lumpur. Bermula dari itu, saya terus berminat untuk mendalami sukan berbasikal ini. Malah, sukan ini sangat mudah, tidak perlu ada pakaian khusus, boleh pakai apa sahaja. Selain beroleh manfaat dari segi kesihatan, aktiviti berbasikal ini sedikit sebanyak membantu saya melepaskan tekanan dalam kerja seharian.

Daripada kita buang masa dengan aktiviti tidak berfaedah, apa salahnya jika kita dapat buat dua perkara dalam satu masa. Selain sihat, kita masih juga dapat menikmati waktu berkualiti dengan rakan-rakan lain. Tidaklah kita duduk di gerai-gerai makan dan akhirnya semua sibuk dengan telefon bimbit masing-masing," jelasnya berseloroh.

Menurut gadis ini lagi, jika ada kesempatan , dia akan menunggang basikal bersama rakan-rakan yang lain.

Jadual sebagai seorang artis sememangnya padat. Orang nampak kita berlakon dan menyanyi seperti sesuatu yang mudah dilakukan. Namun tugas berat artis dalam menyampaikan kehendak peminat memang sukar sehingga menyebabkan tekanan untuk kami beri apa yang peminat mahu.

Bila saya pulang dari sebarang aktiviti lakonan, saya akan ambil masa untuk menunggang fixed gear bike bersama rakan-rakan yang lain. Bila seharian bekerja, berhadapan kamera dan lampu di set penggambaran, tekanan tersebut diredakan dengan mengayuh basikal bersama rakan-rakan walaupun tidak lama," katanya ketika ditemui di set penggambaran Ride di Check Point Zero baru-baru ini.

Bukan sekadar aktiviti riadah

Semenjak sukan berbasikal ini mula mendapat perhatian umum sekitar lima tahun kebelakangan ini, pelbagai jenis jenama diperkenalkan. Bagi Ayda, sukan ini tidak dilihat sebagai riadah sahaja kerana dia begitu meminati sukan tersebut.

Setiap orang ada hobi tersendiri, dan ada yang sanggup berbelanja besar untuk memenuhi hobi tersebut. Sebagai seorang penunggang yang baru sahaja menceburi bidang tersebut, saya tidak terburu-buru untuk membeli basikal yang mahal. Menyentuh tentang harga pula, ada yang mahal serta ada yang murah. Bagi saya, buat masa ini, saya masih lagi menggunakan fixed gear bike untuk kategori permulaan sahaja, sekitar harga RM600.

Sukan ini bukan sahaja memberi fokus terhadap basikal tersebut, tetapi apa yang lebih penting adalah cara kita mengawal mental untuk menerima tekanan ketika mengayuh, mempunyai hati yang cekal untuk sentiasa kekal positif dan tidak mudah putus asa serta melatih fizikal menjadi lebih sihat dan cergas," katanya yang turut mempunyai tiga buah fixed gear bike setakat ini.

Mudah dan senang diselenggara

Tidak seperti sukan-sukan lain yang banyak menggunakan jentera bermotor, sukan fixed gear bike tampak lebih mudah. Sebelum mula menunggang, setiap penunggang haruslah memeriksa terlebih dahulu basikal yang hendak ditunggang.

Setiap minggu saya akan pastikan tayar yang digunakan bersesuaian dan tidak mempunyai masalah, periksa rantai supaya tidak terlalu kendur. Cara mengayuh juga penting, tidak boleh secara sesuka hati, jika tidak kita akan cepat penat. Sebagai contoh, teknik pernafasan ketika mendaki bukit harus diberi perhatian supaya kayuhan berjalan lancar.

Jika ada masa, saya dan beberapa rakan lain akan menunggang pada setiap hujung minggu. Antara lokasi-lokasi yang sering menjadi tumpuan adalah sekitar bandar raya Kuala Lumpur, seperti Kuala Lumpur Convention Centre (KLCC) , Dataran Merdeka, dan banyak lagi," katanya yang turut memegang watak sebagai Juju dalam drama Ride yang bakal menemui peminat pada Januari 2014.

Tidak tinggal bidang nyanyian

Dikenali melalui rancangan realiti terbitan Astro, Akademi Fantasia musim kesembilan, Ayda sama sekali menafikan bahawa dia akan meninggalkan seni suara yang telah banyak mengangkat nama beliau.

Buat masa ini, saya lebih menumpukan kepada lakonan. Jadual buat masa ini agak ketat, kerana saya baharu sahaja pulang dari Korea dan Indonesia bagi sesi penggambaran untuk filem seterusnya seperti Aku Ada Wali dan Cinta Antara Kita.

Saya tidak akan tinggalkan bidang nyanyian kerana lagu terbaharu saya bersama Cat Farish masih dalam proses penghasilan. Cuma sekarang, tawaran berlakon hadir lebih banyak berbanding tawaran untuk menyanyi. Mungkin orang nampak bakat lakonan saya lebih menyerlah," katanya.

EXO cerita pengalaman

Posted: 21 Dec 2013 04:45 AM PST

Noona Kha-dijah

EXO, antara kumpulan yang popular masa kini.

ANGGOTA kumpulan EXO, Baekhyun, D.O, Luhan dan Chen yang menjadi tetamu untuk program Cultwo Show baru-baru ini telah bercerita tentang pengalaman awal mereka sebagai artis.

Menurut Baekhyun, dia dipilih menjadi anggota kumpulan EXO selepas menjalani sesi uji bakat yang diadakan di tepi jalan.

Saya sertai EXO selepas uji bakat yang berlangsung di hadapan Seoul Institute of Arts. Waktu itu saya baharu selesai menduduki peperiksaan.

Pertama kali bertemu dengan anggota EXO, saya terpegun kerana ketampanan mereka terserlah," katanya.

Sementara itu, Luhan juga memberitahu yang dia dipilih sewaktu uji bakat yang diadakan di tempat terbuka.

Waktu itu, saya sedang berjalan di Myungdong dan menjadi penyanyi adalah impian saya sejak dulu. Kebetulan ada uji bakat di jalan situ, saya pun cuba nasib.

Biarpun saya tidak tahu bercakap Korea ketika itu tetapi saya belajar bahasa Korea selama lima tahun dan sekarang, saya sudah fasih," katanya penuh bangga.

Dalam pada itu, D.O pula dipilih menjadi anggota EXO selepas menyertai satu pertandingan nyanyian dan Chen dipilih melalui uji bakat yang dicadangkan oleh kawan-kawannya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved