Isnin, 23 Disember 2013

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Rakyat Palestin sengsara berdepan musim sejuk luar biasa

Posted: 23 Dec 2013 02:04 AM PST

KOTA BHARU 23 Dis. - Rakyat Malaysia diminta terus menghulurkan bantuan kepada penduduk Palestin yang kini mengalami musim sejuk luar biasa, sekali gus menambah kesengsaraan mereka yang ditindas rejim Zionis.

Presiden Cakna Palestin, Wan Mohd. Sharafi Wan Mustaffa berkata, keadaan di Palestin yang sudah sedia kritikal terutamanya sejak kejatuhan bekas Presiden Mesir, Dr. Mohamed Mursi, kini semakin teruk dengan bekalan elektrik sering terputus, kekurangan bahan mentah, bahan bakar kenderaan yang dicatu serta bekalan ubat-ubatan yang terhad.

Jelasnya, penduduk amat terdesak untuk mendapat bantuan masyarakat antarabangsa lebih-lebih lagi di musim sejuk ini yang suhunya menurun sehingga -5 darjah Celcius.

"Situasi musim sejuk kali amat luar biasa bersama hujan yang turun dengan lebat mengakibatkan kebanyakan kawasan di Gaza, Palestin mengalami banjir.

"Kebanyakan penduduk tinggal di dalam khemah tanpa alat pemanas, selimut, air panas dan bekalan makanan yang sedikit dan ribuan menumpang di bawah pokok zaitun kerana kem pelarian tidak lagi mampu menampung kemasukan pelarian di mana sebahagiannya rosak akibat dipukul ribut.

"Inilah masanya untuk rakyat Malaysia yang prihatin untuk menunjukkan kebersamaan kita dengan perjuangan dan penderitaan rakyat Palestin. Walaupun kita tidak merasai apa yang dialami oleh mereka, setidak-tidaknya bantuan kita dapat meredakan suasana yang dialami oleh mereka," katanya di sini hari ini. - UTUSAN ONLINE

Krismas: Pengguna LSA dapat diskaun tol 20 peratus

Posted: 23 Dec 2013 12:43 AM PST

KUALA LUMPUR 23 Dis. - Kesas Sdn Bhd, pemegang konsesi Lebuhraya Shah Alam (LSA) menawarkan diskaun tol sebanyak 20 peratus kepada pengguna sempena perayaan Hari Natal.

Diskaun ini adalah bagi kenderaan kelas satu dan akan berkuat kuasa pada 25 Disember dari pukul 12.01 tengah malam hingga 11.59 tengah malam.

Dalam satu kenyataan hari ini, Kesas berkata dalam tempoh diskaun itu, kadar tol bagi pengguna jalan raya LSA ialah sebanyak RM1.60 berbanding kasar biasa RM2.

"Diskaun ini adalah sebahagian daripada tanggungjawab sosial korporat kepada pengguna jalan raya LSA dan juga untuk menyokong inisiatif kerajaan," kata Ketua Pegawai Eksekutif Kesas, Imran Gulcharan. - BERNAMA

PM, isteri tunai umrah sempena lawatan ke Arab Saudi

Posted: 22 Dec 2013 11:39 PM PST

NAJIB Razak (tengah) dan isteri, Rosmah Mansor (dua kiri) ketika bertawaf mengelilingi Kaabah bagi menyempurnakan ibadah umrah di Mekah, malam tadi. - BERNAMA

MEKAH 23 Dis. - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri Datin Seri Rosmah Mansor menunaikan ibadah umrah di Masjidil Haram di sini pada Ahad malam.

Najib memulakan tuntutan ibadah itu dengan bertawaf mengelilingi Baitullah, sebanyak tujuh kali bersama Rosmah.

Selesai bertawaf, perdana menteri dan isteri mengerjakan solat sunat tawaf sebelum melakukan ibadah Saie dan bertahallul.

Dalam kesibukannya sebagai perdana menteri, Najib telah ke tanah suci menunaikan ibadah haji bersama Rosmah pada 2011.

Dan semalam, Najib diberi layanan berstatus tetamu negara di Madinah untuk lawatan kerja empat harinya di Arab Saudi.

Pada pagi Isnin, perdana menteri bertemu rakyat Malaysia di Restoran D'Saji dalam suasana santai sambil bersarapan. - BERNAMA

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved