Selasa, 8 Oktober 2013

Utusan Online - Luar Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Luar Negara


OPCW mahu hantar lebih ramai pakar senjata kimia ke Syria

Posted: 08 Oct 2013 10:14 AM PDT

AMSTERDAM 9 Okt. - Pemerhati senjata kimia dunia akan menghantar lebih banyak pakar pemeriksa ke Syria untuk membantu memusnahkan simpanan senjata toksik yang dimiliki oleh Presiden Bashar al-Assad.

Ketua Pengarah Pertubuhan bagi Pencegahan Senjata Kimia (OPCW), Ahmet Uzumcu dalam satu kenyataan berkata, Syria telah `melakukan satu permulaan yang baik dalam proses yang memakan masa yang panjang dan sukar.

OPCW bulan lalu menerima laporan dakwaan bahawa wujudnya senjata kimia milik Syria dan telah menghantar pasukan pemeriksa pertamanya baru-baru ini. - REUTERS

Ikhwanul Muslimin bukan lagi NGO yang sah

Posted: 08 Oct 2013 10:12 AM PDT

KAHERAH 9 Okt. - Kabinet Mesir hari ini mengarahkan pihak berkuasa supaya menyingkirkan pergerakan Ikhwanul Muslimin daripada senarai pertubuhan bukan kerajaan (NGO) sah mengikut perintah kehakiman, lapor media negeri.

Penyingkiran itu berlaku selepas mahkamah Mesir bulan lalu mengharamkan pergerakan tersebut daripada beroperasi dan turut mengarahkan aset mereka dirampas, susulan kekecohan yang dilakukan oleh Ikhwanul Muslimin selepas pihak tentera menggulingkan bekas Presiden, Mohammed Mursi.

Pada 23 September lalu, mahkamah juga telah mengharamkan mana-mana institusi yang mempunyai kaitan dengan kumpulan tersebut. - AFP

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved