Rabu, 4 September 2013

Utusan Online - Kota


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Kota


'Ketahui masalah sebenar kami'

Posted: 03 Sep 2013 11:11 AM PDT

Oleh Muhamad Aimy Ahmad
kota@utusangroup.com.my

KUALA LUMPUR 3 Sept. - Peringatan UDA Holding Berhad kepada 42 penyewa Kompleks Pertama agar menjelaskan tunggakan sewa dalam tempoh setahun seolah-olah memberi amaran terakhir agar peniaga-peniaga tersebut berpindah keluar dari situ.

Malah, Pengerusi Badan Bertindak Penyewa Melayu Kompleks Pertama, Hamdan Sulaiman berkata, sekalipun peniaga terlibat berjaya melangsaikan tunggakan sewa masing-masing, pihaknya tidak yakin masalah sama tidak berulang selagi tiada tindakan proaktif diambil oleh UDA untuk merancakkan aktiviti perniagaan di kompleks itu.

Menurutnya, mereka bukan sengaja untuk tidak menjelaskan sewa bulanan yang dikenakan tetapi faktor ketiadaan pelanggan menyebabkan operasi perniagaan terjejas teruk sejak empat tahun lalu.

"Kami berharap pihak pengurusan UDA menceritakan hal sebenar kemelut yang melanda penyewa-penyewa di sini kepada orang luar, mengapa tiada pelanggan yang mahu ke sini untuk berbelanja.

"Kami sudah berniaga lebih 30 tahun di sini, pernahkah dalam tempoh lebih sepuluh tahun lalu kami ada tunggakan sewa seperti sekarang," ujarnya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Pengerusi UDA, Datuk Johari Abdul Ghani dalam laporan akhbar hari ini berkata, jumlah keseluruhan tunggakan penyewa unit kedai di Kompleks Pertama adalah kira-kira RM500,000 dan perkara itu menambahkan beban hutang kepada UDA.

Tambah Hamdan, pihaknya kecewa kerana kenyataan yang dikeluarkan itu tidak bersesuaian apabila diumumkan dalam majlis anjuran penyewa-penyewa yang bertujuan untuk beramah mesra dan mengeratkan hubungan dengan UDA.

"Kami juga kesal kerana baharu sekarang hendak diaturkan perbincangan sedangkan permintaan kami untuk mengadakan pertemuan dengan UDA sebelum ini tidak pernah dilayan," katanya.

Kata Hamdan lagi, mereka juga telah mengadakan pertemuan dengan Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan hari ini untuk mencari penyelesaian dan dijanjikan akan diteliti semula masalah yang menimpa mereka itu.

"Kami juga bersetuju dengan kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin agar UDA kembali kepada peranan dan fungsi asal penubuhannya iaitu membantu usahawan bumiputera.

"Tiada apa yang boleh dilakukan selagi UDA tidak dipulihkan ke landasan yang tepat dan kami tidak teragak-agak untuk menyifatkan pengurusan UDA sebagai lemah sehingga para penyewa terpaksa menanggung akibat," ujarnya.

Projek Pasar Raja Bot kian rancak

Posted: 03 Sep 2013 11:11 AM PDT

Oleh MOHD. ZULFADLI SHARIFUDIN
kota@utusangroup.com.my

Pasar transit Zon 1A yang telah siap pada Ogos lalu untuk menempatkan peniaga dari Pasar Raja Bot di Chow Kit, Kuala Lumpur berpindah sementara dan meneruskan aktiviti perniagaan mereka.

KUALA LUMPUR 3 Sept. - Usaha menaik taraf Pasar Raja Bot yang bakal menjadi pemangkin kepada pembangunan semula Kampung Baru kian rancak berjalan.

Terbaharu, tapak pasar sementara (Zon 1A) atau lebih dikenali sebagai pasar transit telah siap awal Ogos lalu selepas bangunan di hadapan Plaza Safuan di Jalan Raja Alang dirobohkan bagi menempatkan sementara peniaga kumpulan kedua sebanyak 95 orang sebelum berpindah ke pasar sebenar apabila siap kelak.

Ketika ini, kerja-kerja merobohkan sebuah lagi bangunan di kawasan terbabit sedang dilakukan sebagai tanda bermulanya projek Zon 1B iaitu pembinaan pasar transit kedua yang dijangka siap pada akhir bulan ini sebelum projek fasa kedua dan ketiga dimulakan iaitu pembinaan pasar kekal.

Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Pembangunan Kampung Baru (PKB), Naharudin Abdullah berkata, kumpulan ketiga melibatkan kira-kira 200 peniaga termasuk peniaga Pasar Ria di Jalan Haji Salleh dijangka berpindah ke Zon 1B pada pertengahan Oktober depan.

"Selepas kompleks Pasar Raja Bot siap kelak, pasar sementara di Zon 1A dan 1B akan dirobohkan bagi pembinaan tempat letak kenderaan bertingkat selain Pasar Ria turut dinaik taraf. Ini dinamakan sebagai pembangunan 'insitu'.

"Inilah keistimewaan pembangunan Pasar Raja Bot. Peniaga tidak perlu berpindah jauh dan pergerakan hanya tertumpu di dalam kawasan ini dan mereka dapat melihat pembangunan semula Pasar Raja Bot di hadapan mata mereka sendiri," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Sebelum ini sebanyak 25 orang daripada kumpulan pertama peniaga di Pasar Raja Bot telah berpindah ke tapak sementara di Jalan Raja Alang bersebelahan Plaza Safuan.

Projek pembangunan semula Pasar Raja Bot dijangka siap sepenuhnya pada Oktober 2017 dan akan beroperasi 24 jam apabila aktiviti perniagaan bermula kelak.

Sementara itu, tinjauan di tapak pasar sementara Zon 1A di hadapan Plaza Safuan di Jalan Raja Alang hari ini mendapati, suasana riuh rendah dapat dirasai apabila peniaga berurus niaga dengan pembeli.

Pasar sementara itu menempatkan sebanyak 95 peniaga terdiri daripada peniaga barang mentah seperti sayur, ikan, ayam, daging dan barang kering.

Seorang peniaga ikan yang ditemui, Rohaizat Abdul Rahim, 38, berkata, dia bersyukur dapat berpindah ke pasar transit itu yang lebih selesa kerana mempunyai kemudahan moden walaupun sekadar pasar sementara.

"Sebelum ini, gerai saya terletak jauh di belakang sehingga menjejaskan punca pendapatan saya. Kini, tapak sementara berada betul-betul di jalan utama...syukur, ini semua rezeki anak-anak," katanya.

Adi Ahmad, 59, yang menjual ayam berkata, tapak pasar sementara tersebut agak kurang dikunjungi pelanggan, berbeza seperti berniaga di tapak lama.

"Mungkin akan mengambil sedikit masa. Sekarang ini, saya akan menyesuaikan diri untuk berniaga di tapak sementara ini," jelasnya.

Peniaga barangan runcit, Haslimah Ali Omar, 59, yang telah berniaga selama 33 tahun dengan menjual sayur dan barang kering menyifatkan persekitaran di situ amat selesa berbanding tapak pasar lama.

"Walaupun ini tapak sementara namun selesa. Ini belum lagi pasar sebenar siap yang jauh lebih moden. Sebelum ini, saya berniaga bersama-sama suami, tetapi sekarang dia jatuh sakit dan anak-anak menolong saya berniaga ketika ini," ujarnya.

Baki 3 peratus masih mengalami gangguan bekalan air - Syabas

Posted: 03 Sep 2013 11:11 AM PDT

KUALA LUMPUR 3 Sept. - Bekalan air di kawasan-kawasan terjejas ekoran pencemaran Sungai Selangor akibat tumpahan minyak Jumaat lepas telah 97 peratus pulih, menurut Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas).

Syabas dalam kenyataannya hari ini memaklumkan pengguna air di Petaling dan Kuala Lumpur telah menerima bekalan air sepenuhnya manakala baki tiga peratus pengguna di Klang dan Shah Alam masih mengalami gangguan bekalan air termasuk tekanan rendah.

Bagi kawasan Klang dan Shah Alam, masalah bekalan air masih dihadapi 23,704 pengguna dari Seksyen 33, Seksyen 22, Seksyen 25, Seksyen 26, Seksyen 27, Seksyen 28, Kampung Kebun Bunga, Kampung Baru Hicom, Subang Mas, Batu 3 Shah Alam, Batu 8 Bukit Kemuning, Bukit Naga dan Kampung Lombong.

Bagi kawasan Gombak, bekalan air masih belum pulih sepenuhnya di Bandar Baru Ampang, Jalan Ampang, Kampung Ampang Campuran, Kampung Melayu Ampang, Kampung Tasek Permai, Taman Tasek Tambahan, Taman Bukit Utama dan Taman Dagang Jaya melibatkan jumlah akaun 8,875.

Kenyataan itu juga menyebut Syabas sedang giat menyusun semula sistem pengagihan air kawasan itu, namun usaha itu agak sukar kerana rezab bekalan air terawat amat tipis iaitu sekitar satu peratus walaupun loji rawatan air telah beroperasi pada tahap maksimum dan 'overload'.

"Oleh itu, pengguna yang terlibat dinasihatkan agak bersabar dan pengguna yang telah mendapat bekalan air disarankan agar menggunakan bekalan air secara berhemat dan tidak berlebihan bagi membantu mempercepatkan proses pemulihan air secara keseluruhan," katanya.

Syabas juga akan terus menggerakkan semua sumber yang ada untuk membantu menghantar bekalan air dan sehingga kini, sebanyak 43 lori tangki telah melakukan 529 trip penghantaran bekalan air dan 66 tangki statik diletakkan di lokasi strategik di kawasan yang terjejas. - BERNAMA

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved