Selasa, 3 September 2013

Utusan Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Sukan


PSM kena tempelak lagi

Posted: 03 Sep 2013 11:11 AM PDT

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN
dayne.ghazali@utusan.com.my

Khairy Jamaluddin

KUALA LUMPUR - ''Sampai bila kita hendak guna alasan bila kalah, kita hendak meminta duit yang lebih lagi, " demikian teguran pedas Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin kepada Persatuan Sepaktakraw Malaysia (PSM).

Khairy menegaskan, tindakan menyekat bantuan kepada badan sepaktakraw kebangsaan itu bukan satu tindakan kejam, sebaliknya beliau hanya mahu ketelusan.

Tindakan menyekat peruntukan kewangan itu dibuat selepas skuad sepak takraw mendapat aib di tangan Korea Selatan pada perlawanan akhir Siri Super ISTAF, Ahad lalu.

Kata-kata Khairy itu juga jelas sebagai satu peringatan kepada PSM yang sebelum ini difahamkan turut mahu memohon peruntukan RM8.8 juta daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, bulan lalu melalui Presidennya, Datuk Ahmad Ismail.

Jelasnya lagi, PSM perlu bersikap telus dengan menjelaskan ke mana semua wang dibelanjakan selama ini untuk pembangunan sepaktakraw negara tetapi hasilnya tetap begitu serta tidak setimpal dengan sejumlah pelaburan yang telah dikeluarkan selama ini.

''Saya faham mungkin kita mempunyai pelbagai pandangan apabila saya membuat keputusan sebegini tetapi kita kena ada ketelusan, dalam soal ini saya tidak nampak itu pada PSM, perancangan mereka perlu jelas dengan apa yang mereka belanjakan selama ini.

''Para pemain telah dibantu sebelum kejohanan untuk berlatih di Thailand tetapi tidak nampak hasilnya dan saya sendiri tidak tahu apa bentuk latihan yang mereka lakukan semasa di sana.

''Saya akan menunggu laporan yang dikemukakan secara keseluruhan kerana keputusan yang diharapkan nampaknya tidak setimpal berbanding pelaburan, jadi amat wajar kami membuat keputusan sedemikian.

''Mereka perlu ingat sukan sepaktakraw sentiasa mempunyai tempat di hati rakyat kerana ini merupakan sukan asal dari negara kita, " tegas Khairy pada sidang akhbar mesyuarat ahli jawatankuasa tertinggi Sukan Malaysia di Majlis Sukan Negara (MSN), semalam.

Khairy pada Isnin lalu membuat keputusan drastik untuk menyekat peruntukkan kepada PSM sambil menyifatkan kekalahan kepada Korea sebagai satu perkara yang tidak masuk akal.

Tambah Khairy, apa yang beliau lakukan bukan satu tindakan tergesa-gesa, sebaliknya memang wajar kerana setiap persatuan wajar bertanggungjawab dengan peruntukan yang diberikan oleh kerajaan.

''Ini bukan kita mahu menghukum tetapi satu langkah drastik bagi memastikan ada nilai ketelusan daripada semua persatuan sukan di mana semua wang itu dibelanjakan.

''Buat pemain, jangan bimbang, kebajikan mereka tetap akan dijaga cuma kami mahu mengkaji semula peruntukan yang diberikan kepada PSM selama ini.

''Saya sendiri akan tulis surat kepada PSM dan menerangkan tindakan yang saya ambil, ini bukan satu tindakan kejam..harap semua pihak faham, " katanya lagi.

Barulah namanya profesional

Posted: 03 Sep 2013 11:11 AM PDT

Oleh FERZALFIE FAUZI
ferzalfie.fauzi@utusan.com.my

PETALING JAYA - Selepas menerima banyak kritikan dan kecaman terhadap mutu pengadilan liga tempatan, Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) dijangka memasuki satu fasa baharu dalam usaha 'memprofesionalkan' sepenuhnya Liga Malaysia dengan bakal melantik 10 pengadil profesional untuk mengendalikan perlawanan musim depan.

Buat permulaan, semua pengadil tersebut hanya akan mengendalikan perlawanan melibatkan Liga Super, sebelum ia dikembangkan kepada pertandingan lain.

Setiausaha Agung FAM, Datuk Hamidin Mohd. Amin berkata, isu pengadil profesional telah dibahaskan oleh Jawatankuasa Pengadilan dan Mesyuarat Jawatankuasa Pertama Setiausaha Ahli Gabungan FAM semalam, di mana ia mendapat reaksi positif.

Begitupun perkara itu perlu diperhalusi sedalam-dalamnya sebelum dilaksanakan, tahun depan.

"Kita mahu wujudkan satu kumpulan kecil terlebih dahulu, mungkin melibatkan 10 pengadil profesional untuk mengadili perlawanan Liga Super musim depan dan selepas itu bilangan mereka akan bertambah.

"Perkara itu bagaimanapun melibatkan kos dan kursus tambahan. Ia umpama pemain bola sepak profesional, di mana gaji mereka akan dibayar oleh FAM," katanya pada sidang media selepas mesyuarat tersebut semalam.

Jelasnya, ketika ini Jawatankuasa Pengadilan sedang membuat struktur dengan mendapatkan pandangan daripada Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC), negara-negara jiran serta Liga J (Jepun).

"Dalam tempoh sebulan kita akan mendapat strukturnya dan sekarang ini kita masih melakukan beberapa kajian, termasuk melihat negara yang telah menggunakan pengadil profesional. Kita bukan hendak melantik semua, cuma dalam perkara ini FAM tidak boleh hanya duduk statik sahaja, kami memerlukan idea selepas penyokong dan pasukan telah menyatakan beberapa kelemahan pengadil kebelakangan ini.

"Zaman berubah kita perlu berubah, kita perlu mempunyai pilihan untuk perkara ini, jadi kita lantik 10 pengadil profesional terlebih dahulu. Jika tidak sesuai kita tengok pilihan lain pula selain kursus serta latihan yang lebih kerap. Idea ini adalah untuk memastikan kesilapan daripada corak pengadilan minimum," katanya.

Jumaat lalu Presiden Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ), Tunku Ismail Sultan Ibrahim menyuarakan kesanggupan beliau untuk membelanjakan wang sendiri bagi membayar khidmat pengadil profesional yang mengadili perlawanan Liga Malaysia (Liga M) seandainya FAM tidak mampu membiayai gaji mereka.

Hamidin turut menjelaskan bahawa pengumuman pengadil dalam tempoh tiga hingga lima hari lebih awal sebelum sesuatu perlawanan adalah perkara yang tidak boleh dielakkan, meskipun mengakui ada risiko seseorang pegawai perlawanan itu dihampiri bookie

"Suka atau tidak, seseorang pengadil akan dilantik beberapa hari lebih awal. Kita kena ingat mereka datangnya daripada pelbagai latar belakang pekerjaan lain seperti guru, polis, malahan ada yang datang jauh dari Sabah dan Sarawak, jadi mereka perlu memohon cuti masing-masing. Kita juga perlu uruskan penerbangan mereka dan sebagainya.

"Bagaimanapun, jawatankuasa pengadil sentiasa memantau dan memastikan bahawa pelantikan pengadil adalah telus."

Sementara itu, Mesyuarat Jawatankuasa Pertama Setiausaha Ahli Gabungan FAM juga telah membincangkan tentang penswastaan Liga M pada 2015 dan ia juga mendapat pandangan positif dalam semua badan bola sepak negeri.

"Mungkin akan ada beberapa lagi mesyuarat dan sesi percambahan media pada bulan depan dan November mengenai perkara ini, FAM pula sentiasa mengemaskini perkara ini dari masa ke semasa," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved