Rabu, 4 September 2013

Utusan Online - Selatan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Selatan


Sasar bina 5,000 rumah murah

Posted: 03 Sep 2013 11:11 AM PDT

Oleh NORLIZA MOHAMAD ZAKARIA
utusanmelaka@utusan.com.my

Ismail Othman (tiga dari kiri) dan Zainuddin Md. Alip (dua dari kiri) mendengar penerangan seorang pegawai bomba selepas perasmian majlis Pembinaan Semula Rumah Terbakar di Ayer Salak, Bukit Rambai, Melaka, kelmarin.

MELAKA 3 Sept. - Kerajaan negeri menyasarkan sekurang-kurangnya 5,000 unit rumah kos rendah akan dibina di negeri ini bagi tempoh lima tahun.

Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerajaan Tempatan dan Alam Sekitar negeri, Datuk Ismail Othman berkata, sasaran itu dibuat bagi membolehkan rakyat di negeri ini memiliki kediaman sendiri yang mampu milik.

Menurutnya, tahun ini kerajaan negeri menyasarkan pembinaan sebanyak 1,300 unit rumah kos rendah di sekitar negeri ini.

"Bagi saya, rumah kos tinggi ini lebih banyak tertumpu pada golongan yang berpendapatan tinggi dan kita kini mahu cuba fokuskan pembinaan rumah-rumah yang harganya RM150,000 ke bawah.

"Kita juga menggalakkan mana-mana mereka yang mempunyai tanah sendiri untuk memohon kepada Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB) untuk dibina Rumah Mesra Rakyat (RMR)," katanya dalam sidang akhbar selepas melancarkan Pembinaan Semula Rumah Terbakar di Kampung Baru Ayer Salak, Bukit Rambai di sini semalam.

Menurutnya, kerajaan akan cuba berbincang dan meminta agar permohonan yang dibuat dapat disusun semula agar kerja-kerja pembinaan dapat disiapkan dengan kadar segera.

Yang turut hadir Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) negeri, Zainuddin Md. Alip.

Ismail dalam pada itu menasihatkan pemilik rumah yang mempunyai kediaman melebihi 15 tahun agar membuat pendawaian semula bagi mengelakkan risiko kebakaran.

Katanya, rumah-rumah di desa berhadapan risiko besar kerana kebanyakannya dibina daripada papan dan kayu.

"Pendawaian yang lebih daripada 15 tahun amat berbahaya kerana telah lama dan akan menyebabkan pemanasan dan apabila penebatan tidak mampu menampung beban, risiko kebakaran akan berlaku," katanya.

Saksi kekejaman komunis di Muzium Negeri

Posted: 03 Sep 2013 11:11 AM PDT

Pengunjung menyaksikan pameran kekejaman pengganas komunis di Muzium Negeri, Seremban, semalam.

SEREMBAN 3 Sept. - Orang ramai berpeluang menyaksikan Pameran Kekejaman Komunis di Muzium Negeri dekat sini sempena sambutan Bulan Kemerdekaan Negara Ke-56.

Pengarah Lembaga Muzium Negeri Sembilan (LMNS), Drs. Shamsuddin Ahmad berkata, pameran itu berlangsung sehingga hujung bulan ini yang antara lain bertujuan mempertontonkan kepada pengunjung era kekejaman komunis di Tanah Melayu.

"Pameran yang bersifat naratif ini menceritakan betapa tebalnya semangat dan azam pengganas komunis untuk mewujudkan perang saraf dalam kalangan rakyat meskipun mereka berjaya dilemahkan.

"Pengunjung dapat melihat betapa sengsara kehidupan rakyat sewaktu komunis mengganas, rusuhan, pembunuhan orang awam dan perbalahan kaum hingga tercetusnya darurat di Tanah Melayu," katanya kepada Utusan Malaysia di pejabatnya di sini hari ini.

Tambah Shamsuddin, pameran ini diharapkan dapat memberi peluang kepada pengunjung untuk menghayati dan menghargai jasa serta pengorbanan pejuang dalam mencapai kemerdekaan negara.

Jelasnya, insiden berdarah pengganas komunis seharusnya dijadikan iktibar untuk rakyat negara ini agar sentiasa menjaga keamanan negara.

"Generasi yang hidup selepas merdeka ini perlu sedar kisah lampau yang menuntut banyak pengorbanan jiwa dan raga. Hari ini, kita hidup aman atas pengorbanan tentera dan individu, serta pejuang lampau.

"Jangan kita lupa jasa mereka terutama rakyat jelata yang hidup dalam zaman komunis dan penjajah, ketua kampung, polis, tentera, kaum wanita dan ramai lagi yang sama-sama mempertahankan negara ini," tegasnya.

Pameran Kekejaman Komunis itu dibuka setiap hari bermula dari 10 pagi sehingga 6 petang dan masuk adalah percuma.

USIM terima 2,444 pelajar baharu

Posted: 03 Sep 2013 11:11 AM PDT

Oleh AINOL AMRIZ ISMAIL
utusanN9@utusan.com.my

Pelajar baharu ketika hadir membuat pendaftaran di Universiti Sains Islam Malaysia, Nilai, Seremban, Negeri Sembilan, kelmarin.

SEREMBAN 3 Sept. - Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) Nilai dekat sini, menerima seramai 23,483 permohonan tahun ini mengatasi unjuran pelajar iaitu 2,553 tempat sahaja.

Naib Canselornya, Prof. Datuk Dr. Asma Ismail (gambar) berkata, bagi sesi kemasukan kali ini, USIM menerima kemasukan pelajar tertinggi sejak ditubuhkan iaitu seramai 2,444 orang.

Katanya, perkembangan itu menunjukkan USIM semakin dikenali dan menjadi institusi pengajian tinggi awam (IPTA) pilihan pertama pelajar untuk menyambung pengajian mereka.

"Dalam hal ini, promosi dan penjenamaan USIM yang merupakan satu-satunya IPTA yang menawarkan sistem pengajian yang mengintegrasikan ilmu naqli dan aqli dalam silibus akademiknya kepada masyarakat telah berjaya memberi impak yang besar," katanya di sini hari ini.

Tambahnya, kemasukan penuntut antarabangsa juga amat baik iaitu sebanyak 95 orang tahun ini.

"Antaranya dari Afghanistan, Libya, Jordan, Nigeria, Indonesia, Thailand, Brunei dan Singapura. Kesemua mereka sedang mengikuti Minggu Taaruf yang dikendalikan oleh Bahagian Hal Ehwal Pelajar," ujarnya.

Sesi pendaftaran pelajar baharu Sarjana Muda sesi akademik 2013/2014 USIM di Stadium Tertutup Nilai dekat sini, berjalan lancar dengan kaunter pendaftaran dibanjiri pelajar dan ibu bapa masing-masing sejak awal pagi semalam.

"USIM menawarkan 26 pilihan program pengajian di peringkat Sarjana Muda melalui lapan buah fakultinya antaranya Fakulti Pengajian Quran dan Sunnah (FPQS), Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan (FKP), Fakulti Sains dan Teknologi (FST), Fakulti Syariah dan Undang-undang (FSU).

"Fakulti lain ialah Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan (FPSK) yang mana kesemua ini telah membuka peluang pendidikan tinggi yang luas buat pelajar lepasan aliran sekolah agama di negara ini," ujarnya.

Antara program pengajian yang menerima kemasukan tertinggi adalah Sarjana Muda Komunikasi (102 pelajar), Sarjana Muda Sains Bioteknologi Makanan (100), Sarjana Muda Bahasa Arab dan Komunikasi (217), Sarjana Muda Pengajian Quran dan Multimedia (231), Sarjana Muda Fiqh dan Fatwa (317) dan Sarjana Muda Pentadbiran Muamalat (116).

Dalam lawatan semalam, Asma sempat meninjau suasana pendaftaran serta turut mengambil kesempatan melawat kaunter khas yang diwujudkan bagi melicinkan proses pendaftaran selain beramah mesra dengan pelajar dan ibu bapa.

Yang turut hadir, Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar & Alumni), Prof. Datuk Dr. Mohamed Asin Dollah dan Pendaftar, Muhammad Haizuan Rozali.

Antara pengisian menarik sepanjang Minggu Taaruf ini termasuk Eksplorasi USIM, taklimat kokurikulum, motivasi, dialog kemerdekaan dan Majlis Amanat serta Lafaz Ikrar bersama Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan esok.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved