Selasa, 8 Oktober 2013

Utusan Online - Kota


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Kota


HSA beroperasi Jun 2014

Posted: 07 Oct 2013 12:12 PM PDT

Oleh ABDUL YAZID ALIAS
kota@utusangroup.com.my

Fadillah Yusuf memukul gong sebagai tanda perasmian Konvensyen Antarabangsa Juruukur Bahan 2013 di Shah Alam semalam.

SHAH ALAM 7 Okt. - Hospital Shah Alam (HSA) dijangka akan memulakan operasi memberi perkhidmatan kesihatan kepada orang ramai di bandar raya ini termasuk kawasan sekitarnya bermula Jun tahun depan.

Menteri Kerja Raya, Datuk Fadillah Yusof berkata, jangkaan itu dibuat susulan daripada perkembangan terbaharu projek HSA ketika ini yang sedang dalam fasa pemasangan serta proses ujian peralatan.

"Bangunan hospital telah siap dan sekarang ini kerja-kerja lebih banyak tertumpu kepada membawa masuk peralatan kesihatan. Pada masa sama proses ujian turut dilakukan terhadap peralatan tersebut.

"Kerja-kerja memasukkan peralatan dan ujian dilakukan secara bersama di antara Kementerian Kerja Raya dan Kementerian Kesihatan. Kami jangkakan pada Jun tahun depan baru boleh lancarkan HSA," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Konvensyen Antarabangsa Juruukur Bahan 2013 di Hotel Bluewave, di sini hari ini.

Yang turut hadir ialah Ketua Setiausaha Kementerian Kerja Raya, Datuk Himmat Singh; Presiden Lembaga Juruukur Bahan Malaysia, Datuk Sr. Abdul Manaf Hashim; dan Presiden Institut Juruukur Diraja Malaysia, Sr. P. Tangga Peragasam.

Fadillah berkata, jangkaan operasi bermula Jun depan itu bergantung kepada jumlah dan jenis peralatan yang dimasuk ke hospital tersebut.

Ditanya sama ada projek tersebut membabitkan kos tambahan, beliau berkata, setakat ini kosnya masih pada anggaran yang sama iaitu RM482.6 juta.

Projek pembinaan HSA dimulakan pada 15 November 2007 di atas tanah seluas 12.2 hektar dan sepatutnya siap pada 25 Jun 2011.

Bagaimanapun, projek itu disenaraikan antara 97 projek sakit yang telah diambil tindakan oleh kerajaan Pusat ekoran ketidakupayaan kontraktor asal.

Berikutan itu, projek hospital yang mempunyai 300 katil itu terpaksa ditenderkan semula pada 4 November 2010 dengan kerajaan melantik sebuah kontraktor penyelamat.

Lebih banyak acara sukan antarabangsa di KL

Posted: 07 Oct 2013 12:12 PM PDT

Acara Powerboat RC turut memeriahkan Festival Air dan Udara Kuala Lumpur 2013 di Taman Tasik Metropolitan, Kuala Lumpur kelmarin.

KUALA LUMPUR 7 Okt. - Pelbagai acara sukan dan rekreasi bertaraf antarabangsa akan diadakan di sekitar ibu negara bagi menjadikan bandar raya ini tumpuan pelbagai aktiviti yang akan menarik perhatian warga kota dan pelancong asing.

Datuk Bandar, Datuk Seri Ahmad Phesal Talib berkata, Kuala Lumpur mempunyai pelbagai sumber alam semula jadi yang boleh dimanfaatkan untuk tujuan pelbagai perlumbaan termasuk sukan air dan udara.

"Ini sebagaimana kita menjayakan perlumbaan Powerboat F3000 dan Powerboat Kawalan Jauh (RC) yang berjaya menarik perhatian dan kehadiran beribu warga Kuala Lumpur dan pelancong.

"Begitu juga pelbagai acara sukan air dan udara bakal diadakan termasuk pertunjukkan paramotor, pesawat ringan, helikopter dan payung terjun tanpa perlu pergi jauh sehingga keluar dari ibu kota," katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan Festival Air dan Udara Kuala Lumpur 2013 yang pertama kali diadakan di sini.

Acara itu berlangsung di Taman Metropolitan, Kepong semalam.

Pelbagai acara yang menarik perhatian penonton diadakan dalam festival itu, terutama perlumbaan Powerboat RC dan Powerboat F3000 yang disertai 25 buah bot berkuasa tinggi dari lima buah negara iaitu China, Belarus, Australia, Singapura dan Malaysia.

Festival ini diadakan sempena Persidangan Agung Persekutuan Sukan Udara Dunia (FAI) ke-107 selama dua hari yang berakhir semalam. Persidangan yang pertama kali berlangsung di ibu negara itu dihadiri hampir 200 delegasi dari 50 buah negara.

Ahmad Phesal berkata, pada 20 hingga 23 November akan datang akan diadakan acara yang paling menarik perhatian orang ramai, iaitu World Strong Man Championship yang akan diadakan di Dataran Merdeka.

"Acara bagi menunjukkan bakat dan kekuatan luar biasa manusia yang didatangkan khas dari Eropah Timur dengan kerjasama Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) itu dijangka bakal menarik perhatian warga kota malah terdapat juga acara melibatkan warga tempatan bagi menunjukkan kekuatan luar biasa mereka," katanya.

Cukai pintu tetap dinilai semula walau ada pihak bantah

Posted: 07 Oct 2013 12:12 PM PDT

KUALA LUMPUR 7 Okt. - Penilaian semula cukai taksiran terhadap kira-kira 500,000 pegangan unit hartanah di ibu negara akan tetap diteruskan walaupun dibantah beberapa pihak tertentu.

Datuk Bandar, Datuk Seri Ahmad Phesal Talib berkata, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) akan tetap melaksanakan penilaian itu dan akan diumumkan pada Januari tahun depan.

"Walaupun ada pihak yang meminta supaya perkara tersebut tidak dilakukan oleh DBKL kerana bimbang akan berlaku kenaikan cukai dan sebagainya tetapi kami tetap melakukan penilaian sehingga diumumkan kelak pada Januari 2014," katanya.

Menurutnya penilaian tersebut akan mengambil kira pelbagai faktor terutamanya sosio, ekonomi malah faktor politik bagi memastikannya tidak akan membebankan mana-mana pihak.

"Penilaian akan dibuat dengan teliti dan tidak sewenang-wenangnya cukai taksiran itu akan dinaikkan tanpa mengambil kira pelbagai perkara dan pandangan pelbagai pihak," katanya selepas merasmikan Festival Air dan Udara Kuala Lumpur 2013 di Taman Metropolitan, Kepong semalam.

Pada 1 Oktober lalu, Ahmad Phesal berkata penilaian semula cukai taksiran terhadap 500,000 pegangan unit hartanah perlu dilakukan untuk menyelaras dan mengemas kini kepada paras nilai pasaran hartanah semasa.

Menurut beliau, kali terakhir cukai taksiran ke atas unit-unit hartanah berkenaan dilakukan ialah 21 tahun lalu.

Katanya, setelah 21 tahun tidak dilaksanakan, penilaian semula itu perlu kerana ketidakseimbangan dalam nilai tahunan yang merupakan asas penentuan cukai taksiran di sesuatu kawasan perlu diperbetulkan.

Beliau menjelaskan, langkah itu akan membolehkan DBKL meningkatkan hasil penda patan yang boleh membantu memberikan perkhidmatan perbandaran yang lebih baik kepada warga kota ekoran sumber kewangan yang kukuh.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved