Selasa, 3 September 2013

Utusan Online - Luar Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Luar Negara


11 penyokong Mursi dihukum penjara seumur hidup

Posted: 03 Sep 2013 11:17 AM PDT

KAHERAH 4 Sept. - Sebuah mahkamah tentera Mesir semalam menjatuhkan hukuman penjara seumur hidup terhadap 11 penyokong bekas Presiden Mursi atas kesalahan menyerang pihak tentera.

Sumber tentera melaporkan, kesemua tertuduh didapati mencederakan tujuh tentera dengan lastik dan melontar bom petrol ke arah bangunan tentera di bandar Suez pada 14 Ogos lalu.

Pada tarikh yang sama, tentera melancarkan operasi pembersihan di dua kem penyokong Mursi yang menuntut kerajaan sementara mengembalikan semula kuasa bekas Presiden itu.

Dalam pada itu, mahkamah turut mengarahkan penutupan stesen televisyen milik pergerakan Ikhawanul Muslimin dan al-Jazeera di Mesir kerana menyampaikan maklumat yang salah tentang krisis di negara ini. - REUTERS

Presiden Somalia terselamat dalam serangan hendap militan

Posted: 03 Sep 2013 11:16 AM PDT

MOGADISHU 4 Sept. - Presiden Somalia terselamat dalam satu serangan hendap yang dilancarkan militan yang mempunyai kaitan dengan pengganas al-Qaeda, ketika beliau diiringi konvoi tentera di sini semalam.

Cubaan membunuh Presiden Hassan Sheikh Mohamud berlaku apabila militan al-Shabaab melancarkan serangan roket ke arah konvoi tersebut ketika menghampiri pekan Marka, selatan Mogadishu.

Pegawai polis tempatan, Abdikadir Mohamed yang mengesahkan kejadian tersebut berkata, Hassan terselamat dalam serangan itu dan selamat tiba di Marka tanpa sebarang kecederaan.

Pejabat Presiden bagaimanapun enggan mengulas lanjut tentang insiden berkenaan. - REUTERS

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved