Selasa, 3 September 2013

Utusan Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Hiburan


Tonton

Posted: 03 Sep 2013 12:31 AM PDT

KUALA LUMPUR 3 Sept. - Pemuda UMNO Malaysia dan Persatuan Seniman Malaysia (Seniman) akan mengadakan tayangan khas filem Tanda Putera di pawagam Cathay di Cineleisure, The Curve, Mutiara Damansara, Petaling Jaya pada pukul 8.30 malam ini.

Menurut Presiden Seniman, Zed Zaidi, tayangan filem itu secara percuma dibiayai sepenuhnya oleh Biro Kebudayaan dan Kesenian Pemuda UMNO Malaysia sebagai tanda sokongan terhadap filem itu selain bagi menyemarakkan lagi kempen bulan kemerdekaan yang ke-56 negara.

"Tayangan filme itu di bawah seliaan Jamawi Jaafar yang terletak di bawah biro itu. Ramai pelakon Tanda Putera seperti Zizan Nin, Rusdi Ramli dan pengarahnya, Datin Paduka Shuhaimi Baba akan hadir. Tayangan terhad untuk 300 penonton," katanya kepada Utusan Online hari ini. - UTUSAN ONLINE

Mencabar diri

Posted: 02 Sep 2013 10:57 PM PDT

Oleh GARRET DAWUM
garret.dawum@utusan.com.my
Gambar ZAKARIA IDRIS

SENTIASA bergerak dalam kumpulan untuk menyemarakkan Makyung.

PENGORBANAN yang dilakukannya dalam memasyhurkan kembali seni tradisi Makyung sangat besar. Soal dan kehendak keluarga juga sanggup diketepikan.

"Dulu, ayah dan ibu melarang saya untuk bergiat dalam dunia seni persembahan. Malah, abang saya sendiri juga melarang saya untuk 'beraksi' di atas pentas. Seni bukanlah keutamaan keluarga kami.

"Keluarga lebih suka jika saya memilih menjadi seorang arkitek. Namun, demi cita-cita dan usaha saya untuk memartabatkan seni negara, saya sanggup melupakan hasrat ayah dan ibu, demi untuk bergiat dalam seni Makyung.

"Sehingga ada satu masa, ayah mempersoalkan kehendak saya untuk menjadi penggiat seni. Mampukah saya berjaya dalam bidang itu? Kata ayah kepada saya. Bolehkan saya mencari makan dengan berseni. Tetapi saya cuba dan berusaha untuk tidak terus berpaling ke belakang.

"Saya mulakan niat suci saya untuk mengenali Makyung sewaktu mengikuti pengajian di Universiti Sains Malaysia (USM) hingga sekarang," luah pelapis makyung negara, Rosnan Abdul Rahman.

Sememangnya, Rosnan, 41, tidak berputus asa dalam memperjuangkan keunikan dan kesenian yang ada dalam Makyung. Bergiat aktif dalam Makyung sejak usia 24 tahun, Rosnan sudah menyertai banyak persembahan Makyung.

"Entah kenapa saya terlalu meminati makyung pada mulanya pun saya tidak tahu.

"Hal ini mungkin juga disebabkan galur salasilah keluarga saya yang juga merupakan pemain Makyung Kedah.

"Nenek saya, Che Mah Saman adalah seorang primadona Makyung Kedah yang terkenal sekitar awal tahun 1920 berasal dari Pattani," ujarnya bangga.

Menceritakan pengalamannya bergiat aktif dalam Makyung, pernah sekali dirinya dipukul oleh ayah ketika berada dalam darjah tiga kerana bermain wayang kulit.

Menurut Rosnan, ayahnya berbuat demikian kerana menganggap semua itu mempunyai ritual.

"Sama juga dengan persembahan Makyung. Keluarga melarang kerana Makyung dianggap sebagai satu bentuk persembahan yang memerlukan kita mempunyai ilmu tertentu.

"Dulu ada orang kata, kononnya kebanyakan pelakon lelaki (Pakyung) yang memegang watak Makyung mempunyai ilmu pengasih dan penyeri wajah menyebabkan ramai anak gadis serta isteri orang tergila-gilakan mereka.

"Sehinggakan keluarga saya percaya perkara tersebut dan membantah niat saya. Memang dulu, Makyung mempunyai rasa magis mistik yang ritualistik.

"Tetapi kini, persembahan Makyung sudah dimodenkan. Ia dipersembahkan mengikut cita rasa penonton sekarang dan sekadar memain peranan menghiburkan," jelas lulusan seni bina dari USM itu.

Tambah anak bongsu daripada lima adik-beradik itu, walaupun tidak berjaya menjadi arkitek, namun dia berasa bangga kerana dapat menyemarakkan kembali persembahan Makyung.

"Sebagai pentadbir budaya, saya sangat seronok membuat kerja saya. Berkat kesabaran, saya mampu membuktikan orang seni boleh berjaya.

"Saya juga bangga dan gembira kerana dapat menguruskan orang seni. Ini bukan kerja senang," katanya yang kini menjawat jawatan Penolong Pengarah Kanan (Penyelidikan dan Pembangunan), Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN).

Ditanya pernah atau tidak dimaki keluarga semasa mempersembahkan Makyung, Rosnan bersyukur kerana keluarga sudah menerimanya secara perlahan.

Maklumlah, mengikut tradisinya, daya tarik persembahan Makyung adalah putera raja yang dipegang oleh wanita. Kini, Rosnan pula mempertontonkan kejelitaan dan keayuan keperempuanannya yang mempesonakan.

Solekan yang boleh dikatakan melampau mungkin membataskan semuanya. Lebih-lebih lagi Rosnan adalah seorang primadona lelaki.

Mencabar diri

Memikul tugas sebagai peneraju utama cerita Dewa Indera Indera Dewa dalam persembahan Makyung sempena Festival Kesenian Kuala Lumpur 2006 di Istana Budaya, dilihat Rosnan sebagai tugas berat. Namun itu adalah medan utama untuknya belajar dengan mendalam sebagai Pakyung.

Puas dipujuk dan dirayu oleh tokoh Makyung terkenal, Fatimah Abdullah, perasaan berat untuk 'memakai' watak Pakyung akhirnya diterima walaupun kurang yakin dengan kemampuan diri.

Semangat dan sifat suka untuk mencabar diri dibekalkan Rosnan untuk terus membawa watak itu.

Katanya, tanpa semangat, tidak akan berjaya melakukan sesuatu kerana lebih mengerikannya kerana sebelum ini watak Pakyung boleh dikatakan tidak pernah dibawa oleh lelaki.

"Agak janggal juga kalau saya memegang watak ini kerana tentu ramai yang akan memperkatakannya.

"Mungkin ini boleh menimbulkan satu macam kontroversi di kalangan orang makyung. Saya juga berasa takut perkara ini akan menjadi isu di kalangan ahli akademik dan pengkaji serta peminat Makyung," katanya

Paling ditakuti, suara sumbang dan dengki yang akan menyatakan dia akan keperempuanan apabila berlakon sebagai Pakyung dengan bersolek dan memakai aksesori yang berkilauan.

Tapi kenapa orang tidak memperkatakannya dengan teater tradisional dan Kabuki di Jepun, tarian Bali di Indonesia, menora serta rambong di Thailand dan Kelantan. Begitu juga dengan opera Cina yang turut menampilkan pelakon lelakinya bermekap tebal.

Memang itulah antara cabaran yang perlu dilalui dan diharunginya. Semua itu sebenarnya sudah lali dengan dirinya dan Rosnan tidak menghiraukan semua itu. Apa yang penting persembahan Makyung dilaksanakan dengan sempurna.

"Makyung memang memerlukan kita untuk menyanyi, menari dan berlakon. Ketiga-tiga itu merupakan elemen pentingnya. Nasib juga saya sudah belajar semua itu ketika di bangku sekolah rendah lagi," katanya.

"Jadi, ia menjadi mudah dan senang untuk saya membiasakan diri," ujarnya bersemangat.

Selain itu, kata Rosnan, cabaran buat dirinya untuk bertindak sebagai Pakyung ialah dari segi pengucapan dialog. Umum ketahui makyung berasal dari Kelantan. Paling menarik, Rosnan bukan orang Kelantan tetapi merupakan anak jati Kedah.

Jelasnya, oleh kerana dia bukan berasal dari Kelantan, maka tumpuan utama diberikan lebih kepada pengucapan dialog dalam loghat Kelantan yang kadang-kadang bahasa sastera di dalam Makyung itu tidak difahami oleh masyarakat Kelantan.

"Pada mula penglibatan saya dalam makyung, masalah yang paling besar ialah untuk menyanyi mengikut tempo muzik makyung dengan betul.

"Pengucapan dialog biasanya dilontarkan secara stylized (diolah dalam gaya) bagi menampakkan alunan gaya klasik makyung.

"Nasib saya baik kerana dipertemukan dengan seorang guru yang sangat berpengalaman, Fatimah Abdullah untuk memperbetulkan bentuk dan gerak tubuh saya semasa menari dan berlakon," katanya yang sudah 15 tahun berguru makyung dengan Fatimah.

Sebagai orang berpengalaman dalam makyung, Rosnan sempat berkongsi ilmu yang diturunkan Fatimah kepada dirinya untuk menjadi pakyung yang hebat. Ingatan, meniru gaya dan hafalan itulah yang penting untuk mempersembahkan makyung yang berkesan terutama dari segi nyanyian, gerak tari malah jalan ceritanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved